صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۸  ، 
کد خبر : ۳۶۲۱۹۵

تفاوت جایگاه زن در تفکر غرب و تفکر اسلامی

پایگاه بصیرت / اکبر محمدزاده/ گروه پرونده
اهمیت زن و خانواده به اندازه‌ای است که در جنگ نرم، تمرکز دشمن بر روی بی‌اعتبار کردن این دو است؛ به گونه‌ای که محور عبری‌ـ غربی تلاش می‌کنند با معرفی زن به مثابه یک کالا و به عبارتی جا انداختن تبعیض جنسیتی، جایگاه آرامش‌بخش خانواده را بی‌اعتبار  کنندو حریم امن آن را از بین ببرند. ازدواج‌های سفید، تربیت زنان بی‌بند و بار، زیر سؤال بردن حجاب، کشاندن جوانان به سمت آلودگی‌های جنسی و از همه مهم‌تر جلوگیری از حرکت جوانان به سمت تشکیل خانواده برنامه دشمن در حوزه جنگ نرم است؛ رویکردی که نشان‌دهنده تلاش لیبرالیسم برای ایجاد «امپریالیسم فرهنگی» در دنیاست. 
 
خانواده و رسانه‌های بیگانه
غرب و تفکر سلطه با درک و شناخت دقیق این موضوع، به‌خوبی دریافته‏اند که امروزه آنچه سبب شده است حکومت اسلامی ایران استحکام داشته باشد و در طول زمان نیز گسترش بیشتری یابد، «انسجام خانواده» است که مرکز ثقل فرهنگ اسلامی ا‌ست. بنابراین، استعمارگران برای از بین بردن فرهنگ اسلامی به حریم خانواده هجوم آوردند. در واقع، در اختیار گرفتن غول‌های رسانه‏ای، به دنبال بلعیدن ارزش‌ها و باورهای فرهنگی جامعه اسلامی هستند. آنها برای نیل به این امر، بیشترین تمرکز خود را روی خانواده گذاشته‌اند و با استفاده از شبکه‏های ماهواره‏ای و اینترنتی و پخش فیلم‏های مستهجن، کانون خانواده را آماج حملات خود قرار داده‏اند. آنان با شناسایی دقیق کارکردها و نقش خانواده در پیش‌برد فرهنگ اسلامی، سعی دارند از راه‌های گوناگون این کارکردها را از میان برده و خراب کنند. تلاش برای رایج کردن کلمه آزادی، زیر سؤال بردن اصول خانواده‌های ایرانی در قومیت‌های گوناگون، تلاش برای برانگیختن زنان با استفاده از مطرح کردن بحث برابری زنان و مردان، القای محدود کردن زن بر اثر تعهدپذیری زنان در خانواده و زیر سؤال بردن جایگاه مادر و... موضوعاتی  است که به وضوح در جامعه ایرانی در حال مخابره و بازنشر است. 
در پروتکل شماره ده حکمای صهیون آمده است: «ما حیات خانواده را در ملت‏ها از بین می‏بریم و اهمیت تربیتی و اخلاقی آن را نابود می‌سازیم.» (صفاتاج، 1382، ص 233) صهیونیست‌ها با استفاده از رسانه‏های گوناگون و به ویژه شبکه‌های ماهواره‏ای فارسی‌زبان و با روش‏های مختلف، به دنبال برهم زدن کانون خانواده در تفکر اسلامی هستند. 
 
خانواده و دین اسلام
خانواده در فلسفه عملی اسلامی، از دید حکمای اسلام پنهان نبوده است. حکما فلسفه عملی را به سه قسم اخلاق، تدبیر منزل و سیاست مدرن تقسیم‌بندی کرده‌اند که در بیان آن آمده است، انسان پس از خودسازی، باید همت خود را صرف تربیت خانواده کند. از نظر اسلام چنین فردی می‌تواند جامعه را نیز اداره کند. در واقع، نهاد خانواده را باید اولین نهاد اجتماعی نامید که انسان به آن پایبندی نشان داده است و عقل و دین بر آن صحه گذارده‌اند. از دید اسلام، خانواده مهم‌ترین بستر برای تزکیه افراد است و به همین دلیل اسلام در امر خانواده به مسلمانان سفارش بسیار کرده است؛ چرا که افراد اگر تزکیه شوند، جامعه‌ای پاک و بدون اشکال خواهیم داشت.
از مهم‌ترین مؤلفه‌های اسلام درباره خانواده می‌توان به نکات زیر توجه کرد: 
الف‌ـ ارجمندی همسر و خانواده: هم در آیات و هم در احادیث مردان به رعایت حقوق همسر و فرزندان سفارش شده‌اند. در واقع، برخلاف تفکر لیبرالیستی و صهیونیستی، نگاه اسلام به همسر و زن، نگاه ارزش‌مدارانه است و هیچ گاه به زن به دید یک ابزار توجه نشده است. «و عاشِرُوهُنَّ بِالمَعروفِ فَإن کَرَهتُمُوهُنَّ فَعَسی أَن تَکرَهُوا شَیئاً وَ یَجعَلَ اللهُ فِیهِ خَیراً کَثِیرا»(نسا/ 19)؛ با زنان در زندگانی با انصاف و خوشی رفتار کنید و چنانچه دلپسند شما نباشند(اظهار کراهت نکنید) که چه بسیار چیزهایی که ناپسند شماست و حال آنکه خداوند در آن خیر بسیاری قرار داده است. بنابراین، همه تبلیغاتی که در غرب علیه اسلام با محوریت زن صورت می‌گیرد، تنها یک شگرد رسانه‌ای است و هیچ سنخیتی با احکام الهی ندارد. 
ب‌ـ تلاش برای رفاه خانواده: آنچه در غرب بر روی آن مانور می‌دهند، القاسازی این موضوع است که دین خانواده محل محدودیت‌هاست. این در حالی است که دین اسلام به رفاه بیشتر در بستر خانواده تأکید می‌کند. پیامبر گرامی اسلام(ص) فرموده‌اند: هر کس در تلاش برای خانواده خود از طریق روزی حلال باشد، مانند مجاهدی است در راه خدا. این دستورات اسلام، موجب عزت نفس و عدم وابستگی به غیر می‌شود. برای عمل به آن آرامش روانی به همراه دارد و موجب فراغ بال در خانواده و یقیناً دوام و قوام پایه‌های زندگی خواهد شد.
ج‌ـ تلاش و تأکید به ازدواج و تشکیل خانواده: اسلام نه یهودیت است که دنیاطلبی را بیش از آخرت مورد توجه قرار دهد و نه مسیحیت است که رهبانیت را برتر از دنیاطلبی بداند. اسلام نهایت اعتدال است که فرامینش مطابق فطرت سلیم و عقل استوار ابلاغ شده است. از همین رهگذر باید گفت امر به ازدواج و تشکیل خانواده در اسلام سفارش بسیار شده است تا آنجا که پیامبر اسلام(ص) آن را سنت خود می‌داند. همان طور که شهوت‌پرستی و ایجاد حرم‌سرا امری است مذموم و نکوهیده، تجرد و تعزب نیز سرزنش شده و پیروان اسلام از این امر بر حذر داشته شده‌اند. خداوند می‌فرماید: «و أنکِحُوا الأیامی مِنکُم وَ الصّالِحیِنَ مِن عِبادِکُم و إمائِکُم إن یَکُونُوا فُقَراءَ یُغنِهِمُ اللهُ مِن فَضلِه وَ اللهُ واسِعٌ عَلیم»(نور/32)، عزب‌های خود و غلامان و کنیزان شایسته خود را همسر دهید. اگر تنگدست باشند، خدا از فضل و کرم خویش توانگرشان کند که خدا وسعت‌بخش و داناست.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات