سیاسی >>  سیاسی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۳  ، 
کد خبر : ۳۶۲۳۱۶

سیاست خارجی جای تک‌روی نیست

سعید لیلاز: مساله برجام فوق‌العاده پیچیده‌تر از آن چیزی است که در مناظرات و در رقابت‌های انتخاباتی مطرح شد.

یک فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به اینکه دوران شعارپردازی های انتخاباتی سپری شده به رئیس جمهور منتخب توصیه کرد در مساله سیاست خارجی و برجام بدون اجازه رهبری اقدامی نکند.

سعید لیلاز در گفتگویی با خبرآنلاین در خصوص برخی مطالب در زمینه سیاست خارجی و برنامه رئیس جمهور منتخب برای برجام گفت: من اصلا به مصلحت آقای پزشکیان نمی‌بینم که بخواهد کوچک‌ترین حرکتی در زمینه سیاست خارجی، بدون اجازه و موافقت مقام معظم رهبری انجام دهند و این نکته، رمز موفقیت ایشان در سیاست خارجی است. دوران شعارپردازی‌های دوره انتخابات سپری شد. ما باید با در نظر گرفتن مصالح ملی و ژئوپلتیک ایران اقدام کنیم.

وی در خصوص احیای برجام در دولت پزشکیان نیز گفت: مساله برجام فوق‌العاده پیچیده‌تر از آن چیزی است که در مناظرات و در رقابت‌های انتخاباتی مطرح شد و بایستی با نظر کارشناسان امنیتی، نظامی، اقتصادی و سیاسی مورد بررسی قرار بگیرد، در تعامل صددرصدی با مقام معظم رهبری در حوزه پیچیده دیپلماسی، انجام حرکت مستقل و تک‌روی، ممکن نیست.

لیلاز اما در ادامه با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد مسائل اقتصادی ایران در داخل ایران است و ریشه‌اش داخلی است و ربطی به برجام ندارد، اظهار داشت: من فقط برای این‌که ثابت کنم حرفم درست است، در ۹ ماه اول سال ۱۴۰۲ به اندازه تمام سال ۹۷ و ۹۸ نفت فروختیم و درآمد نفتی داشتیم. و الان سطح تجارت خارجی ایران به پیش از دوران تحریم دوم، یعنی حدود سال ۱۳۹۶ برگشته است. ما حدودا ۲۰۰ میلیارد دلار امسال تجارت خارجی داریم که تقریبا معادل سال ۱۳۹۶ است. الان، ریالی و ارزی صحبت می‌کنم، نه بشکه‌ای.

وی با بیان اینکه مشکل حادی در زمینه برجام یا FATF الان در ایران وجود ندارد، منطق برخی افراد برای باج دادن به آمریکا در زمینه به برجام را به چالش کشید و تاکید کرد: این ایالات متحده آمریکاست که ایران را تحریم کرده، ایران که خودش را تحریم نکرده که بگوییم بیا برو و رفعش کن. مگر اینکه گویندگان این سخن قائل به این باشید که ما برویم پیش آمریکایی ها و باج بدهیم. نه، من مخالفم این هستم که جمهوری اسلامی باج بدهد. ایالات متحده آمریکا باید نظام مستقل سیاسی حاکم بر ایران را بپذیرد، به روابط محترمانه در برابر این نظام تن دهد و برگردد به برجام، آمریکا از برجام خارج شده، چرا شما اصرار می‌کنید ما به برجام برگردیم؟

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات