صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۱  ، 
کد خبر : ۳۶۲۶۵۳

نارضایتی مطلق!

پایگاه بصیرت / گروه پرونده
ظهور و قدرت یافتن راست‌گرایان در اروپا موجب نگرانی آمریکا و خوشحالی روسیه شده است. سفر اخیر رئیس‌جمهور مجارستان به مسکو و پکن خشم برخی سران اتحادیه اروپایی را در پی داشته است. راست‌گرایان اروپایی که همچنان به صعود خود در این اتحادیه ادامه می‌دهند، بالاخره موفق شدند یک فراکسیون مستقل برای خود در پارلمان اروپا ایجاد کرده و احزاب راست‌گرا را گرد هم آورند. حدود 10 روز پیش «ویکتور اوربان» در وین با «آندری بابیس» نخست‌وزیر سابق چک ملاقات کرد و همراه با «هربرت کیکل» سیاستمدار حزب راست افراطی آزادی اتریش، ابتکار عمل برای تأسیس این فراکسیون را آغاز کرد. آنها اهداف و قوانین روشنی را در «مانیفست میهنی» تعیین کردند. این اهداف شامل مواضع شناخته‌شده احزاب پوپولیست و راست افراطی است که شامل دفاع از حاکمیت کشورها و برچیدن یکپارچگی اتحادیه اروپایی، مبارزه با مهاجرت غیرقانونی و به اصطلاح معامله سبز است.
این به سادگی یعنی آنها می‌خواهند به جای جنگ، مهاجرت و رکود برای صلح، امنیت و توسعه تلاش کنند. این فرمول مبهم همچنین این امکان را برای احزاب فراهم کرد که برخلاف اوربان یا کیکل، برای مثال، به وضوح جنگ روسیه در اوکراین را محکوم کنند. «خورخه بوکساده ویلالبا» رئیس هیئت پوپولیست راست‌گرای واکس از اسپانیا هم معتقد است، اکنون موضوع این است که شباهت‌ها را در پیش‌زمینه قرار دهیم. وی در این باره گفت: «ما اکنون سومین جناح قوی هستیم و می‌خواهیم به رشد خود ادامه دهیم.» به گفته وی، «هدف مقابله با کمیسیون جدید اتحادیه اروپایی‌ـ احتمالا تحت رهبری اورسولا فون درلاین‌ـ با نیروی میهن‌پرست است.» وی تأکید کرد: «ما اکنون 84 نماینده مجلس داریم.» به این ترتیب آنها توانستند از جناح راست دیگر، یعنی محافظه‌کاران و اصلاح‌طلبان اروپایی پیشی بگیرند و حتی بعد از مسیحیان و سوسیال‌ـ دموکرات‌ها سومین نیروی قوی در پارلمان اتحادیه اروپایی هستند. این به معنای پول بیشتر هم هست. هر فراکسیون سالانه حدود 100 هزار یورو به ازای هر عضو دریافت می‌کند. فراکسیون «میهن‌پرستان برای اروپا» همچنین می‌تواند ادعای برخی کمیته‌های مهم در پارلمان را داشته باشد و همچنین در به اصطلاح کنفرانس رؤسای فراکسیون‌ها که رهبران گروه‌ها با یکدیگر ملاقات می‌کنند، اهمیت بیشتری خواهند داشت.
حتی یک آلمانی «رضایت کامل» ندارد!
 
به نقل از «راشاتودی»، براساس یافته‌های نظرسنجی
ARD-DeutschlandTREND، حتی یک نفر از شهروندان این کشور که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند، از عملکرد دولت «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان رضایت کامل ندارد.
آلمان هم‌اکنون تحت رهبری ائتلاف موسوم به «چراغ راهنمایی» متشکل از حزب سوسیال دموکرات به رهبری شولتز، دموکرات آزاد و سبز‌ها اداره می‌شود. براساس این نظرسنجی، درصد آلمانی‌هایی که گفته‌اند از عملکرد ائتلاف حاکم رضایت کامل دارند، «صفر» است و تنها ۱۹ درصد گفته‌اند که تا حدودی از عملکرد دولت رضایت دارند.
میزان کلی نارضایتی از سیاست‌های دولت آلمان به ۸۱ درصد رسیده و ۳۸ درصد گفته‌اند که «به هیچ عنوان از دولت راضی نیستند.»
نیمی از حامیان حزب سوسیال دموکرات و سبز‌ها اذعان کرده‌اند، در حال حاضر رضایت کمتری نسبت به عملکرد دولت دارند. این رقم در بین حامیان سایر احزاب حتی کمتر است؛ به گونه‌ای که تنها ۱۷ درصد از حامیان حزب دموکرات آزاد و ۱۱ درصد حامیان احزاب اتحادیه دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی از عملکرد ائتلاف حاکم ابراز رضایت نسبی کرده‌اند.
همچنین حدود ۹۶ درصد از حامیان حزب جدید چپ‌گرای «منطق و عدالت» به رهبری سارا واگن‌کرشت، گفته‌اند که از عملکرد ائتلاف چراغ راهنمایی ناراضی هستند و هیچ یک از حامیان حزب راست‌گرای «آلترناتیو برای آلمان» نیز از عملکرد دولت رضایت ندارند.
ائتلاف چپ ‌میانه به رهبری شولتز در انتخابات پارلمانی ماه گذشته اتحادیه اروپا، شکست سنگینی را متحمل شد و پس از محافظه‌کاران و آلترناتیو برای آلمان، در جایگاه سوم قرار گرفت و در نتیجه اپوزیسیون این کشور خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شد. حزب سوسیال دموکرات در انتخابات پارلمان اروپا با بدترین عملکرد چند دهه اخیر، تنها ۱۴ درصد آرا را به خود اختصاص داد.
شولتز عملکرد ضعیف حزبش را به نارضایتی و مخالفت رأی‌دهندگان با حمایت نظامی برلین از اوکراین و تحریم روسیه نسبت داد، اما در عین حال مدعی شد: «جایگزینی برای تغییر این رویکرد وجود ندارد.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات