صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۶۲۷۳۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یکشنبه 31 تیرماه 403

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) www.basirat.ir این را مکرّر عرض کرده‌ایم که مشارکت مردم برای نظام جمهوری اسلامی پشتوانه است، مایه‌ی آبرو است، مایه‌ی سربلندی است. اگر چنانچه مردم مشارکت واضح‌تر و بهتر و روشن‌تری داشته باشند، نظام جمهوری اسلامی این توانایی را پیدا خواهد کرد که حرف خودش و نیّات خودش و مقاصد خودش را ــ چه در داخل کشور، چه در مجموعه‌ی امتداد راهبردی کشور ــ تحقّق ببخشد، و این فرصتِ خیلی بزرگی است برای کشور. 13/4/1403

دانلود فایل PDF

دانلود فایل word

▼ حرف روز 

مسلمانان تعیین‌کننده انتخابات آمریکا

چند وقت دیگر در 15 آبان ماه سال جاری انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده برگزار خواهد شد. رقابت «دونالد جی ترامپ» جمهوری‌خواه با «جو بایدن» دموکرات بار دیگر یادآور رقابت‌های انتخاباتی دور قبل سال 2020 است که بایدن پیر توانست تا ترامپ پر ادعا را یک دوره‌ای کرده و شکست دهد؛ اما هم اکنون اوضاع به کلی تغییر کرده است.

جنگ غزه و ظلم و جنایات متعدد صهیونیست‌ها و حمایت بی حد و حصر ایالات متحده از این جنایات سبب شده است تا انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده کاملاً تحت‌الشعاع این جنگ قرار بگیرد. نارضایتی مسلمانان و عرب‌تباران مهاجر آمریکایی در کنار سایر وجدان‌های آزاده آمریکا از سیاست‌های دولت جو بایدن سبب شده است حتی یک بام و دو هوای بایدن در حمایت از جنایات صهیونیست‌ها و از طرف دیگر محکومیت این جنایات‌ها هم نتواند به رأ‌ی‌آوری او منجر شود.

بر اساس گزارش مؤسسه آمریکایی‌های عرب، حدود 5/3 میلیون آمریکایی عرب‌تبار ساکن ایالات متحده هستند و حدود ۱ درصد از جمعیت ایالات متحده را تشکیل می‌دهند که در این بین حدود ۶۵ درصد آنان مسیحی، حدود ۳۰ درصد مسلمان و تعداد اندکی از آنان یهودی هستند. «دیربورن» در ایالت میشیگان خانه بزرگ‌ترین جامعه آمریکایی عرب‌تبار در ایالات متحده است و آنان بیش از ۴۰ درصد جمعیت آن شهر را تشکیل می‌دهند. پس از آن جورجیا، پنسیلوانیا، فلوریدا و ویرجینیا نیز محل زندگی جوامع بزرگ عرب‌تبار هستند.

درست است که جمعیت عرب‌تباران و مسلمانان آمریکایی عدد بالایی نیست، اما تأثیرگذار است؛ چراکه در بازی رقابت آبی و قرمزها کسی برنده نهایی است که بتواند آرای خاکستری مسلمانان و اقلیت‌های دیگر را نیز کسب کند. دموکرات‌ها که به صورت سنتی آرای سیاه‌پوستان، اقلیت‌های دینی و مسلمانان را در چند دوره اخیر به دست آورده بودند، این بار با ادامه جنگ رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین به نظر می‌رسد که سبد رأی را از دست خواهند داد. البته این به معنای رأی‌آوری جمهوری‌خواهان در ایالت‌های مسلمان‌نشین نیست؛ بلکه مسلمانان یا در انتخابات دیگر شرکت نمی‌کنند یا هم به کاندیدای مستقل حزب سوم رأی خواهند داد. در این صورت بایدن و دموکرات‌ها نتیجه نهایی انتخابات سراسری را واگذار خواهند کرد.

عملیات طوفان‌الاقصی نه تنها معادلات منطقه‌ای را به کلی عوض کرده است؛ بلکه توانسته است حتی در سیاست‌های داخلی ایالات متحده نیز تأثیرگذار باشد. بنابراین، نقشه‌های شوم و شیطانی رژیم صهیونیستی و ایالات متحده برای ادامه جنایات‌شان در سرزمین‌های اشغالی در نهایت به شکست قطعی این رژیم و همچنین زوال حامی بزرگش ایالات متحده منجر خواهد شد. ان‌شاءالله (رامین نصیری)

 

▼ گزارش روز

دوره فوق تصور و فوق توان!

فرماندهان عالی نظامی و انتظامی کشور با حضور در دفتر دکتر محمد مخبر، از خدمات شهید جمهور قدردانی کردند. «سردار باقری» در این دیدار گفت: «ما بسیاری از دولت‌ها را دیده‌ایم، ولی این دولت در سه سال، کار چندین سال را انجام داد.» سرلشکر موسوی اظهار داشت: «نیروهای مسلح و دولت سیزدهم به‌مثابه یک خانواده بودند.» «سرلشکر سلامی» نیز طی سخنانی خاطرنشان کرد: «دولت سیزدهم در صحنه‌های مقاومت با ما کاملاً همراه بود.» «سردار رادان» هم در این دیدار بیان کرد: «ما همه‌جا کنار هم بودیم و ایشان خدمت را به اتمام رساندند.» «محمد مخبر» نیز طی سخنانی گفت: «نیروهای مسلح از بازوان مؤثر اداره کشور هستند و هر جا کشور با کمی و کاستی مواجه می‌شد، نیروهای مسلح بدون توقع به کمک دولت در خدمت‌رسانی به مردم می‌آمدند. ما صمیمانه از این عزیزان قدردانی می‌کنیم.»

تعابیر به کار گرفته شده از سوی مردان میدان‌های سخت حامل پیام‌هایی راهبردی برای دولت‌های بعدی است. اولین پیام، امنیت درون‌زاست. رئیس جمهور شهید به این نکته کلیدی اعتقاد و باور داشت که امنیت ما درون‌زاست و به هیچ‌وجه متکی به کشورهای خارجی و قدرت‌های دنیا نیست. دومین پیام وظیفه‌شناسی دولت سیزدهم نسبت به نیروهای مسلح بود؛ به گونه‌ای که توجه به تربیت نیروهای نظامی و انتظامی مجرب و تقویت بنیه دفاعی کشور را از وظایف مهم خود می‌دانست. سومین پیام اصل «ما می‌توانیم» است. برگزاری جلسه شورای عالی فضایی به ریاست رئیس جمهور شهید پس از ۱۱ سال تعطیلی، احیای صنعت فضایی کشور، تقویت توان رزم نیروهای مسلح و رونمایی از سامانه‌های ارتقایافته و محصولات نوین، توان‌افزایی پهپادی در داخل کشور و رونمایی از شهرهای پهپادی از جمله اقدامات برمبنای اصل «ما می‌توانیم» بود. چهارمین پیام، شجاعت بالای رئیس دولت سیزدهم بود. یکی از برکات حضور شهید رئیسی عزیز و وزیر خارجه شجاعش، نقش‌آفرینی مؤثر در تحقق عملیات بزرگ «وعده صادق» به دست نیروهای مسلح ایران علیه رژیم صهیونیستی بود. این تمجیدها و تعابیر فرماندهان عالی نظامی و انتظامی کشور زمانی بیشتر معنا پیدا می‌کند که چند سالی به عقب برگردیم؛ دولت‌هایی از نوشتن «مرگ بر اسرائیل» روی موشک واهمه داشتند. کار به جایی رسید که برای فهماندن مؤلفه قدرت به وزیر امور خارجه‌اش، اردوی بازدید از تجهیزات نظامی گذاشتند تا در اتخاذ مواضع، انقلابی عمل کند.

 نکته پایانی: دولت چهاردهم در حال گزینش و چینش بسترها و ساختارهای کلیدی قوه مجریه است. نگاه و نوع رفتار تریبونی شخص رئیس جمهورمحترم و منتخب به سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب و موضوع مقاومت قابل توجه است. این توجه قطعاً زمانی مهر تأیید و صداقت خواهد گرفت که این توصیه رهبر معظم انقلاب آویزه گوش شود ودر مرحله عمل خود را نشان دهد: «با خداوند خودتان عهد کنید که اگر موفق شدید، کارگزاران خود را از کسانی قرار ندهید که ذره‌ای با انقلاب زاویه دارند.» (حسین عباسیان)

 

▼ خبر ویژه 

بلایی  را که سر خاتمی آوردید، تکرار نکنید!

یک رسانه اصلاح‌طلب نسبت به تکرار تندروی‌های اصلاح‌طلبان حامی مسعود پزشکیان هشدار داد و تصریح کرد، اصلاح‌طلبان باید از رادیکالیسم دوره خاتمی عبرت بگیرند. روزنامه «اعتماد» نیز به تولید رادیکالیسم در میان اصلاح‌طلبان با هدف گورباچفی کردن پزشکیان کنایه زده و می‌نویسد: «در مورد دولت پزشکیان و اصلاحات مورد انتظار از او باید دقت داشت که تجربه تندروی‌های برخی اصلاح‌طلبان در دوره ریاست‌جمهوری خاتمی تکرار نشود. آن زمان برخی حامیان کم صبر نهضت دوم خرداد، بدون در نظر گرفتن ظرفیت‌های سیستم سیاسی ایران و قابلیت‌ها و محدودیت‌های شخص خاتمی و دولت او چنان فتیله توقعات اصلاحی رادیکال را از دولت بالا کشیدند که خیلی زود در شعله ناامیدی از خاتمی و اصلاحاتش دمیدند و چون بالطبع سرعت انتظارات آنها از سرعت مقدور خاتمی و دولتش بیشتر بود، از او عبور کردند و تعارضاتی بین حاکمیت و دولت نیز به وجود آمد. همه این عوامل قابلیت دولت خاتمی در انجام اصلاحات سیاسی و فرهنگی و اجتماعی را کاهش داد.

 

▼ اخبار

هیچ تصمیمی علیه دولت بعد نگرفتیم

«محمد مخبر» سرپرست ریاست‌جمهوری در نشستی با جمعی از مشاوران خود با اعلام آمادگی اعضای دولت و شورای مشاورین برای کمک به دولت جدید افزود: «در دولت مردمی طی چند هفته اخیر و پس از انتخاب رئیس جمهور جدید، نه تنها تصمیمی که به ضرر دولت بعدی باشد گرفته نشده، بلکه تلاش شده است حتماً تصمیمات اتخاذ شده در راستای کمک به رئیس جمهور منتخب و دولت آینده باشد. طبق گزارش ارائه شده در این جلسه توسط بانک مرکزی، برآورد ضریب جینی از 0.3912 درصد در سال 1401 به 0.3614 در سال 1402 کاهش یافته که بیان‌کننده بهبود قابل توجه در توزیع درآمد در این مقطع می‌باشد. علاوه بر این، بیشترین میزان کاهش نرخ رشد نقدینگی در تاریخ اقتصاد کشور به میزان 13.7 واحد طی سه سال گذشته رخ داده؛ به طوری که رشد نقدینگی از 40.5 درصد در شهریور 1400 به 26.8 درصد در خرداد 1403 کاهش یافته است.»

۷ اکتبر دوم!

یک مقام ارشد ارتش رژیم صهیونیستی به شکست نیروی هوایی این رژیم در شب عملیات یمن که تل‌آویو را هدف قرار داد، اعتراف کرد. روزنامه «کالکالیست» رژیم صهیونیستی در این زمینه گزارش داد: «یک مقام ارشد ارتش اسرائیل، عملیات یمن علیه تل‌آویو را به عنوان «7 اکتبر تشکیلات دفاع هوایی اسرائیل» توصیف می‌کند. (کنایه از شکست فاجعه‌بار ارتش صهیونیستی).» این مقام ارشد ارتش صهیونیستی گفت: «موفقیت یمن در انجام حمله پهپادی به سمت مرکز تل‌آویو، بیان‌کننده شکست شدید سیستم دفاع هوایی اسرائیل بوده و نشان می‌دهد که عصر «آسمان پاک اسرائیل» به پایان رسیده است.» مقام مذکور صهیونیست که نامش را فاش نکرد، به ابعاد شکست رژیم صهیونیستی در این عملیات مهم نیروهای یمنی اعتراف و تأکید کرد: «اولین موضوعی که باید در بررسی این شکست ارتش اسرائیل مورد توجه قرار دهیم، وجود یک شکاف مهم در قدرت اطلاعاتی ارتش در شناسایی پهپادی است که توانسته مسافتی حدود 2000 کیلومتر را بپیماید؛ بدون اینکه ما بتوانیم آن را رصد کنیم.»

دولت در انحصار اصلاح‌طلبان است

بررسی اعضای شورای راهبری دولت چهاردهم نشان می‌دهد، این شورا در انحصار اصلاح‌طلبان است. در بین اعضای شورای راهبری تعیین کابینه پزشکیان، حزب منحله مشارکت و حزب اعتماد ملی بیشترین سهم را دارند، به گونه‌ای که علی تاجرنیا، عباس عبدی و شهین دخت مولاوردی از اعضای مشارکت هستند و الیاس حضرتی، فیاض زاهد و رئوف قادری از اعضای اعتماد ملی در این شورای راهبری هستند. بعد از این دو حزب، اتحاد ملت قرار دارد که با حضور افرادی چون هادی خانیکی و علی شکوری راد سهم مهمی در شورای راهبری دارند. همچنین حزب کارگزاران(حسین مرعشی)، حزب همبستگی دانش‌آموختگان ایران(نورالدین آهی)، حزب جمهوریت(رحمت الله بیگدلی) و حزب توسعه کرمانشاه(محمدجعفر قائم پناه) هر کدام با یک نماینده در این شورای راهبری حضور دارند.

توهین ترامپ به مهاجران!

«دونالد ترامپ» نامزد ریاست‌جمهوری آمریکا در جمع هواداران خود گفت، در صورت پیروزی در انتخابات جلوی ورود «غیر قانونی» مهاجران به آمریکا را خواهد گرفت و بزرگ‌ترین عملیات اخراج آنها در تاریخ آمریکا را آغاز خواهد کرد. تأکید ترامپ بر اخراج وسیع مهاجران «غیر قانونی» در حالی است که پیش از این آنها را «حیوان» خطاب کرده بود. ترامپ در ماه فوریه در یک کمپین انتخاباتی با اشاره به پرونده قتل یک دانشجوی ۲۲ساله در ایالت جورجیا که مظنون اصلی آن یک مهاجر غیرقانونی از ونزوئلا بود، گفت: «دموکرات‌ها می‌گویند لطفاً آنها (مهاجران) را حیوان خطاب نکن؛ آنها انسان هستند. من می‌گویم نه، انسان نیستند، آنها انسان نیستند؛ حیوان هستند.» ترامپ در بخش دیگری از سخنان امروز خود با کنایه به دموکرات‌ها گفت: «آنها هنوز نمی‌دانند که نامزدشان چه کسی است، ما هم نمی‌دانیم و این یک مشکل است.»

 

▼ اخبار کوتاه

رئیس دیوان دادگستری بین‌المللی گفته است: «پیامدهای قضایی موجودیت غیرقانونی و نامشروع اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی فلسطین را بررسی خواهد کرد.» «نواف سلام» گفت: «رأی مشورتی این دادگاه بر این فرضیه استوار است که اراضی فلسطینی، اراضی تحت اشغال هستند.» وی همچنین بیان کرد: «رژیم صهیونیستی همچنان به محاصره زمینی، دریایی و هوایی نوار غزه ادامه می‌دهد. رژیم اشغالگر نمی‌تواند ساکنان سرزمین‌های اشغالی را کوچانده یا تعدادی از شهروندان خود را در آنجا اسکان دهد.» سلام تصریح کرد: «انتقال شهرک‌نشینان به کرانه باختری یا قدس شرقی مغایر با ماده ۴۹ کنوانسیون ژنو است.»

نیروهای مسلح یمن بیانیه‌ای منتشر و تأکید کردند: «نیروهای یمنی، در حمله به هدف‌های مهم دشمن اسرائیلی، تردید نخواهند کرد.» در این بیانیه تأکید شده است: «منطقه اشغالی «یافا»، یک منطقه ناامن خواهد بود و ملت یمن با رهنمودهای رهبری خود، برای یک جنگ طولانی با این دشمن آماده می‌شوند تا اینکه تجاوز [به غزه] متوقف و محاصره [غزه] هم شکسته شود.»

«محمود صادقی» فعال چپ و از نمایندگان ادوار مجلس در شبکه اجتماعی ایکس خطاب به پزشکیان نوشت: «خبرهایی که از لابی‌های سودجو و ذی‌نفعان فعال در بعضی از کمیته های پیشنهاد وزرا می‌رسد، بسیار نگران‌کننده است. آقای پزشکیان! مراقب باشید اگر عناصر سودجو و فرصت‌طلب خروجی کمیته‌ها باشند، امید و سرمایه اجتماعی در حال ترمیم دوباره آسیب می‌بیند.»

«عطاءالله مهاجرانی» با تأکید بر اینکه مسعود پزشیکان خود را به تبعیت از ولی فقیه ملزم می‌داند، تصریح کرد: «رئیس جمهور منتخب برخلاف خواست رادیکال‌ها به دنبال دو گانگی در حاکمیت نیست.» مهاجرانی با بیان اینکه پزشکیان از تعبیر «اصولگرای اصلاح‌طلب» برای معرفی خود استفاده کرد، می‌نویسد: «این تلفیق که ممکن است برخی آن را متضاد یا متقابل تلقی کنند، همان اکسیری است که امروزه به آن نیازمندیم. با همین رویکرد می‌توان دولت فراگیر تشکیل داد. دولتی که در قلمرو یک گرایش یا حتی یک جبهه محصور نماند. افراطی‌ها و ماجراجویان را برای اینکه به کناری برانیم تا در شیوه و خط مشی خود تجدید نظر کنند؛ راهش مجال دادن به افراد عاقل و کاردان و متعادل از هر دو جبهه اصولگرایان و اصلاح‌طلبان و مستقلان در دولت است!»

در پی ادعای شبکه ۱۲ عبری درباره اطلاع ریاض از تجاوز پیش‌دستانه صهیونیست‌ها به الحدیده، وزارت دفاع عربستان سعودی مشارکت خود در هدف قرار دادن بندر الحدیده در یمن را تکذیب کرد. سخنگوی وزارت دفاع عربستان سعودی افزود: «عربستان سعودی هرگز اجازه نقض حریم هوایی خود از سوی هیچ کشوری را نخواهد داد.»

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات