صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۳  ، 
کد خبر : ۳۶۲۷۸۸

«یافا» قلب تل‌آویو را نشانه گرفت؛ آمریکا و انگلیس وحشت کردند

انصارالله یمن برای نخستین بار با پهپادی تهاجمی به ساختمانی نزدیک کنسولگری آمریکا در تل‌آویو حمله کرد که یک کشته و ۱۰ مجروح به جا گذاشت. همزمان با این اتفاق، حزب‌الله لبنان نیز سه شهرک جدید را با موشک‌های کاتیوشا بمباران کرد
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل/ انسیه ربیعی

بامداد جمعه، انصارالله یمن برای نخستین بار با پهپادی تهاجمی به ساختمانی نزدیک کنسولگری آمریکا در تل‌آویو حمله کرد که یک کشته و ۱۰ مجروح به جا گذاشت. همزمان با این اتفاق، حزب‌الله لبنان نیز سه شهرک جدید را با موشک‌های کاتیوشا بمباران کرد، که می‌توان آن را جزو تهدیدات اخیر سیدحسن نصرالله تلقی کرد که اکنون حزب الله به آن جامه عمل پوشانیده است. در همین راستا بود که تصاویر این حمله پهپادی به سرعت در شبکه‌های اجتماعی پربازدید شد. به گفته کارشناسان مربوطه این حمله نشان‌دهنده آغاز دور جدیدی از عملیات‌های ترکیبی و پیشرفته توسط نیرو‌های مقاومت است. بررسی‌های صورت گرفته در این باره گویای این امر است که عملیات اخیر توسط یمن و لبنان متشکل از به‌کارگیری سلاح‌های مدرن بود که توانست بازدارندگی اسرائیل و حتی ایالات متحده را به چالش بکشد.

ناتوانی سامانه‌های پدافند هوایی اسرائیل در برابر یافا
در این زمینه یحیی سریع، سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن، اعلام کرد: «این حمله توسط پهپاد جدید یمنی به نام «یافا» انجام شده است.» به گفته تحلیلگران اگر این حمله از استان مرزی صعده یمن آغاز شده باشد، فاصله‌ای بیش از ۲ هزار کیلومتر را تا تل‌آویو طی کرده است لذا این پهپاد توانسته بدون شناسایی توسط سامانه‌های پدافند هوایی اسرائیل، مسیری بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ کیلومتر را در سرزمین‌های اشغالی طی کند.
در این باره دورون کادوش، مفسر نظامی اسرائیلی، این حادثه را به عنوان شکست سیستم‌های شناسایی رژیم صهیونیستی تعبیر و تأکید کرد: «این مسئله بسیار مهم است، زیرا اگر هدف مشکوک شناسایی نشود، امکان رهگیری آن وجود ندارد. ارتش اسرائیل نیز تحقیقات گسترده‌ای را برای بررسی چگونگی عبور پهپاد یمنی از فاصله ۲ هزار کیلومتری آغاز کرده است.»

نگرانی ایالات متحده از قدرت انصارالله برابر اسرائیل
با این همه نکته قابل توجه این است که این حمله پهپادی نگرانی‌های جدیدی را برای ایالات متحده نیز ایجاد کرده چراکه محل اصابت پهپاد نزدیک کنسولگری آمریکا در تل‌آویو بوده است. انصارالله یمن همواره آمریکا را مسئول جنایات رژیم صهیونیستی می‌داند و این حمله نشان می‌دهد که پهپاد یمنی توانسته به هدف از پیش تعیین شده خود برسد و عملکرد تخریبی بالایی داشته باشد. بُرد ۲ هزار کیلومتری و سرعت بالای این پهپاد اکنون احساس ناامنی و هراس را در سراسر سرزمین‌های اشغالی گسترده کرده و تسلط بلامنازع گروه‌های مقاومت را در منطقه اثبات کرده است. حزام الأسد، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله، هشدار داد که دشمن اسرائیلی باید در همه شهر‌ها و مناطق تحت اشغال خود احساس ناامنی کند و این عملیات نشان‌دهنده ورود به مرحله استراتژیک جدیدی در نبرد علیه دشمن است.
همچنین نیویورک تایمز به نقل از کارشناسان نظامی صهیونیست گزارش داد: «حمله پهپادی یمن که آرامش اول صبح را در تل آویو به هم زد، بیانگر ضعف اسرائیل در زمینه سلاح‌هایی است که باید چنین اهدافی را شناسایی کنند. این ضعف اسرائیل می‌تواند نقش مهمی در جنگ گسترده با حزب الله ایفا کند و آسیب زیادی به اسرائیل در این جنگ بزند.»

حمله اسرائیل به بندر الحدیده با مشارکت ۱۳ جنگنده ساخت آمریکا
اما روز گذشته رسانه‌های خبری از حمله سنگین هوایی به بندر الحدیده در غرب یمن خبر دادند که در پی آن آتش سوزی گسترده‌ای رخ داد. اکسیوس به نقل از یک مقام آمریکایی مدعی شد که جنگنده‌های اسرائیلی در واکنش به حمله پهپادی اخیر یمنی‌ها به تل آویو، به یمن حمله کردند. بر اساس این گزارش، این تجاوز رژیم صهیونیستی، چند شهید و زخمی به جا گذاشته است. در همین راستا برخی منابع محلی از شهادت ۱۷ یمنی در حملات عصر امروز رژیم صهیونیستی به بندر الحدیده یمن خبر می‌دهند. وزارت بهداشت یمن نیز از سوختگی شدید برخی از شهروندان یمنی در جریان تجاوز ارتش اسرائیل به بندر الحدیده یمن خبر داد.
برخی از منابع صهیونیستی مدعی شدند نیروی هوایی رژیم صهیونیستی در حمله به بندر الحدیده یمن از ۸ جنگنده اف-۳۵ و پنج جنگنده اف-۱۶ استفاده کرده است. منابع خبری هم گزارش دادند که آمریکا و انگلیس هم در این تجاوز رژیم صهیونیستی به یمن مشارکت داشتند. ارتش اسرائیل به صورت رسمی با قبول مسئولیت حمله به بندر الحدیده یمن اعلام کرد حملات ما به بندر الحدیده پاسخی به صد‌ها حمله ماه‌های اخیر به اسرائیل بوده است.

پاسخ حتمی یمن به تجاوز ارتش رژیم صهیونیستی
«نصرالدین عامر» عضو ارشد جنبش انصارالله یمن در سخنانی تاکید کرد که پاسخ به تجاوز ارتش رژیم صهیونیستی به بندر الحدیده یمن حتمی است.
این عضو ارشد جنبش انصارالله یمن تصریح کرد که قدرت ملت یمن از تمامی قدرت‌های شرور بیش‌تر است.
عامر بیان کرد: «موضع یمن در قبال غزه ثابت است و تغییر نخواهد کرد. عملیات حمایتی یمن از غزه متوقف نخواهد شد.»
همچنین عزت الرشق، از رهبران جنبش حماس در واکنش به حمله ددمنشانه ارتش رژیم صهیونیستی به بندر الحدیده یمن اظهار داشت: «یمن و مردم آن و در راس آن برادرانمان در انصارالله هزینه مواضع شرافتمندانه و عزتمندانه خود در دفاع از فلسطینی را می‌پردازند.»

واکنش ایران به حمله اسرائیل به بندر الحدیده یمن
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه حملات رژیم صهیونیستی به تأسیسات بندر الحدیده یمن را به شدت محکوم کرد و افزود مردم مظلوم، اما مقتدر یمن تاوان حمایت شرافتمندانه خود از شهروندان و زنان و کودکان بی‌گناه غزه را می‌دهند.
سخنگوی وزارت امور خارجه این حملات را که منجر به تخریب زیرساخت‌های غیرنظامی بندر الحدیده و شهادت و جراحت جمعی از مردم یمن شد، بیان‌گر خوی تجاوزکارانه رژیم کودک‌کُش اسرائیل توصیف کرد و نسبت به خطر تشدید تنش و گسترش آتش جنگ در منطقه در نتیجه ماجراجویی‌های خطرناک صهیونیست‌ها هشدار داد.
کنعانی تداوم کشتار و محاصره همه جانبه ساکنان بی‌دفاع نوار غزه را ریشه اصلی تنش‌های جاری در منطقه دانست و افزود تا وقتی که تجاوزات رژیم صهیونیستی در فلسطین به ویژه باریکه غزه ادامه دارد، آرامش به منطقه بازنخواهد گشت.

جان کلام
در هفته‌های اخیر، گروه‌های مقاومت به فشار‌های خود بر نتانیاهو برای توقف جنگ در غزه شدت بخشیده‌اند. حملات هماهنگ حزب‌الله، گروه‌های مقاومت عراق و یمن نشان‌دهنده این است که آن‌ها تلاش دارند نتانیاهو را به پذیرش آتش‌بس وادار کنند و به جنایات علیه مردم غزه پایان دهند. بسیاری از منتقدان داخلی و معترضان خیابانی بر این باورند که اصرار نتانیاهو بر ادامه جنگ تنها منجر به افزایش ناامنی و شکست اسرائیل خواهد شد. آن‌ها خواستار توقف جنگ و آزادی اسرا هستند. این اعتراضات داخلی و ناکارآمدی نتانیاهو در تأمین امنیت، فشار‌ها بر او برای مذاکره و آتش‌بس را تشدید کرده و مطالبات برای کناره‌گیری او را تقویت می‌کند. یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون، پس از حمله پهپادی به تل‌آویو اظهار داشت که این حادثه نشان می‌دهد دولت نتانیاهو قادر به تأمین امنیت شهروندانش نیست. ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی، نیز تأکید کرد که خطوط قرمز اسرائیل زیر پا گذاشته شده و کسی که نتواند از گلوله‌باران کریات شمونه و سدیروت جلوگیری کند، نهایتاً در تل‌آویو نیز با گلوله‌باران مواجه خواهد شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات