صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۶۲۷۹۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه اول مرداد 403

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) www.basirat.ir مسئله‌ی غزّه، همچنان مسئله‌ی اوّل دنیای اسلام است. آنچه من درباره‌ی مسائل خارجی و فعّالیّت حوزه‌ی دیپلماسی و مانند اینها برای مجلس عرض کردم، یکی از مصادیقش، همین مسئله‌ی غزّه است؛ آرام نگیرید، ساکت نمانید؛ کار مهم است. الان درست است که با گذشت ماه‌ها، آن شور اوّلیّه در خیلی از افراد نیست، امّا حقیقت امر این است که همان اهمّیّت روزهای اوّل، امروز وجود دارد، بلکه بیشتر. قدرت مقاومت روزبه‌روز بیشتر خودش را دارد نشان میدهد. 31/4/403

دانلود pdf

دانلود word

▼ حرف روز

مسئولیت مشترک

رهبر معظم انقلاب صبح دیروز در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس با تبیین هشت نکته مهم: «ضرورت پاسخگویی مجلس»، «تعامل سازنده مجلس و دولت جدید»، «شنیده شدن صدای واحد از ارکان کشور در مسائل مهم»، «حاکمیت اخلاق در مباحثات مجلس و دیگر فعالیت‌های نمایندگان»، «بایدها و نبایدهای قانون‌گذاری»، «نظارت بدون افراط و تفریط»، «فعالیت مؤثر هیئت نظارت بر عملکرد نمایندگان» و «حضور جدی مجلس در مسائل جهانی و سیاست خارجی»، ابراز امیدواری کردند با احساس مسئولیت مشترک رئیس جمهور منتخب و مجلس، کابینه‌ای متشکل از افراد مؤمن، کارآمد، انقلابی، امیدوار به آینده، مشهور به پاکدستی و صداقت، دارای نگرش ملی و برخوردار از اعتقاد عمیق به جمهوری اسلامی تشکیل شود و مسائل کشور و مردم را پیش ببرد. توصیه‌های راهبردی رهبر حکیم انقلاب به هر دو قوه مقننه و مجریه، اگر جامه عملیاتی بر تن کنند، بدون تردید، مشکلات کشور به صورت درون‌زا و به دست نمایندگان ملت در دو قوه حل خواهند شد. به ضرس قاطع باید گفت، این سخنان ارزشمند نقطه پایانی است بر برخی از مباحث بیهوده‌ای که گاه در برخی از محافل حتی حزب‌اللهی در باره آینده دولت و چگونگی مواجهه و تعامل مجلس دوازدهم با آن درگرفته و بیم آن وجود دارد که رفته رفته فضای کشور در دوقطبی افراطی و کاذبی که دشمنان مترصد ایجاد و بهره‌برداری از آن هستند، فرو رود. اینکه رهبری می‌فرمایند:«‌مجلس نباید منشأ تشنج در افکار عمومی مردم باشد. سیاه‌نمایی‌کردن، منفی‌بافی‌کردن که گاهی اوقات در بعضی از مجالس دیده شد از ناحیه بعضی از نمایندگان»، نکته‌ای تعارفی نیست و واقعیتی است که باید به آن توجه داشت و به این امر پی برد که حتی اگر نماینده‌ای مطالبه‌ای درست هم داشت و کلامی صحیح در راستای وظیفه نمایندگی می‌گوید، باید این وظیفه را طوری دنبال کند که به رشته انسجام و اتحاد ملی لطمه وارد نکند. البته مسلم است که دولت هم باید به وظیفه خود عمل کند و مناسبات فیمابین خود و قوا و نهادهای دیگر را آن طور که قانون گفته، تنظیم کند. در ادامه به تناسب حضور رئیس‌جمهور منتخب مردم در جلسه که سبب مطایبه شیرین رهبری نیز شد، رهبر معظم انقلاب بر شاخص‌ها و معیارهایی که آقای پزشکیان(حفظه‌الله) و مجلس برای تشکیل یک کابینه صادق، امین، متدین، انقلابی و کارآمد، امیدوار به آینده روشن، باورمند به جمهوری اسلامی و نظام اسلامی از بن‌دندان، اشتهار به پاکدستی و صداقت، فاقد سابقه سوء و واجد نگرش ملی بدون لحاظ مسائل جناحی و سیاسی باید مدنظر داشته باشند، مورد تأکید قرار گرفت. رهبر معظم انقلاب رعایت این ویژگی‌ها و شاخص‌ها را مسئولیت مشترک دولت و مجلس دانستند.  (فتح الله پریشان)

 

▼ گزارش روز

خنجر یمنی در قلب فتنه

مجاهدان یمنی روز جمعه ۲۹ تیرماه در اقدامی مهم تل‌آویو را با یک پهپاد هدف قرار دادند. طبق گزارش رسانه‌های صهیونیستی، در این حمله پهپادی، یک صهیونیست کشته و هشت نفر مجروح شدند. این اولین بار بود که تل‌آویو به وسیله پهپاد و از یمن هدف قرار گرفت. این عملیات با پهپاد جدید به نام «یافا» انجام شد که قادر است از سامانه‌های رهگیری دشمن عبور کند؛ به گونه‌ای که رادارها قادر به شناسایی آن نیستند. در این عملیات، پهپاد یمنی با طی کردن مسافت ۲۰۰۰کیلومتری مأموریت خود را با موفقیت محقق کرده است. این اقدام نظامی یمنی‌ها به مراتب از حمله به کشتی‌های عازم اراضی اشغالی مهم‌تر است؛ زیرا از یک سو مستقیماً تل‌آویو را هدف قرار داد و از سوی دیگر ضعف رژیم صهیونسیتی در دفاع از خود در برابر انسجام و قدرت بالای مقاومت یمن را نمایان کرد. پیام دیگر این حمله، پیشرفت نظامی مقاومت در برابر استیصال رژیم غاصب است. اهمیت این تهاجم موفق به حدی بوده است که برخی کارشناسان از آن به «هفتم اکتبر دوم» یاد می‌کنند.

اما در مقابل، جنگنده‌های صهیونیستی به مخازن نفت در بندر الحدیده حمله کردند که بر اثر این حمله تعدادی از کارگران این مخازن شهید و تعدادی نیز مجروح شده‌اند.

با وجود تکذیب مشارکت در این تهاجم از سوی آمریکا، «العربیه» در گزارشی مدعی شد، ۱۲ جنگنده آمریکایی و اسرائیلی به همراه چند سوخت‌رسان در حملات امروز نقش داشته‌اند؛ اما روزنامه «نیویورک تایمز» به نقل از چهار مقام آمریکایی مدعی شد، اسرائیل در حمله روز شنبه به یمن به تنهایی و بدون دخالت نظامی آمریکا عمل کرده است.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن تأکید کرد، به تجاوز آشکار رژیم صهیونیستی به یمن پاسخ خواهیم داد. قطعاً پاسخ مجاهدان یمنی به اراضی اشغالی حتمی و سخت خواهد بود. رژیم‌صهیونیستی با وجود اینکه بر اثر حملات یمنی‌ها، در زمینه اقتصادی، اطلاعاتی و نظامی دچار چالش اساسی شده است، اما تلاش کرده بود به صورت مستقیم وارد درگیری با جبهه یمن نشود، لذا مدیریت این جبهه برعهده ائتلاف آمریکا بود که با ناکامی کامل روبه‌رو شده است. تهاجم رژیم صهیونیستی به بندر الحدیده اقدامی نمایشی با هدف نشان دادن صحنه‌های آتش شعله‌ور بود که می‌خواهد به صهیونیست‌های خشمگین و وحشت زده نشان دهد که دستاورد بزرگی کسب کرده و ضربه سختی به یمن وارد کرده است. در پاسخ به این جنایت صهیونیست‌ها، یگان موشکی یمن در یک عملیات موفقیت‌آمیز، ایلات را به‌ وسیله چندین موشک‌ بالستیک هدف قرار داد.

همچنین در عملیات مشترک یگان پهپادی، یگان موشکی و نیروی دریایی یمن، کشتی آمریکایی «Pumba» به‌ وسیله موشک‌های بالستیک و پهپاد به‌ شکلی دقیق در دریای سرخ هدف قرار گرفت.

مجاهدان یمنی با ایمان و صلابت، در کنار برادران خود در جبهه مقاومت، قدرتمندتر از گذشته، مردم مظلوم فلسطین و مسجدالاقصی را حمایت می‌کنند. (مصطفی علیجان زاده)

 

▼ خبر ویژه

ردّ درخواست ترامپ!

«دونالد ترامپ» در نخستین مصاحبه خود با شبکه خبری «فاکس نیوز» پس از ترور نافرجامش در تاریخ 13 جولای در پنسیلوانیا اعلام کرد: «هیچ ‌کس پیش از آغاز گردهمایی و پیش از حادثه، هیچ اخطار و هشداری درباره وجود یک مشکل به او نداده بود.» ترامپ خاطرنشان کرد: «من فکر می‌کنم اشتباهی رخ داد. چگونه یک نفر می‌تواند به آن سقف برود و چرا این موضوع گزارش نشد؟» در همین حال، نشریه «نیویورک تایمز» به نقل از یک سخنگو فاش کرد: «سرویس مخفی آمریکا، درخواست‌های امنیتی دونالد ترامپ برای اختصاص منابع بیشتر در دو سال اخیر منتهی به توطئه ترور نافرجام وی در یک گردهمایی انتخاباتی در پنسیلوانیا را رد کرده بود.» این نشریه افزود: «این خبر دقیقاً در نقطه مقابل اظهارات قبلی مسئولان سرویس مخفی آمریکاست. سرویس مخفی آمریکا که وظیفه حراست و محافظت از سران سابق و فعلی کشور را به‌عهده دارد، طرح هرگونه درخواست از سوی ترامپ برای اختصاص منابع انسانی بیشتر را رد کرده بود. این نهاد بارها اعلام کرده که دچار کمبود منابع است.»

▼ اخبار

مخالفان هم حزب‌الله را تمجید می‌کنند

حمایت حزب‌الله از مقاومت مردم غزه در عرصه داخلی لبنان تأثیر مثبتی برجایگاه و اعتبار سیاسی این حزب در میان رهبران و افکار عمومی داشته است. در همین زمینه «ولید جنبلاط» رهبر پیشین حزب سوسیالیست ترقی‌خواه و یکی از برجسته‌ترین رهبران طایفه دروزی در سخنرانی در منطقه طیفور بر حمایتش از مقاومت در مواجهه با رژیم صهیونیستی تأکید کرد. این امر به روشنی نشان می‌دهد، موضع شرافتمندانه حزب‌الله از غزه افزون بر تأثیر در افکار عمومی مسلمانان جهان، بر اعتبار سیاسی حزب‌الله در داخل لبنان و حتی در میان رقبای این حزب نیز افزوده است. وی در سخنرانی‌اش تأکید کرد:  «شما(نیروهای مقاومت) کسانی هستید که در برابر توطئه‌ها و تجزیه مقاومت کردید و راه بیروت،  صیدا و جنوب(لبنان) را باز کردید. یاد و خاطره شهدای غزه،کرانه باختری و کل فلسطین را گرامی می‌داریم.» این موضع‌گیری جنبلاط در حالی است که حزب متبوعش از رقبای سیاسی حزب‌الله در فضای داخلی این کشور به شمار می‌آید.

ورزشکاران صهیونیست باید تحریم شوند

یک قانونگذار چپ فرانسوی روز یکشنبه گفت، به دلیل حمله رژیم اسرائیل به غزه نباید ورزشکاران اسرائیلی حاضر در المپیک 20224 مورد استقبال قرار گیرند. به گزارش «خبرگزاری فرانسه»، «توماس پورتس» قانونگذار فرانسوی به دلیل این اظهارات مورد انتقاد برخی سیاستمداران حزب چپ و همچنین یک گروه بزرگ یهودی ـ فرانسوی قرار گرفته است. پورتس در گردهمایی در حمایت از فلسطینی‌ها گفت:«هیئت و ورزشکاران اسرائیلی در پاریس مورد استقبال قرار نخواهند گرفت.» او خواستار شکل‌گیری یک ائتلاف در این زمینه شد و گفت: «دیپلمات‌های فرانسه باید کمیته بین‌المللی المپیک را تحت فشار قرار دهند تا اهتزاز پرچم و پخش سرود اسرائیل ممنوع شود.» پورتس افزود: «زمان پایان دادن به معیارهای دوگانه فرا رسیده است.» کمیته سازماندهی پاریس 2024 تضمین داده است که اقدامات بی سابقه برای ایمن‌سازی بازی‌ها از جمله استقرار 30 هزار پلیس و ژاندارم اجرا خواهد شد.

ضرورت نظارت ملی بر پیام‌رسان‌ها

پایگاه خبری «مشرق» با بررسی فضای پلتفرم «ایتا» در دو انتخابات اخبر نوشت: «انتشار شایعات و اطلاعات نادرست در تمامی پیام‌رسان‌ها مشکلی جدی است که می‌تواند به تخریب اعتماد عمومی و گمراهی افراد منجر شود. برای مقابله با این پدیده، در برخورد با پیام‌رسان‌های داخلی پرمخاطب، ایجاد یک کارگروه مستقل ضروری است تا بتواند به سرعت اخبار کذب را شناسایی و کانال‌های منتشرکننده آنها را مسدود کند. اگر در اثر فقدان نظرات و اهتمام کافی، انتشار اطلاعات نادرست به نام و در پوشش اسلام و انقلابی‌گری صورت گیرد، تأثیرات منفی عمیقی بر روان و شناخت افراد جامعه، به ویژه جوانان انقلابی دارد. این مسئله به یک معضل امنیت ملی تبدیل خواهد شد و نیازمند توجه ویژه نهادهای مربوطه است .تنها با اتخاذ تدابیر سریع و دقیق می‌توان از بروز مشکلات جدی در این زمینه و در آینده جلوگیری کرد.»

خلاف آنچه رئیس جمهور منتخب می‌گوید!

«آذر منصوری» رئیس جبهه اصلاحات ایران طی گفت‌وگویی با «شرق»، ضمن تلاش برای هجمه به دولت سیزدهم با تلاش برای تحریف گفتمان مورد تأکید رئیس جمهور منتخب سعی کرد مطالبه اصلاح‌طلبان ساختاری را برجسته کند و پزشکیان را نماینده این طیف از اصلاح‌طلبان تعریف کرده و بگوید: «دکتر پزشکیان جریانی را نمایندگی می‌کند که در سیاست خارجی و داخلی به دنبال اصلاح ساختارهای حکمرانی و سیاست‌گذاری‌هاست.» این در حالی است که مسعود پزشکیان در طول تبلیغات انتخاباتی و حتی پس از پیروزی در انتخابات بارها بر ضرورت وفاق ملی، پرهیز از تنش‌های سیاسی، پیگیری عدالت و التزام به سیاست‌های اصولی نظام و انقلاب تأکید کرده و هیچ یک از محورهای مورد اشاره اصلاح‌طلبان ساختاری و برساختار را طرح و بیان نکرده بود.

               

▼ اخبار کوتاه

«محمدرضا فرزین» رئیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران گفت: «اقتصاد کشور در سال 1402 رشد 5 درصدی بر اساس قیمت‌های بازار را تجربه کرد؛ در حالی که نرخ رشد نقدینگی و پایه پولی و رشد پول با روندی نزولی به روندهای بلندمدت بازگشته است و تورم مصرف‌کننده و تولیدکننده نیز با تداوم روند کاهشی کنترل شده است. همچنین بر اساس اطلاعات مقدماتی بانک مرکزی ضریب جینی در سال 1402 با رقم 0.3614 به کمترین میزان حداقل طی یک دهه اخیر رسیده است. مدیریت بازار ارز نیز به‌گونه‌ای انجام شده است که کمترین میزان ضریب تغییرات در سال‌های اخیر در حوزه نوسانات بازار ارز در سال گذشته ثبت شده است.»

«علیرضا زاکانی» شهردار تهران نوشت: «با برخی تلاش‌ها در مجلس شورای اسلامی برای هفت ساله شدن دوره ششم شوراهای شهر مخالف هستم. باید این حق را به مردم داد که براساس ارزیابی دوره چهار ساله شوراهای شهر و شهرداری‌ها، برای اداره شهرها در پایان این دوره تصمیم‌گیری کنند. هفت ساله شدن شورای شهر، یک حق انتخاب مهم را از مردم سلب می‌کند و از طرف دیگر سه سال رجوع و بهره‌مندی از آرا و نظرات جمعی مردم را برای مدیریت شهرها به تأخیر می‌اندازد. از به ظهور رساندن مردم‌سالاری دینی در هر زمان و شرایطی باید استقبال کرد. تصمیم و اراده مردم هر چه باشد از هر مصلحت‌سنجی و حساب و کتابی بالاتر است.»

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا که نظر سنجی‌ها از شکست قطعی او در انتخابات پیش روی آمریکا خبر می‌دادند، شامگاه یکشنبه اعلام کرد، از رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کناره‌گیری می‌کند. وی در ادامه گفت: «طی هفته جاری با مردم آمریکا در این باره صحبت خواهحد کرد.» رئیس جمهور آمریکا اضافه کرد: «معتقدم که به نفع حزب و دولت کنونی است که کناره‌گیری کرده و تنها بر انجام وظایفم تا پایان دوره کنونی ریاست جمهوری تمرکز کنم.»

«محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش انصارالله یمن با تأکید بر اینکه نیروهای مسلح یمن در پاسخ به تجاوز رژیم صهیونیستی هیچ خط قرمزی ندارند و به هر حمله‌ای پاسخ می‌دهند، گفت: «این نیروها عمق اسرائیل را هدف قرار خواهند داد.» عبدالسلام سخنگوی جنبش انصارالله یمن در این باره افزود: «نبرد با مردم یمن آسان نخواهد بود. رویارویی با دشمن صهیونیستی باز و آشکار و بدون مرز خواهد بود. ما به هیچ‌یک از قواعد درگیری با دشمن صهیونیستی پایبند نخواهیم بود. از تشدید تنش هراسی نداریم و در مسیر یک هدف عادلانه حرکت می‌کنیم.» وی افزود: «اسرائیلی‌ها باید هر لحظه منتظر پاسخ ما باشند. همه تأسیسات حساس رژیم صهیونیستی در سطوح مختلف، هدف ما خواهد بود.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات