صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۶۳۸۵۷
در گفتگو با بصیرت مطرح شد

صالحی: بازارسازان غیرواقعی در دراز مدت نمی‌توانند بر بازار ارز مسلط شوند

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی گفت: دست پر بانک مرکزی و تسلط کامل بازارساز بر بازار ارز نشان داده نوساناتی که در نرخ ارز به واسطه هیجانات سیاسی و تنش‌های منطقه‌ای پیش می‌آید مقطعی است.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصاد/ گفتگو با احمد صالحی

به گزارش بصیرت، طی روز‌های گذشته بعد از شهادت اسماعیل هنیه در تهران و واکنش ایران به اقدام متجاوزانه اسرائیل شاهد افزایش نرخ ارز بودیم. آنچه در این موضوع محل اعتناست فشار‌های غیر واقعی از جانب سوداگران و دلالان ارزی برای کسب سود‌های مقطعی و موقتی در بازار ارز است. کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با بصیرت عوامل موثر در بالا رفتن مقطعی نرخ ارز را عنوان کرده و مردم را از گرفتار شدن در دام سوداگران ارزی بر حذر داشته است.

احمد صالحی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی و بازار ارز در گفتگو با بصیرت در خصوص وضعیت شاخص‌های اقتصادی در دولت سیزدهم بخصوص نرخ تورم و نرخ ارز بنا بر آمار‌های رسمی بانک مرکزی و سازمان‌های معتبر اقتصادی کشور گفت: در این موضوع شکی نیست که طی سه سال گذشته نرخ ارز روند صعودی نداشته است با توجه به اینکه برخی عنوان می‌کنند نرخ ارز به شدت بالا رفته است. این موضوع زمانی مشهود می‌شود که نسبتی بین نرخ تورم و نرخ ارز قائل شویم، پس باید این دو را با هم ارزیابی کنیم تا متوجه شویم آیا نرخ ارز روند‌های صعودی داشته یا این فرضیه رد شدنی است.

وی در این باره توضیح بیشتری داد و گفت: وقتی مسائل بازار و نرخ ارز را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم باید به موضوع نرخ تورم نیز نگاه جامعی داشته باشیم. به عنوان مثال نرخ تورم در سه سال به گونه‌ای بوده که حتی می‌توان گفت نرخ ارز نیز تعدیل شده است یعنی نرخ ارزی که از ۲۵ تومان نزدیک به ۶۰ تومان در بازار آزاد رسیده را باید بر حسب نرخ تورم بررسی کنیم.

وی در این باره خاطر نشان کرد: در اقتصادی که سه تورم ۳۰ تا ۴۰ درصدی داشته است، در صورتی که اینگونه محاسبه کنیم با تورم ۴۰ درصدی که طی سه سال گذشته داشته‌ایم که مجموع آن می‌شود نزدیک به ۱۲۰ درصد، به این معناست که نرخ ارز که در مرداد ماه سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۲۵ هزار تومان بوده را اگر اینک ضربدر ۲/۲ درصد کنیم به این معناست که باید ۱۲۰ درصد تورمی که طی سه سال گذشته روی کالا و خدمات آمده را باید عینا روی نرخ ارز نیز اعمال کرد در حالی که اینگونه نبوده است.

وی تصریح نمود: با این فرض که سیاست گذار به هر دلیلی هیچ فنری را روی نرخ ارز نگه نداشته و اجازه داده ارز با تورم واقعی جامعه روند صعودی داشته باشد باز هم توانسته نرخ ارز را تعدیل کند. طبیعتاً اگر نرخ ۲۵ تومانی دلار در مرداد ۱۴۰۰ را ضربدر ۲.۲ دهم کنیم به عدد ۶۵ تومان برای نرخ دلار می‌رسیم، پس در می‌یابیم که اتفاقا نرخ دلاری که اینک زیر ۶۰ هزار تومان است اصلا دچار تکانه‌ای نشده که بخواهیم گرانی ارز را به بانک مرکزی یا به نوع مدیریت دولت سیزدهم در بخش اقتصادی و ارزی نسبت دهیم.

احمد صالحی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی و ارزی معتقد است: بی‌تردید بازار ارز دچار تکانه‌ای نشده است؛ پس نرخ ارز بین ۵۵ تا ۶۵ نرخ تعادلی است.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی و ارزی یادآور شد: طی دو سه سال گذشته بخصوص در دوران مدیریت دکتر فرزین بر بانک مرکزی شاهد ثبات اقتصادی و ارزی به واسطه سیاست تثبیت اقتصاد و ثبات ارزی بودیم.

وی در این باره افزود: هیجانات بازار ارز که بعضا پیش می‌آید ناشی از نوسانات سیاسی و تنش‌های منطقه‌ای است که قطعا موقتی است و به تجربه ثابت شده بازار به سرعت به قیمت‌های پیشین خود روی خوش نشان می‌دهد.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی گفت: افزایش درآمد‌های نفتی و ارزی در طول سال‌های گذشته زمینه‌ساز ثبات ارز و به تبع آن ثبات اقتصادی بوده است.

احمد صالحی معتقد است: دست پر بانک مرکزی و تسلط کامل بازار ساز بر بازار ارز نشان داده نوساناتی که در نرخ ارز به واسطه هیجانات سیاسی و تنش‌های منطقه‌ای پیش می‌آید مقطعی است. با توجه به تجربه‌های موفق قبلی در کنترل نرخ ارز مردم نباید در دام سوداگران و دلالان ارزی بیفتند و زمینه ساز ایجاد تشنج در بازار ارز شوند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات