صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۶۴۳۴۴

گام نخست وفاق

پایگاه بصیرت / عزیز غضنفری

رأی اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی به وزرای پیشنهادی دولت جدید از مهم‌ترین رخدادهای جاری کشور به شمار می‌آید که همچنان محل بحث و بررسی از سوی کارشناسان سیاسی و رسانه‌ها قرار دارد. در همین زمینه «سرلشکر سلامی» فرمانده کل سپاه پاسداران در پیامی خطاب به رئیس‌جمهور پزشکیان، رأی اعتماد کامل نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی به وزرای پیشنهادی را بیان‌کننده حسن اعتماد و همراهی «خانه ملت» با «دولت وفاق ملی» و تولید سرمایه‌ای عظیم و مستحکم برای پشتیبانی مؤثر از برنامه‌های دولت چهاردهم دانست. نظر به اهمیت این موضوع، توجه به چند نکته حائز اهمیت است:
طی روزها و هفته‌هایی که سپری شد، عبارت «وفاق ملی» به تدریج از سوی رسانه‌ها و کارشناسان سیاسی و خاصه رئیس‌جمهور و اعضای دولت به عبارت پر تکرار سپهر سیاسی ایران تبدیل شد و هیچ بعید نیست که دولت دکتر پزشکیان مانند نام‌گذاری دولت سازندگی، دولت اصلاحات، دولت عدالت، دولت تدبیر و امید و دولت مردمی، به صورت دولت وفاق ملی نام بیابد و همین عنوان برای این دولت در تاریخ نیز بماند.
 رئیس‌جمهور محترم در ایام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری بارها تأکید کردند که خود را موظف به اجرای برنامه هفتم، سیاست‌های کلی نظام و سند چشم‌انداز می‌داند. دکتر پزشکیان در آن روزها اعلام کردند که نباید کشور با یک جریان اداره شود؛ دعوای ما بر سر قدرت است؛ اصول‌گرای اصلاح‌طلب هستم، با باند مخالفم و تعابیری از این دست. از این منظر ترکیب خاص و متمایز کابینه او با ادوار گذشته چندان عجیب و غریب نمی‌نمایاند. او به آنچه پیشتر گفته بود، عمل کرد.
 رهبر معظم انقلاب اسلامی در ۸ آذرماه ۱۴۰۲، بیان داشتند: «از دوقطبی‌های کاذب بپرهیزید. در کشور مدام دوقطبی درست می‌کنند؛ طرفدار زید، طرفدار عمرو؛ طرفدار فلان فکر، طرفدار [فلان]؛ این حرف‌ها چیست! آن کسانی که مبانی شما را، اصول شما را، دین شما را، انقلاب شما را، ولایت فقیه را، این چیزها را قبول دارند، برادر شما هستند، حالا گیرم یک اختلاف‌سلیقه‌ای هم با شما داشته باشند.» 
این بیان رهبر حکیم انقلاب اسلامی، یکی از الزامات اصلی و تعیین‌کننده وفاق ملی، وفاق و اصرار بر سر اصول و اغماض در سلایق است. 
 از نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی، اگر فرد و گروهی بر سر اصول با شما تفاهم داشت، او برادر شماست. وفاق ملی علی‌القاعده از منظر دولت چهاردهم یک امر تبلیغاتی و تزئینی نیست و بدون شاخص و مبنا نیز راه به جایی نخواهد برد. خوش‌بختانه دکتر پزشکیان در گام نخستِ وفاق ملی که ترکیب و تشکیل کابینه بود، به شایستگی از پس کار برآمد. امید می‌رود در ادامه راه و گام دوم وفاق ملی که تمرکز و صیانت از اصول و اغماض در سلایق است، مسیر پیش‌روی کشور توأم با ثبات، نشاط سیاسی و پیشرفت همه‌جانبه طی شود. 
 هر آنچه تاکنون‌ اتفاق افتاده، صرفاً یک آغاز خوب است که می‌تواند نویدبخش دوره‌ای مطلوب و تحولات مثبت باشد. مطلوب و تحولات مثبت نیز، یعنی در معیشت و زندگی مردم تغييرات سازنده و مؤثر ایجاد شود و مشکلاتی که وضعیت اقتصادی را برای مردم سخت کرده، روز به روز به سمت آسانی و گره‌گشایی سوق پیدا کند. 
 بسیاری از پیمایش‌ها و نظرسنجی‌ها گویای آن است که از سال‌های گذشته تاکنون مسائل اقتصادی متغیر تعیین‌کننده در مطالبات مردم کشور بوده است؛ از این منظر انتظار می‌رود دولت و مجلس با توافق و تفاهم بر این مسئله اصلی، در جهت رفع مشکلات اقتصادی بیش از پیش همت بگمارند.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات