سیاسی >>  دولت >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۶۲۹۶۶
گزارش پیشرفت و رشد در دولت سیزدهم؛

وزیر نفت خبر داد: افزایش ۶۰ درصدی تولید نفت در دولت سیزدهم/تحقق رویای خاموشی گازهای مشعل

وزیر نفت از افزایش ۶۰ درصدی تولید نفت در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: تولید نفت از ۲.۲ میلیون بشکه در روز در سال ۹۹ به اکنون به ۳.۶ میلیون بشکه در روز رسیده است؛ همچنین در حوزه گازهای مشعل تاکنون ۱۶ میلیون مترمکعب جمع‌آوری شده که به ۳۰ میلیارد متر مکعب نیز خواهد رسید.

جواد اوجی امروز در ارائه گزارش عملکرد خود در هیات دولت گفت: در ابتدای دولت ۸۷ میلیون بشکه میعانات گاز و ۲۰ میلیون بشکه نفت سنگین و فوق سنگین روی آب داشتیم که این موضوع باعث می‌شد ذخایر ذخیره‌سازی ما پر شود و با کاهش تولید گاز نیز همراه باشیم؛ اما با خنثی‌سازی تحریم‌ها توانستیم این میزان را به فروش برسانیم در صورتی که دولت قبل به ازای برای نگهداشت این میزان ۱۲ کشتی VLCC را خریداری کرد که هزینه سالانه نگهداشت این میزان برابر با ۴۶۵ میلیون دلار در سال بود.

وی افزود: در حال حاضر این میزان از میعانات گاز در ۳۷ مینی ریفاینری تبدیل به فراورده می‌شود و ارزش افزوده ایجاد شده که به عبارتی به معنای جلوگیری از خام‌فروشی است.

وزیر نفت گفت: تولید نفت نیز با افزایش ۶۰ درصدی از ۲.۲ میلیون بشکه در روز به ۳.۶ میلیون بشکه در روز رسید و در حوزه گازهای مشعل نیز تاکنون ۱۶ میلیون متر مکعب جمع‌آوری شده که این میزان به ۳۰ میلیارد متر مکعب نیز خواهد رسید

اوجی اظهار داشت: توسعه فاز ۲ پالایشگاه آبادان، فاز ۱۱ و ۱۴ پارس جنوبی با حمایت از صنعتگران داخلی در این دولت صورت گرفت. سال ۱۴۰۲ وصول درآمدهای نفتی برابر با ۲۸.۴ میلیارد دلار بود که این عدد در سال ۱۳۹۹ برابر با ۹ میلیارد دلار بود.

وی گفت: ما در بهینه‌سازی نیز ۳۶ میلیارد دلار پروژه تعریف کردیم و توانستیم تامین سوخت پایدار در کشور را با توجه به خنثی‌سازی حملات سایبری به سرانجام برسانیم و تامین ارزی کشور را هم به خوبی انجام دهیم.

وزیر نفت ادامه داد: ظرفیت پالایشگاهی از ۲.۱ میلیون بشکه در روز به ۲.۳ میلیون بشکه در روز رسید و تولید گاز ۵۰ میلیون متر مکعب و درصد تولید نفت نیز ۶۷ درصد افزایش پیدا کرده است.

اوجی افزود: تولید بنزین به ۱۱۴ میلیون لیتر در روز رسید در حالی که مصرف بنزین از ۸۷ میلیون لیتر در روز به ۱۲۳ میلیون لیتر در روز رسید؛ همچنین گازرسانی به صنایع به ۱۶۹ میلیون متر مکعب در روز و به نیروگاه‌ها به ۳۰۰ میلیون متر مکعب در روز رسیده است.

وی بیان کرد: صادرات نفت ما در سال ۹۸-۹۹ برابر با ۲۶۹ میلیون بشکه در سال بود که در سال گذشته این عدد به ۵۶۵ میلیون بشکه در سال رسید و در چهارماهه اول امسال این عدد برابر با ۲۰۸ میلیون بشکه در روز رسیده است.

وزیر نفت گفت: ارزش صادراتی این میزان نیز از ۹.۸ میلیارد دلار سال ۱۳۹۹ به ۳۶ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۲ و در چهارماهه اول امسال به ۱۴.۵ میلیارد دلار رسیده است.

وی با بیان اینکه هر ۱۰۰هزار بشکه نفت، ۲.۸ میلیارد دلار عایدی دارد، بیان داشت: وصول درآمدهای نفتی نیز از ۶.۸ میلیارد دلار سال ۱۳۹۹ به ۲۵.۵ میلیارد دلار سال ۱۴۰۲ رسید. همچنین صادرات پتروشیمی نیز از ۲۴ میلیون تن به ۳۰ میلیون تن سال رسید.

اوجی گفت: به گواه مرکز آمار نیز رشد گروه نفت و گاز در سال گذشته به ۲۰ درصد رسیده است و در این دوره ۲ هزار صد نیروی فارغ‌التحصیل را از دانشگاه صنعت نفت جذب کردیم.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات