صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۲  ، 
کد خبر : ۳۶۳۶۰۴

تأثیر نوسان نرخ ارز بر اقتصاد کشور

از دیگر مؤلفه‌های اثرگذار در کاهش تورم تولیدکننده و مصرف‌کننده، جلوگیری از تصمیمات آنی و اظهارات تنش‌زا در سایر حوزه‌هاست. در حوز‌ه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی باید تنش‌زدایی کرد تا ثبات و آرامش در بازار رقم بخورد
پایگاه بصیرت / گروه اقتصادی

سال‌های گذشته نوسان نرخ ارز بر اقتصاد کشور سایه انداخته بود. این نوسان قیمت از دایره علم اقتصاد خارج است و موجب انتظارات تورمی می‌شود. سیاست پولی انقباضی نمی‌تواند یک سیاست بلندمدت باشد، چرا که در بلندمدت موجب شکل‌گیری رکود خواهد شد. به ‌منظور استمرار کاهش تورم تولیدکننده و تورم مصرف‌کننده باید پس از گذشت ۶ ماه، از سیاست‌های انقباضی دور شد. سپس سیاست‌های انبساطی باید اجرایی شود، چرا که تولید نیازمند تأمین و تزریق مالی است. 

کاهش تورم تولیدکننده و تورم مصرف‌کننده در گرو چند موضوع است که به یک حوزه ختم نمی‌شود. در این فرآیند سیاست‌های پولی و سیاست‌های مالی اهمیت بسیاری دارد. این دو سیاست همچون ۲ بال باید کنار یکدیگر قرار گیرند و همواره هماهنگ و هم‌مسیر باشند.

از دیگر مؤلفه‌های اثرگذار در کاهش تورم تولیدکننده و مصرف‌کننده، جلوگیری از تصمیمات آنی و اظهارات تنش‌زا در سایر حوزه‌هاست. در حوز‌ه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی باید تنش‌زدایی کرد تا ثبات و آرامش در بازار رقم بخورد.

همچنین باید چشم‌انداز اقتصادی بلندمدت را برای تولیدکنندگان رقم زند. تولیدکنندگان باید اطمینان کسب کنند که سیاست‌های دولت در آینده منجر به کاهش تورم خواهد شد. بی‌شک با حاکم شدن نگاه‌های امیدوارکننده فعالان اقتصادی، تورم کاهشی خواهد شد و مراجعه به بازارهای غیررسمی روند نزولی می‌یابد. گفتنی است چنین رویکردی موجب تثبیت هرچه ‌تمام‌تر فضای اقتصادی و کاهش قیمت‌ها در بازار نیز خواهد شد

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات