صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۶۳۶۳۶
در گفتگو با بصیرت مطرح شد

آل اسحاق: سوداگران ارز با هیجان‌سازی کاذب مردم را متضرر و کسب سود می‌کنند

دلالان با بهانه‌هایی مثل حمله بزرگ و وقوع جنگ جهانی سوم و درگیری‌های منطقه‌ای گسترده، با باب کردن این موضوع در جامعه و ایجاد نگرانی در مردم که نرخ ارز بسیار گران می‌شود و دسترسی کشور به منابع ارزی محدود می‌شود و... مردم را به احتکار ارز فرامی‌خوانند.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصاد/ گفتگو با یحیی آل اسحاق

به گزارش بصیرت، افزایش نرخ ارز طی روز‌های گذشته بعد از ترور شهید اسماعیل هنیه در تهران با توجیهاتی مثل وقوع جنگ جهانی و محدودیت‌های ارزی کشور از سوی دلالان کلید خورده است. با توجه به اینکه مولفه‌ها و شاخص‌های اقتصادی کشور تغییراتی نداشته اند افزایش نرخ ارز عامل فعالیت‌های سوداگرانه است. رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق در این باره با بصیرت گفتگو کرده است.

یحیی آل اسحاق رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی بصیرت در خصوص تکانه‌های ارزی روز‌های اخیر با توجه دادن مردم به این موضوع که افزایش نرخ ارز مقطعی است و حاصل سیاست‌گذاری‌های بانک مرکزی و دولت در متغیر‌ها و شاخص‌های مهم اقتصادی نیست، گفت: مردم ایران شاهد هستند در عملیات وعده صادق نیز دلالان با بزرگ‌نمایی تنش‌های منطقه‌ای و درگیری‌های نظامی به دنبال گرفتن ماهی از آبِ آلوده به نفع خود بودند. آن‌ها با هدایت بازار ارز با نوسان‌گیری‌های غیر منطقی و بالا بردن قیمت سود خود را دنبال کردند نه چیز دیگری.

وی در این باره خاطر نشان کرد: دلالان با بهانه‌هایی مثل حمله بزرگ و درگیری جنگ منطقه‌ای و وقوع جنگ جهانی سوم با باب کردن این موضوع در جامعه و ایجاد نگرانی در مردم که نرخ ارز بسیار گران می‌شود و دسترسی کشور به منابع ارزی محدود می‌شود و... مردم را به احتکار ارز فرا می‌خوانند و اصولا عامل تقاضای کاذب و غیر واقعی در بازار ارز می‌شوند.

وزیر اسبق بازرگانی و فعال اقتصادی تصریح نمود: رسانه‌ها و کارشناسان در چنین فضا‌هایی که بعضا برای هر کشوری ایجاد می‌شود باید با اطلاع‌رسانی درست و آگاه کردن جامعه، مردم را متوجه بازیگران این عرصه کنند که فقط به کسب سود و منافع خود می‌اندیشند نه بهره‌وری اقتصاد کشور یا سودبردن مردم.

وی در این باره گفت: قطع به یقین در فضای غیر تنش سیاسی افزایش نرخ ارز بنا به لوازمات و تغییراتی در شاخص‌های اقتصادی صورت می‌گیرد که مردم نسبت به آن مطلع می‌شوند. اینک که کمترین تغییراتی در شاخص‌ها و مولفه‌های اقتصادی رخ نداده عقل سلیم حکم می‌کند مردم نسبت به خرید ارز با قیمت‌های بالا تردید و احتیاط کنند.

وی در ادامه بحث افزود: وقتی مسیر تخصیص ارز در بانک مرکزی همچنان گذشته دنبال می‌شود انتظار می‌رود فعالین اقتصادی نیز در این عرصه با احتیاط و با در نظر گرفتن درست‌ترین موضع حرکت کنند و به نوعی خواسته یا ناخواسته برهم زننده ثبات بازار ارز نشوند.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی و بازرگانی معتقد است: به عنوان مثال باید گفته شود وقتی طوفانی سهمگین شروع می‌شود درختان نرم تلاش می‌کنند به انحاء مختلف خود را در وضعیتی قرار دهند و و برگ و بار خود را به سمتی بگیرند که طوفان از آن جهت حرکت نمی‌کند.

یحیی آل اسحاق گفت: در چنین وضعیتی باید در برابر طوفان خم شد تا طوفان عبور کند و برود و وضعیت به شکل نرمال درآید. در چنین شرایطی کسانی که همراه طوفان می‌شوند و در مسیر رعد و برق و باد و تگرگ قرار می‌گیرند قطعا آسیب می‌بینند، می‌شکنند و از جاکنده می‌شوند، بنابراین در شرایط تنش‌های نظامی و امنیتی منطقه نباید آب به آسیاب دشمن ریخت و فضای اقتصاد و بازار ارز کشور را دچار التهابات تازه‌ای کرد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق معتقد است: شکی نیست که دولت و حاکمیت شرایطی که در رابطه با نوسانات فضای جنگ روانی ایجاد شده را کنترل خواهد کرد، بنابراین نباید در دام سوداگران و دلالان ارز افتاد و بر انتظارات تورمی جامعه افزود.

وی در این باره خاطر نشان کرد: خوشبختانه شاهد هستیم بانک مرکزی مدیریت خوبی در تثبیت نرخ ارز داشته و با تعادلی که در بازار ارز ایجاد کرده مانع افزایش نرخ ارز شده است. با این حال سوداگران و دلالان مترصد فرصتی برای سوار شدن بر فضای هیجانی جامعه و کسب سود خود هستند.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی و بازرگانی گفت: سوداگران اصولا تلاش می‌کنند با بحران سازی، سود قابل توجهی کسب کنند و زیان را به کسانی تحمیل کنند که تازه وارد هستند و اتفاقا آشنایی چندانی با این فضا ندارند.

یحیی آل اسحاق رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق گفت: مردم عزیز ایران باید مراقب باشند که در دام این جماعت نیفتند و بازار ارز و انتظارات تورمی را برای سودآوری دلالان تحت فشار قرار ندهند چرا که خود مردم از وجود تکانه‌های ارزی دچار زیان‌های متعددی می‌شوند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات