صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۲  ، 
کد خبر : ۳۶۳۰۶۱
در گفت‌وگو با بصیرت مطرح شد

افقه: زمان تک نرخی شدن ارز نرسیده است

عضو هیئت علمی دانشگاه اهواز و استاد اقتصاد گفت: هنوز زمان تک نرخی کردن ارز نرسیده است و مردم آمادگی شوک اقتصادی و تورمی جدیدی را ندارند هم به لحاظ معیشتی هم به لحاظ سیاسی و اجتماعی، پس امکان پذیر نیست.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصادی/ گفتگو با مرتضی افقه

به گزارش بصیرت، درخصوص تک نرخی شدن ارز بارها و بارها گفته شده است. برخی از کارشناسان موافق تک نرخی شدن ارز به دلیل جلوگیری از فساد اقتصادی و ارزی هستند و برخی معتقدند زمانی ارز باید تک نرخی شود که وضعیت تورم و معیشت مردم در ثبات نسبتا خوبی قرار داشته باشد. کارشناس و تحلیلگر اقتصادی درگفت و گو با بصیرت تک نرخی کردن ارز را دروضعیت کنونی اقتصاد مورد بررسی قرار داده است.

مرتضی افقه اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه اهواز در گفت و گو با پایگاه خبری تحلیلی بصیرت در پاسخ به این پرسش که به نظر شما تک نرخی شدن ارز در شرایط کنونی اقتصاد امکان پذیر و درست است، گفت: به نظر بنده هر کاری باید در زمان خود انجام شود به این معنا که شرایط برای انجام هر کاری باید آماده شود تا بهترین نتیجه و دستاورد را به دنبال داشته باشد درغیر این صورت به زیان کشور و اقتصاد منتهی می شود.

وی در این باره خاطر نشان کرد: کسانی که در شرایط کنونی وحتی شرایط های پیشین شبیه به اکنون دولتمردان را تحت فشار تک نرخی کردن ارز قرار داده اند نسبت به آنچه در این وضعیت اقتصاد ایران را تهدید می کند یا اطلاعی ندارند یا نسبت به مخاطرات آتی چندان آگاه نیستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه چمران اهواز و استاد اقتصاد گفت: کسانی که از تک نرخی کردن ارز سخن می گویند قطعا درک درستی از شرایط اقتصادی فعلی کشور ندارند، در غیر این صورت از تک نرخی کردن ارز سخنی به میان نمی آورند.

وی در این باره توضیح داد: جدای از اینکه در شرایط فعلی وقت تک نرخی کردن ارز نرسیده باید به معیشت مردم فکر کرد چرا که این کار یعنی تک نرخی کردن ارز وقتی زیر ساخت های لازم در این موضوع مهیا نشده منجر به از دست رفتن و فشار شدیدی بر معیشت مردم می شود.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی گفت: در طی سال های گذشته در دولتهای مختلف چند بار تک نرخی کردن ارز تجربه شده و چون شرایط مساعد نبوده متوجه شده ایم که این روند چه آثار سویی بر سفره و معیشت مردم به جا می گذارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه اهواز و استاد اقتصاد تاکید کرد: به این دلیل ارز در وضعیت کنونی نباید تک نرخی شود چرا که حذف ارزهای ترجیحی که برای تامین کالای اساسی با نرخ دولتی به دست مردم می رسد فاجعه بار است و به تحمیل قیمت های چند برابری به مردم منتهی می شود.

مرتضی افقه اقتصاد دان معتقد است: بی شک شرایط اقتصادی کشور و قدرت خرید مردم به گونه ای نیست که بابت تک نرخی کردن ارز، ارزهای ترجیحی حذف شوند، آزاد شدن قیمت ها در بازار به معنای تحمیل تورم بسیار شدیدی است که تحمل آن از توان مردم بخصوص اقشار آسیب پذیر جامعه خارج است.

وی دراین خصوص خاطر نشان کرد: تک نرخی کردن ارز در زمانی که شرایط انجام این کار مساعد نیست بدین معناست که نرخ ارز و نرخ تورم بالا می رود و شاهد تورمی افسارگسیخته خواهیم بود که پایانی بر آن نیست و ممکن است مرتب افزایش بیابد.

مرتضی افقه اقتصاددان تاکید کرد: بنده بر این باورم در شرایط کنونی امکان افزایش نرخ ارز فراهم نیست بنابراین دولت ها به دلیل حفظ شرایط سیاسی و اجتماعی ناچار به دو نرخی کردن ارز هستند شبیه به آنچه درخصوص دوره مرحوم هاشمی رفسنجانی رخ داد.

وی در این باره بیان داشت: کسانی که آن دوره را به یاد دارند می دانند در زمان دولت آقای هاشمی رفسنجانی وی به توصیه برخی از دور و بری ها و اقتصاد خوانده های لیبرال ارز را به مدت یک سال تک نرخی کرد اما بعد ازگذشت یک سال به دلیل حمایت از مردم ارزهای ترجیحی دوباره تخصیص داده شد.

مرتضی افقه اقتصاد دان در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: هنوز زمان تک نرخی کردن ارز نرسیده است و مردم آمادگی شوک اقتصادی و تورمی جدیدی را ندارند هم به لحاظ معیشتی هم به لحاظ سیاسی و اجتماعی، پس امکان پذیر نیست و دولت نیز به هدف کاهش نرخ تورم به عنوان وعده مهم داده شده به مردم نمی رسد چرا که در زنجیره متناوب افزایش قیمت تورم و دوباره افزایش قیمت ارز و در نهایت خالی شدن سفره مردم قرار می گیریم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات