صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۴  ، 
کد خبر : ۳۶۳۹۵۱
در گفتگو با بصیرت مطرح شد

دستوری عمل کردن در هیچ بازاری جواب نداده است

«بهتر است دولت‌ها و هیچ بازیگری از بیرون بازار در روندهای معمول سرمایه‌گذاری و مسائل مرتبط با بازار دخالت نکنند، بلکه اجازه دهند بازار از طریق مکانیزم‌های عرضه و تقاضا، قیمت‌ها را مشخص کند و حرکت را به سمت رشد ادامه دهد».
پایگاه بصیرت / گروه اقتصاد/ گفتگو با همایون دارابی

به گزارش بصیرت، بورس طی هفته های اخیر روزهای سخت با تجربه‌های تلخی را پشت سرگذاشته است. صف‌های فروش و خروج پول‌های حقیقی از بورس زمینه‌ساز نگرانی‌های بزرگ اقتصادی بخصوص فعالان و اثرگذاران در بازار سرمایه را رقم زده است. با اینکه بخشی از این روال به دلیل فقدان حضور رئیس‌جمهور در طی سه ماه گذشته می‌تواند بعضا طبیعی باشد اما این موضوع بدین معنا نیست که نگرانی‌های دیگری در بورس وجود ندارد. کارشناسان بورس و فعالین بازار سرمایه در گفتگوی پیش رو برخی از مطالبات مورد نظر فعالین اثرگذار در بازار سرمایه را بیان کرده‌اند.

همایون دارابی کارشناس بورس و بازار سرمایه در گفتگو با بصیرت بحث انتظارات فعالین بورس و بازار سرمایه را مطرح کرد و در این باره گفت: با توجه به اینکه بورس برخلاف بازارهای دیگر در طول سال های گذشته که رشدهای خود را داشته‌اند و رشد بورس چندانی را تجربه نکرده، می‌توان گفت بورس و بازار سرمایه همچنان ارزندگی خاص خود را دارد اما بنا به دلایلی از جمله عدم شفافیت تصمیمات اقتصادی که دولت چهاردهم اتخاذ خواهد کرد و فقدان رئیس‌جمهور طی سه ماه گذشته این روزها شاهد افت و خروج پول حقیقی از بورس هستیم.

وی در این باره گفت: به هر حال تیم اقتصادی دولت در روزها و هفته‌های آینده راهی وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مربوطه می‌شوند، لذا برنامه‌های دولت مشخص می‌شود و تا آن زمان باید صبر کرد اما برخی از مطالبات فعالین بورس و بازار سرمایه که از سال‌های قبل وجود داشته همچنان به قوت خود باقی است.

دارابی معتقد است: فعالین بازار سرمایه بر این موضوع تاکید دارند بورس باید از تحت دستورات دولت خارج شود. در هیچ جای دنیا بورس و محصولات شرکت‌های بورسی به صورت دستوری، قیمت‌گذاری نمی‌شود.

وی در این باره خاطر نشان کرد: دستوری عمل کردن در هیچ بازاری جواب نداده است. صنعت خودروسازی ما که امروز چالش‌های زیادی دارد از مدیریت دستوری رنج می‌برد، بنابراین ضمن اینکه مطالبات مهم فعالین بازار سرمایه به قوت خود باقی است امیدواریم در این زمینه به عنوان اولین گام مهم دولت برای رشد بورس و جهش تولید کشور درست تصمیم‌گیری شود.

حمیدرضا جیهانی کارشناس و تحلیلگر بورس و بازار سرمایه در گفتگو با بصیرت نیز در پاسخ به این پرسش که دولت جدید برای رشد و رونق دربورس و تولید کشور چه راهبردی باید در دستور کار قرار دهد، گفت: همچنان بخشی از وعده‌های دولتهای قبلی به بورس محقق نشده است، پس بعضی مطالبات را می‌توان جزء خواسته‌های اصلی فعالین بورس عنوان کرد که به قوت خود باقی هستند.

وی در این باره گفت: بنده بر این باورم بهترین راهبردی که دولت برای مدیریت درست بورس می‌تواند در دستور کار قرار دهد این است که دولت در بازارها بخصوص بازار سرمایه کمترین دخالتی نداشته باشد.

کارشناس و تحلیلگر بورس و بازار سرمایه گفت: بازارها باید در قالب یک مجموعه خود انتظام به صورت یک نهاد مستقل بر اساس مکانیز‌های عرضه و تقاضا تعدیل شوند؛ رشد و افتی را تجربه کنند که واقعی است نه به صورت دخالت دستوری دولت.

حمیدرضا جیهانی خاطر نشان کرد: هنگامی که دولت در بازارها دخالت نکند بازارها خود را در وضعیت تعادلی حفظ می‌کنند، پس این نتیجه حاصل می‌شود که هرگونه دخالت دولت در بازارها زمینه‌ساز ایجاد تنش بیشتر است. 

کارشناس بورس و بازار سرمایه گفت: هر تنشی که در بازار سرمایه ایجاد شود چون بورس دماسنج اقتصاد به شمار می‌رود قطعا تنش را به بازارهای دیگر نیز سرایت می‌دهد و ظن دستکاری در اقتصاد و بازارها را بیش از پیش تقویت می‌کند.

کارشناس و تحلیلگر بورس و بازار سرمایه گفت: بهتر است دولت‌ها و هیچ بازیگری از بیرون بازار در روندهای معمول سرمایه‌گذاری و مسائل مرتبط با بازار دخالت نکنند، بلکه اجازه دهند بازار از طریق مکانیزم‌های عرضه و تقاضا، قیمت‌ها را مشخص کند و حرکت را به سمت رشد ادامه دهد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات