صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۰  ، 
کد خبر : ۳۶۴۴۳۸

هواشناسی ایران۱۴۰۳/۶/۷؛آغاز کاهش دما در اکثر مناطق ایران

سازمان هواشناسی با صدور هشدار فعالیت سامانه بارشی در ۷ استان و مخاطرات ناشی از آن، از کاهش محسوس دما طی امروز تا جمعه در اکثر مناطق کشور خبر داد.

پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی نشان می‌دهد امروز و فردا در برخی مناطق استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، ارتفاعات و دامنه‌های البرز مرکزی در استان‌های قزوین،‌البرز، تهران و سمنان رگبار باران گاهی رعدوبرق و وزش باد پیش‌بینی می‌شود.

از روز جمعه تا یکشنبه هفته آینده در مناطقی از نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان رگبار باران گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید و در سایر مناطق جو پایداری پیش‌بینی می‌شود.

دمای هوا در اکثر مناطق کشور طی امروز تا جمعه به‌طور نسبی کاهش و روزهای شنبه و یکشنبه هفته آینده افزایش می‌یابد.

طی 5 روز آینده برای استان‌های واقع در شمال شرق، شرق، جنوب شرق، مرکز، شمال غرب، جنوب غرب و دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی در برخی ساعات وزش باد شدید پیش‌بینی شده که در برخی از این مناطق با خیزش گردوخاک و کاهش کیفیت هوا همراه است.  از امروز تا جمعه خلیج‌فارس و تنگه هرمز و طی 5 روز آینده شرق دریای عمان مواج می‌شود.

بیشینه دما امروز در تهران 36 درجه بالای صفر خواهد بود.

هشدار افزایش سرعت وزش باد و افزایش ارتفاع امواج دریا

زمان پایان: ظهر شنبه 1403/06/10

نوع مخاطره: افزایش بیشینه سرعت وزش باد لحظه ای در محدوده 24 نات و افزایش بیشینه ارتفاع امواج دریا تا 1.5 متر در مناطق ساحلی و دور از ساحل

منطقه اثر:

چهارشنبه 1403/06/07، پنجشنبه 1403/06/08، جمعه 1403/06/09، شنبه 1403/06/10: مناطق ساحلی و دور از ساحل نواحی شمالی و مرکزی خلیج فارس و تنگه هرمز

اثر مخاطره: خطر غرق‌شدن شناگران، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس های پرورش ماهی ،اختلال در ترددها و فعالیت دریایی به‌ویژه تردد شناورهای سبک، قایق‌های صیادی و سبک ، اختلال در فعالیت سکوهای نفتی.

توصیه: منع فعالیت های تفریحی و شیلاتی، محدودیت در تردد شناورهای سبک، اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت های ساحلی و فراساحل همچنین سکوهای نفتی.

هشدار فعالیت سامانه بارشی

زمان پایان: پنج‌شنبه 1403/06/08

نوع مخاطره: رگبار باران، رعد وبرق، وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط گردوخاک

منطقه اثر:

چهارشنبه 1403/06/07: شمال خراسان شمالی، ارتفاعات و دامنه در مازندران و شرق گیلان، شمال استان‌های البرز و تهران و ارتفاعات استان‌های سمنان و گلستان.

پنجشنبه 1403/06/08: ارتفاعات و دامنه در مازندران و شرق گیلان، شمال استان‌های تهران و البرز و شمال شرق آذربایجان شرقی.

اثر مخاطره: احتمال آب‌گرفتگی محلی معابر، احتمال جاری شدن روان آب، صاعقه، لغزندگی به‌ویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی، وزش باد نسبتاً شدید، در مناطق مستعد گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ و درختان کهنسال.

توصیه: عدم اتراق و برپا کردن چادرهای مسافرتی در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت طبیعت‌گردی و کوه‌نوردی بویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی دهانه پل‌ها، کانال‌ها و آب‌روها، خودداری از محلو‎ل‌پاشی و سم‌پاشی باغات و مزارع، انتقال محصولات برداشت شده به مکان‌های مسقف، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال.

هشدار افزایش گرادیان فشاری

زمان پایان: جمعه 1403/06/09

نوع مخاطره: وزش باد نسبتاً شدید تا شدید، در نواحی مستعد با گردوخاک و احتمال طوفان گردوخاک (به‌ویژه در شرق کشور)

منطقه اثر:

چهارشنبه 1403/06/07، پنجشنبه 1403/06/08 و جمعه 1403/06/09: خراسان شمالی، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، کرمان، یزد، اصفهان، گلستان، سمنان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، ایلام، خوزستان، قم، مرکزی، البرز، جنوب تهران، شمال سیستان و بلوچستان.

اثر مخاطره: در مناطق مستعد گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال.

توصیه: پرهیز از تفریح کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، عدم جابجایی با گِلایدِر و بالگرد، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال و عدم سم یا محلول‌پاشی باغات و مزارع و استفاده از قیم برای نهال‌ها، بسته نگه داشتن درب سالن‌های پرورشی

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات