صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۵:۳۴  ، 
کد خبر : ۳۶۴۶۱۱

با توجه به طرح نور(عفاف و حجاب) چرا دیگر نهادهای انقلابی در این زمینه همکاری ندارند؟

مصوبه «مجموعه تکمیلی اقدامات اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب» در جلسه 820 مورخ 12 شهریور 98 شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید. در ماده سوم این مصوبه وظایف عمومی دستگاه‌ها مشخص ‌شده است. این وظایف به شرح زیر برای جامعه هدف و مخاطب آن و همه دستگاه‌های اجرایی، نهادهای عمومی، نهادهای حکومتی و واحدهایی است که به‌نوعی از بودجه دولتی استفاده می‌کنند.

الف‌ـ نظارت بر رعایت عفاف و حجاب و ارزش‌ها و شئون قانونی کشور در حوزه عملکردی؛
ب ـ اصلاح آیین‌نامه‌ها، شیوه‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های جاری در دستگاه‌ها در جهت تحکیم فرهنگ عفاف و حجاب و پیشگیری از بروز بدحجابی؛
ج‌ـ آگاهی‌دهی نسبت به مزایا و پیامدهای فردی و اجتماعی عفاف و حجاب برای کارکنان؛
دـ مناسب‌سازی محیط کار بانوان برای تأمین امنیت اخلاقی و آسایش آنان.
در ماده 4 تصریح‌شده کلیه مصوبات قبلی شورا(شامل جلسات 413، 566 و جلسه 427 شورای فرهنگ عمومی) درباره عفاف و حجاب به قوت خود باقی است و وظایف مقررشده در ماده 5 برای دستگاه‌ها وظایف تکمیلی بوده که به وظایف قبلی اضافه ‌شده است. در ماده 5 وظایف تمامی دستگاه‌های تبلیغی فرهنگی، اجرایی، پشتیبانی و دستگاه‌های خدماتی آورده شده است.
هماهنگی اجرای مصوبه و نظارت بر عملکرد دستگاه‌ها بر عهده وزارت کشور است. همچنین، در بخش دیگری از مقرر شده است: ایجاد هماهنگی، تدبیر و پیش‌بینی سازوکار لازم برای اجرای این مصوبه و نظارت بر عملکرد دستگاه‌ها و نهادها بر عهده وزارت کشور است که با استفاده از همه ظرفیت‌ها و امکانات و منابع از طریق شورای اجتماعی و سازمان امور اجتماعی کشور و تشکیل ستاد هماهنگی و راهبری اجرای مصوبه عفاف و حجاب اقدام می‌کند و گزارش آن را به‌صورت سالانه به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه خواهد کرد.
بر اساس مصوبه 820 برای سازمان‌ها و دستگاه‌های متولی ضمانت اجرایی وجود نداشت و تنها به فرد می‌گفت باید این کار را بکنی، حال اگر این کار را انجام نداد، چه؟ به همین دلیل دستگاه‌ها به آن عمل نمی‌کردند و مؤاخذه هم نمی‌شدند؛ اما بر اساس لایحه جدید، تک‌تک اینها به قانون تبدیل شده است و به این واسطه هر نماینده مجلسی می‌تواند وزیری را به مجلس بکشاند و بپرسد چرا به وظیفه خود عمل نکردی؟ در حالی ‌که قبلاً این‌طور نبود. گاهی اوقات مجریان دست روی دست می‌گذارند و می‌گویند منتظر قانون هستیم، از روز اول رئیس‌جمهور، رئیس قوه قضائیه و همه یک حرف داشتند و آن، این بود که لایحه در حال بررسی است؛ اما کشور معطل لایحه نباشد. این سخنی است که همیشه گفته ‌شده و هنوز هم می‌گویند. به همین دلیل فراجا کار بسیار خوبی می‌کند که به وظیفه خود عمل می‌کند. درست است که اگر لایحه تصویب شود، بازدارندگی بسیار زیادی خواهد داشت؛ اما تا زمانی که قرار است تصویب شود، هیچ دستگاهی نمی‌تواند بگوید من کار خود را انجام نمی‌دهم. صحبت سخنگوی دولت نیز ناظر به همین مسئله بود و سخنی است که بارها از روز اول لایحه از سوی رئیس‌جمهور شهید و رئیس قوه قضائیه مطرح شد که طبق قانون فعلی عمل کنید تا لایحه جدید تصویب شود.
منبع: پرسمان شماره 14

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات