صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۳  ، 
کد خبر : ۳۶۴۸۹۲

نشریه اخبار و تحلیل ها 18 شهریور 1403

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): یکی از شرایطِ کارآمدیِ کارگزارانِ دولت این است که داشته‌های خودشان را بشناسند،‌ ثروت‌های موجود خودشان را بشناسند، استعدادها و ظرفیّته‌ای قابلِ به فعلیّت رسیدن را بشناسند. بنده در این سال‌های طولانی با مسئولینی برخورد کرده‌ام که [ظرفیّت‌ها را] نمی‌شناختند؛ نیروی انسانی کشور را نمی‌شناختند، نیروهای طبیعی کشور را نمی‌شناختند. امروز به دست جوان‌های شما، سرتاسر کشور بزرگراه و آزادراه و مانند اینها ساخته شده است.(1403/6/6) Basirat.ir

فایل word

فایل pdf

حرف روز 

بسیجی بودم، هستم و خواهم بود!

مسعود پزشکیان دیروز ۱۷ شهریور ماه  در بازدید از فعالیت‌های زیربنایی و زیرساختی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) بیان کرد: «ما هم جزء شما بوده و هم بسیجی بوده، هستیم و خواهیم بود. این نگاه بسیجی به معنای واقعی می‌تواند مملکت را نجات دهد. ان شاءالله دست به دست هم داده و کاری کنیم که مردم ما به شما، ما و نسلی که رفتند و جان دادند و زندگی خود را گذاشتند تا استقلال و آزادی را برای ما بیاورند، افتخار کنند.» چرایی بسیجی بودن و تداوم آن در سبک مدیریتی و رفتاری رئیس جمهور دراین بازدید و در ادامه صحبت کاملاً شفاف، عمیق و با ذکر مصداق تصریح شده است: «باید جلسه‌ای با بچه‌های بسیج برای ساختن یکسری مدارس برگزار کنیم. ما تجربه موفقی برای ساخت خانه‌های بهداشت به شکل بسیجی در تبریز داریم. در عرض شش ماه بالغ بر ۶۰۰ خانه بهداشت را با همین شیوه ساختیم. ما فقط مصالح می‌دادیم، ولی مردم کمک می‌کردند. بچه‌ها کار می‌کردند. مهندسان داوطلبانه کار می‌کردند. بنده تصور می‌کنم اگر جلسه‌ای برگزار کنیم، می‌توانیم تمام مشکل مدارس را در مناطق محروم برطرف کنیم.»

بدون تردید لزوم کار جهادی با تأکید بر شب و ‌روز نشناختن، خستگی‌ناپذیری، بی مزد وبی منت کار کردن و اجتناب از کنترل از راه دور، توجه به ظرفیت‌های بزرگ کشور و شناخت داشته‌ها، استعدادها و ظرفیت‌های قابل به فعلیت رسیدن، داشتن همت بلند با دنبال‌گیری و جدیت موردنیاز و مداوم، تکیه بر توان داخلی کشور، بهره‌گیری از کارشناسان مؤمن، متعهد، صادق و انقلابی، پیگیری مسئله عدالت در ارائه راهکارهای اجرایی، مراقبت‌ها و تأثیر آن در کاهش شکاف اجتماعی، مجموعه ویژگی‌های در هم تنیده و به هم پیوسته‌ای است که در فرهنگ و روحیه بسیجی یافت‌شدنی است. بدیهی است که تحقق این خصوصیات در نوع رفتار، تداوم و نتیجه کار مشخص می‌شود. برای نمونه، ساختن ۶۰۰ خانه بهداشت در عرض شش ماه از جمله این موارد به شمار می‌آید. نکته نهایی و قابل تأکید این است که مهم‌تر از پیام چرایی «بسیجی بودم، هستم و خواهم بود» از سوی رئیس محترم جمهور، پیامی راهبردی به زیر مجموعه از وزیران گرفته تا پایین‌ترین مناصب دولتی است. قطعاً رمز موفقیت، پیشبرد سریع و هدفمند امور در به‌کارگیری و پایبندی به روحیه بسیجی بودن است که البته ضمانت تحقق این راهبرد نیز در گرو انتخاب همکاران خوب با توجه به تأکیدات رهبر معظم و فرزانه انقلاب اسلامی در سه بازه زمانی قبل از انتخابات (عید غدیر) و بعد از انتخابات روز تنفیذ و نیز در هفته دولت سال جاری است. (حسین عباسیان)

  

گزارش روز      

  رژیم صهیونیستی در میانه آشوب و اعتراض

صهیونیست‌ها از زمان عملیات طوفان‌الاقصی دو هدف راهبردی بلندمدت برای خود تبیین کرده بودند؛ نابودی حماس و آزادسازی اسرا. حال آنکه صهیونیست‌ها هیچگاه موفق به پیداکردن اسرای خود نشدند و در بیشتر مواقع با اجساد آنها مواجه می‌شدند. با پیدا شدن اجساد شش اسیر صهیونیست در غزه اعتراض‌های گسترده‌ای در سرزمین‌های اشغالی نسبت به نتانیاهو انجام  شد که در ادامه توجه به چند نکته حائز اهمیت است:

1ـ نتانیاهو با هدف عدم توافق در مذاکرات ابتدا بحث خارج نشدن از غزه و سپس خروج تدریجی از محورهای فیلادلفیا و نتزاریم را مطرح کرد که این مسئله منجر به بن‌بست در مذاکرات شد و علناً بن‌بست در مذاکرات نیز به عدم توافق در مبادله اسرا و تشدید تنش‌ها انجامید. 2ـ از این شش اسیر کشته شده صهیونیست، سه نفر از آنها جزء کسانی بودند که چنانچه مذاکرات تبادل اسرا به نتیجه می‌رسید، آزاد می‌شدند که با کارشکنی‌های نتانیاهو این اتفاق نیفتاد. در همین اثنا، افزون بر پیداشدن اجساد شش اسیر صهیونیست، پنج نفر از صهیونیست‌ها در سرزمین‌های اشغالی به دلیل عملیات‌های شهادت‌طلبانه کشته شده‌اند که این مسئله نیز منجر به نارضایتی شهرک‌نشینان نسبت به امنیت آنها در سرزمین‌های اشغالی و افزایش انتقادها از عملیات اخیر ارتش در کرانه باختری شد. صهیونیست‌ها با ادعای مقابله با گروه‌های مقاومت و نابودی زیرساخت‌های مقاومت در کرانه باختری عملیات در کرانه باختری را انجام دادند که البته در این رابطه اتهام‌زنی‌های مختلفی را نیز با عنوان ارسال سلاح به کرانه و جنگیدن در 7 جبهه با ایران مطرح کردند. 3ـ این مسائل منجر به آن شد که صدها هزار صهیونیست به دلیل ناکارآمدی دولت نتانیاهو اقدام به اعتراض کنند که این اعتراض‌ها از نظر تعداد در طول یک سال اخیر و بعد از عملیات طوفان‌الاقصی سابقه نداشته است. 4ـ نتانیاهو که با فشار داخلی مواجه شده بود، جهت برون‌رفت از این وضعیت دو اقدام را انجام داد: اول؛ مقصر نشان‌دادن حماس به عنوان عامل اصلی کشته شدن شش اسیر صهیونیست که اعلام حماس مبنی بر کشته شدن آنها به دلیل بمباران‌های اسرائیل این گزاره نتانیاهو را زیرسؤال برد. دوم؛ موجه جلوه دادن تصمیم خود مبنی بر عدم پذیرش شروط حماس همچون عقب‌نشینی از محور فیلادلفیا که از آن به عنوان لوله اکسیژن حماس یاد کرد. 5ـ در کنار اعتراض‌های داخلی از سوی شهرک‌نشینان، موج گسترده‌ای از اعتصابات نیز شروع شده است و تنها اقدام این رژیم، تهدید به برخورد با شهرک‌نشینان بود که «اسموتریچ» وزیر دارایی رژیم صهیونیستی تهدید کرد که در صورت حضور افراد در اعتصابات، حقوق آنها پرداخت نخواهد شد.

در مجموع می‌توان گفت، این وضعیت در رژیم‌صهیونیستی منجر به افزایش چالش‌های داخلی این رژیم شده که برخی مقامات و تحلیلگران صهیونیستی از آن به عنوان اوضاع بسیار وخیم این رژیم یاد کرده‌اند که تاکنون با چنین وضعیتی مواجه نبوده‌اند. (محمدرضا فرهادی)

 

خبر ویژه   

کادرسازی از داخل زندان!

با وجود سیاست اعلامی آقای پزشکیان، رئیس‌جمهور، مبنی بر پرهیز از رادیکال‌ها و پیگیری سیاست وفاق در کشور و نیز با وجود آنکه رئیس‌جمهور با ایستادگی در مقابل رادیکال‌ها، چهره‌ای همچون آقای اسکندر مؤمنی را برای وزارت کشور معرفی کرد، امّا شنیده‌هاحاکی است «مصطفی تاج‌زاده» سیاستمدار ستیزه‌جوی اصلاح‌طلبان از طریق یکی از عناصر سیاسی جبهه اصلاح‌طلبان به دنبال کادرسازی برای برخی چهره‌های رادیکال است تا یکی از آنان به عنوان معاون سیاسی وزیر کشور معرفی شود. تاج‌زاده و برخی افراد هم‌سو با او در بخش رادیکال اصلاح‌طلبان تأکید دارند، دست نیافتن به خواست‌شان در معرفی یک وزیر کشور رادیکال را باید با انتصاب فردی همسو با خودشان در معاون سیاسی وزارت کشور که یک معاونت بسیار مهم در این وزارتخانه و مسئول انتخاب و نظارت بر استانداری‌ها و همچنین برگزاری انتخابات است، جبران کنند. بر این اساس، از افرادی مانند علی باقری، مرتضی مبلّغ، جواد امام، جواد اطاعت، علی زینی‌وند و حسن رسولی و.. نام برده می‌شود.

 

اخبار

گروهک نهضت آزادی معیار وفاق است!

یک روزنامه اصلاح‌طلب کوشید تا «ابراهیم یزدی» دبیرکل پیشین گروهک نهضت آزادی را پیش‌قراول بحث وفاق تعریف و تفسیر کند. به باور این روزنامه، در سه دوره دبیرکل‌های نهضت آزادی یعنی مهدی بازرگان، ابراهیم یزدی و آقای محمد توسلی نوع برخورد با موضوع وفاق ملی مهم بوده ‌است. این تفکر وفاق و وحدت در زندگی و عملکرد همه این چهره‌ها بوده است. گفتنی است، این مطالب در شرایطی مطرح می‌شود که بخشی از اصلاح‌طلبان که دل در گرو سیاستورزی نیروهای ملی ـ مذهبی و گروهک نهضت آزادی دارند، در اداوار مختلف تلاش کرده‌اند از سویی نیای جریان اصلاحات را بازرگان و در شرایط کنونی تبار وفاق را گروهک نهضت آزادی تعریف و تفسیر کنند. آنها تحت این عناوین به دنبال سفیدنمایی گروه‌هایی هستند که حضرت امام خمینی(ره) بیشترین زاویه را با آنان داشته است، اصلاح‌طلبان رادیکال همچنین تلاش دارند با طرح این قبیل مسائل جهت‌گیری مورد خواست خود را به دولت تحمیل کنند.

 

فقط بلدید برچسب بزنید!

«عباس عبدی» در پاسخ به نقدهای مطرح شده نسبت به نامه‌اش به خاتمی در نقد جبهه اصلاحات، نسبت به برچسب‌زنی از سوی اصلاح‌طلبان واکنش نشان داد و نوشت: «برخی اصلاح‌طلبان بر این باورند که یکی از نقدهای مهم به مطلب بنده این است که مطالبات جامعه خیلی رادیکال‌تر از خواست‌های اصلاح‌طلبان است، به‌طوری که اصلاح‌طلبان را استمرارطلب می‌دانند. پس چرا من ادبیات جبهه را رادیکال می‌نامم؟ پاسخ این است که اولاً علت استمرارطلب دانستن اصلاح‌طلبان این نیست که مطالبات آنان کندتر از تندروهاست. علت ناتوانی در تحقق حداقل شعارهاست. وظیفه یک حزب سیاسی طرح مطالبات نیست، این یکی از اشتباهات اساسی و اختلاف من و دوستان است. وظیفه حزب سیاسی تحقق مطالبات است. اگر مطالبه خیلی بالایی را طرح کنید که تحقق آن در توان شما نباشد، این رفتار نامعقولی است، شاید طرح مطالبات حتی بالا برای جنبش‌های اجتماعی خوب و لازم باشد، ولی احزاب سیاسی در مقام سیاستمدار باید شیوه اجرای آن را با موفقیت پیش ببرند.

 

رکورد ایران در فروش نفت و محصولات پتروشیمی

یک شرکت ردیابی نفتکش‌ها می‌گوید ایران با 1/7 میلیون بشکه تزانزیت نفت و محصولات نفتی با توسل به «ناوگان ارواح»، بیشترین سهم جهانی را در استفاده از این کشتی‌ها دارد. ناوگان ارواح یا ناوگان تاریک به نفتکش‌هایی گفته می‌شود که با خاموش کردن سیستم شناسایی خودکار، به‌صورت پنهانی محموله‌های نفتی را با توسل به انواع روش‌ها به بازارهای مقصد می‌رسانند. شرکت «تانکر ترکرز» نوشته است، پارسال ایران از طریق ناوگان ارواح روزانه حدود 1/5 میلیون بشکه نفت (نفت خام، میعانات گازی و گاز مایع) راهی چین، ۲۰۰ هزار بشکه (نفت کوره یا مازوت) راهی امارات و ۷۰ هزار بشکه نفت خام راهی سوریه کرده است. در مجموع، پارسال بیش از 1/7 میلیون بشکه در روز نفت و محصولات نفتی ایران از طریق ناوگان ارواح به مقاصد حمل شده که از کل ترانزیت پنهانی نفت روسیه و ونزوئلا نیز بیشتر است.

 

نظرسنجی‌ها و واقعیت وحشتناک برای تل‌آویو

یافته‌های نظرسنجی جامع «مرکز تأثیر یهودی» نشان می‌دهد، در حال حاضر 29 درصد مردم به فکر مهاجرت به خارج از اراضی اشغالی هستند. این آمار می‌تواند در صورت ادامه ناامنی و جنگ افزایش یابد. همچنین 71 درصد از صهیونیست‌ها نسبت به زندگی در اراضی اشغالی در ماه‌های آینده خوش‌بین نیستند. در حدفاصل 7 اکتبر تا به امروز تقریباً 50 درصد از صهیونیست‌ها مجروح شده‌اند یا فردی را می‌شناسند که در خلال نبرد اخیر دچار مجروحیت شده است. در ارزیابی از وضعیت روابط دیپلماتیک رژیم صهیونیستی پس از آغاز عملیات وحشیانه ارتش رژیم صهیونیستی در نوار غزه، 84 درصد اسرائیلی‌ها اعلام داشته‌اند که از وضعیت دیپلماتیک رژیم صهیونیستی در عرصه بینالمللی راضی نیستند.

 

اخبار کوتاه

شهرهای بزرگ پنج کشور اروپایی شاهد تظاهرات گسترده‌ای است که مردم در آنها خواستار توقف فوری حمله و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه شده‌اند. بر اساس اعلام این رسانه، هزاران نفر در هلند، نروژ، سوئد، فرانسه و انگلیس به خیابان‌ها آمده‌اند. تظاهرکنندگان پرچم‌های فلسطین را با خود حمل کرده و بنرهایی را در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین به اهتزاز درآوردند.

سفیر چین در ایران مشکلات واحدهای تولیدی ایران را ناشی از تحریم دانست و ضمن ابراز تمایل نسبت به افزایش واردات از کشور ایران در ادامه افزود: «چین نیز بزرگ‌ترین مقصد صادرات محصولات ایران است.» «زونگ پی وو» با بیان اینکه انتظار می‌رود همکاری عمیق دو کشور بیش از پیش تقویت شود، ابراز داشت: «ساخت و ساز کمربندی و جاده با کیفیت بالا یکی از مواردی است که می‌تواند در همکاری بین دو کشور مورد توجه باشد.»

مسئولان و محافل صهیونیستی با انتقاد از سیاست‌های غلط مقامات این رژیم و در رأس آن نتانیاهو در جنگ کنونی، تأکید کردند که اسرائیل دچار کوری استراتژیک شده و در حالی که مشکل و تهدید اصلی از جانب حزب‌الله است، نتانیاهو بر محور فیلادلفیا تمرکز کرده است.

وزیر دفاع یمن گفت، صنعا با تمام توان با قدرت‌های شروری مانند رژیم صهیونیستی، آمریکا و انگلیس مبارزه خواهد کرد تا بتواند هژمونی آنان را در هم شکند. «محمد ناصر العاطفی» تأکید کرد، پاسخ این کشور به رژیم صهیونیستی قطعی است و هیچ‌گونه عقب‌نشینی در این زمینه وجود ندارد.

«ریچارد مور» رئیس دستگاه جاسوسی خارجی انگلیس (ام‌آی6) در نشست خبری مشترک با «بیل برنز» مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) گفت، معتقد است ایران همچنان در حال برنامه‌ریزی برای انتقام‌گیری از کشته شدن اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس است. به نوشته روزنامه «جروزالم پست» ریچارد مور به روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز گفت: «گمان می‌کنم که آنها تلاش خواهند کرد و ما نمی‌توانیم مراقب نوع فعالیت‌هایی باشیم که ایرانی‌ها می‌خواهند در این راستا انجام دهند.»

از روز 7 اکتبر (15 مهرماه 1402) که آغاز تجاوز همه‌جانبه رژیم صهیونیستی به باریکه غزه بوده تا کنون حدود 80 هزار تن مواد منفجره در مناطق مختلف این باریکه پرتاب شده است. این میزان مواد منفجره به معنای آن است که اسرائیل به‌ازای هر مرد، زن و کودک در غزه 36 کیلوگرم مواد منفجره استفاده کرده است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در واکنش به مواضع اخیر روس‌ها در خصوص کریدور زنگزور گفت: «ایجاد این کریدور خط قرمز جمهوری اسلامی ایران است.» «ابراهیم عزیزی» تأکید کرد: «ایران نیز به شدت با این موضوع مخالف است.»

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات