صبح صادق >>  جهان >> پرونده
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۶  ، 
کد خبر : ۳۶۴۹۲۱
تحلیل اندیشکده آمریکایی از واکنش ایران به ترور هنیه

خردمندی تهران

اندیشکده «استیمسون» در تحلیلی از واکنش ایران به ترور اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی جنبش حماس فلسطین، نوشت: «گزارش‌های اولیه حاکی از آن بود که تهران یک طرح تهاجمی برای هدف قرار دادن اسرائیل و همچنین یک طرح دفاعی در صورت حمله مجدد انتقامی اسرائیل آماده کرده است. حتی یکی از وبگاه‌های آمریکایی اعلام کرد پاسخ ایران این هفته قبل از مذاکرات جدید آتش بس غزه که قرار است در ۱۵ اوت برگزار شود، خواهد بود. با این حال، به نظر می‌رسد که اوضاع آرام شده است. امروز این سؤال پیش می‌آید که آیا ایران به ترور اسماعیل هنیه و نقض تمامیت ارضی خود پاسخ نظامی خواهد داد؟»
این اندیشکده ادامه داد: «پاسخ مثبت است، اما پاسخ احتمالاً یک عملیات نظامی در مقیاس بزرگ نیست و شاید شبیه به حملات رگباری موشک‌ها و پهپاد‌های ایران در ماه آوریل باشد. در شرایطی که منطقه پس از ۱۰ ماه درگیری بین اسرائیل و حماس در غزه، اسرائیل و حزب الله در لبنان، شبه نظامیان عراقی و آمریکایی‌ها در عراق و سوریه و حوثی‌ها علیه اهداف مختلف دچار آشفتگی شده است، جنگ گسترده‌تر آخرین چیزی است که «محور مقاومت» می‌خواهد.»
استیمسون با اشاره به رایزنی دیپلماتیک و ارسال پیام‌های تنش زدایی به تهران از سوی کشورها، نوشت: «منابع دیپلماتیک که نخواستند نام‌شان فاش شود، گفتند که در این پیام‌ها از تهران خواسته شده است که از راه‌اندازی یک جنگ همه‌جانبه که می‌تواند باعث تخریب بیشتر خاورمیانه شود، خودداری کند. ایران اکنون در حال بررسی دو گزینه است؛ اولی یک پاسخ نظامی حساب‌شده و مشابه حملات ۱۳ آوریل به اسرائیل است که هیچ تلفاتی در پی نداشت. گزینه دوم پیش‌بینی پاسخ نظامی به نفع آتش بس دائمی در غزه و بازگشت به مذاکرات با هدف احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران (برجام) است.» 
مقاله‌نویس استیمسون ادعا کرد: «با این حال، سیاست اعلامی به همان شکل باقی خواهد ماند. مقامات ایرانی به تهدید «انتقام در مکان و زمان مناسب» ادامه خواهند داد؛ اما عمدتاً به عنوان یک عملیات روانی که قصد دارد اسرائیلی‌ها را در احساس خطر نگه دارد. ایران به دنبال یک برد دیپلماتیک است و ممکن است از طریق یک واکنش مدنظر با حداقل آسیب به زیرساخت‌ها، در صورت غلبه خردمندان در قدرت، اعتبار خود را حفظ کند و ممکن است از طریق یک پاسخ در چارچوب با کمترین آسیب به زیرساخت ها، چهره و موقعیت خود را حفظ کند.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات