صبح صادق >>  جهان >> گزارش
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۶۴۹۹۵
اعتراف معمار تحریم‌ها درباره بی‎اثر بودن محدودیت‎های ضد ایرانی

تکرار غیر ممکن

«ریچارد نفیو» معمار تحریم‌های ایران در دولت «باراک اوباما» و عضو اندیشکده واشنگتن در سیاست‌های خاور نزدیک، در یادداشتی مطرح کرد که امروزه، با توجه به وقایع راهبردی جدید و چالش‌هایی که بیش از همیشه برای اجرایی کردن تحریم‌ها علیه ایران محسوس است، تجدید تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران به روال سال‌های گذشته، دشوار شده است.

نفیو با اشاره به برجام که در ازای محدودسازی برنامه هسته‌ای تهران، تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران لغو شد، آورده است: «برای بسیاری (از جمله نگارنده) این توافق توجیهی برای استفاده از تحریم‌ها برای ایجاد اهرم فشاری در حمایت از دیپلماسی بود.»

وی با اشاره به خروج دولت پیشین آمریکا نوشت: «دولت ترامپ از این توافق خارج شد و می‌خواست درباره «توافقی بهتر» با ایرانی‌های مذاکره کند و طی دو سال و نیم، با امید به همین موضوع، کارزار فشار حداکثری را علیه ایران اجرا کرد. اگرچه این اقدام منجر به یک توافق نشد.»

عضو اندیشکده واشنگتن در ادامه مطرح می‌کند: «برخلاف برخی نظرات، اعمال تحریم‌ها، نظارت بر آن و اجرایی کردن آن دشوار است و کارزار‌های تحریمی نیازمند زمان و انرژی زیادی هستند. اعمال آنها در ظاهر آسان به نظر می‌رسد، اما اجرایی کردن آن دشوار است.» در ادامه این مطلب آمده است: «کارزار تحریم‌های ایران که به برجام منتهی شد، وسیع و طراحی آن دشوار بود. انجام دادن دوباره آن، به‌ویژه در موقعیت کنونی که ایران و دیگر رقبا به خوبی به خطرات آن واقف هستند، فوق‌العاده دشوار خواهد بود. این بار، ایرانی‌ها به طور مؤثرتری به حفاظت از خود و دارایی‌های‌شان پاسخ خواهند داد. رویکرد فشار حداکثری ترامپ، به نوعی، این موضوع را تأیید می‌کند.»

در پایان این یادداشت آمده است: «امروز، این مسئله که در سال ۲۰۱۵ توافقی وجود داشت که بیشتر جامعه بین‌المللی آن را پذیرفته بود، چالشی برای تشدید تحریم‌ها خواهد بود. مطرح کردن دوباره استدلال‌ها برای جهان قانع‌کننده نیست.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات