صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۴  ، 
کد خبر : ۳۶۵۴۶۴
پاسخ حزب‌الله به جنایات اخیر صهیونیست‌ها دردناک خواهد بود

فراتر از تروریسم سایبری

تاکنون بارها در تحقیقات پژوهشی و حتی مقالات عمومی، در خصوص تروریسم سایبری و زمینه‌های به وقوع پیوستن و استمرار آن مطالب زیادی نگاشته شده است. با این حال جنایت اخیر رژیم اشغالگر قدس در بیروت، نشان داد که تروریسم سایبری مصادیق متعددی دارد و نباید آن را محدود به تعاریف عمومی ارائه شده کرد.
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل/ سعید سبحانی

به صورت کلی، کی از تهدیدات امنیتی که همواره کشورهای گوناگون را آزار داده، اقدامات تروریستی است که عمدتاً با پیامدهای بسیار زیانباری همراه دارند. با این حال اقدامات مبتنی بر تروریسم سایبری که، زمانی جدی‌تر می شود که موضوع جان و سلامت فیزیکی انسانها درآن مطرح باشد:چه به صورت مستقیم و چه غیر مستقیم! بدیهی است «زیرساختهای حیاتی» از اهداف تروریسم سایبری محسوب می‎شوند که با توجه به الکترونیکی شدن آنها، نه تنها ارتکاب اقدامات تروریستی آسان‎تر شده، بلکه لطمات وارد شده بسیار سهمگین هستند. البته ماهیت «چند رسانه‎ای» فضای سایبر، به تروریستها امکان بهره‎برداریهای سوء دیگری را هم داده است.با این حال اقدام اخیر رژیم اشغالگر قدس، فراتر از تروریسم سایبری بوده و شاهد نوعی عملیات ترکیبی در حادثه اخیر لبنان هستیم.

پاسخ اجتناب‌ناپذیر مقاومت لبنان

آنچه در گام نخست باید مدنظرقرار داد، معطوف به پاسخ حزب الله نسبت به جنایت اخیر صهیونیستهاست. شبکه اسکای نیوز به نقبل از منابع صهیونیستی مدعی هستند موساد از ابتدای جنگ غزه در سال گذشته، آسیب‌پذیری‌های ارتباطی حزب‌الله را ردیابی کرده است. بر اساس این ادعا، موساد چندین بار اقدام به رهگیری شبکه های ارتباطی بی سیم حزب الله و تلاش برای نفوذ به شبکه ارتباطی سیمی حزب الله کرد. پس از 3 ماه نبرد، فرماندهی حزب الله از همه اعضای خود خواست استفاده از تلفن همراه و دستگاه های هوشمند را متوقف کنند و موساد به دنبال روش های ارتباطی جایگزین بود.در اینجا ، موساد محموله ای از دستگاههای پیجر را در مسیر انتقال به لبنان ( با حجم اندکی از مواد منفجره) آلوده ساخت و جنایت اخیر را رقم زد. بنابراین، نمی توان ماهیت اقدام اخیر صهیونیستها مبنی بر آغشته ساختن پیجرها به مواد منفجره را از نوع یک عملیات هکری و متعاقبا، به مثابه یک عملیات تروریستی سایبری مطلق مورد شناسایی و تحلیل قرار داد.

موساد مقدار کمی PETN بسیار انفجاری را پشت باتری های دستگاه کار گذاشته و به طور معمول به لبنان راه پیدا کرده و بین هزاران نفر توزیع شده است.ماده PETN در دمای 180 درجه سانتیگراد قابل اشتعال است و با بالا بردن دمای باتری در نتیجه افزایش ولتاژ، انفجار تضمین می شد.در این نقطه، تعدادی از امواج UHF دستگاه "پیجر" مورد استفاده حزب الله هک شد تا اطمینان حاصل شود که همه دستگاه ها در یک لحظه منفجر می شوند.از این رو عملیات هکری صهیونیستها مبتنی بر یک "زیرساخت اولیه"صورت گرفته و آن، آلوده بودن پیجر ها بوده است. برخی کارشناسان می‌گویند نیمی از باتری پیجرها حاوی مواد منفجره و نیم دیگر باتری واقعی بود.این مواد منفجره در حد 3 تا5 گرم بوده تا تفاوتی میان وزن باتری های واقعی و باتری های آلوده شده وجود نداشته باشد. دستگاههای بی سیم نیز بر اساس همین مکانیسم و روند آلوده شده و متعاقبا، منفجر شده اند.

استراتژی مقاومت چیست؟

پاسخ مقاومت نسبت به اقدام اخیر صهیونیستها، قطعا از نوع متعارف یا قابل پیش بینی نیست. به عبارت بهتر، حزب الله نیز انتقام ترکیبی در قالب سناریوهای هوشمند را دردستورکار قرار می دهد. حزب‌الله لبنان از آغاز جنگ غزه تاکنون، استراتژی مقاومت هدفمند و هوشمندانه را بخوبی پیش برده و حتی در این میان، اسیر پیام‌های گمراه‌کننده نشده است.چندی پیش شبکه ۱۴ رژیم اشغالگر قدس گزارشی را تحت عنوان «آنچه در جبهه شمال می‌گذرد» منتشر کرد. این گزارش معطوف به تحولاتی بود که از زمان آغاز جنگ غزه و در جریان تقابل حزب‌الله و رژیم صهیونیستی در شمال اراضی اشغالی به وقوع پیوسته است. «شارون روف اوفیر» نماینده سابق کنست از جمله تحلیلگران حاضر در این شبکه تلویزیونی بود. وی به نکات قابل تاملی درباره شکست تمام عیار رژیم اشغالگر قدس در برابر حزب‌الله اشاره کرد: «چرا واقعیت را نمی‌گوییم؟! ما شمال اسرائیل را از دست داده‌ایم؛ خسارتی که حزب‌الله بر ما وارد کرد ۶ برابر بیشتر از جنگ تابستان ۲۰۰۶ (جنگ ۳۳ روزه) است. می‌خواهم گریه کنم! چه کسی فکرش را می‌کرد اسرائیل به این روز بیفتد؟»

از این رو اقدام اخیر صهیونیستها فارغ از پیچیده بودن، منبعث ازنقطه ضعف این رژیم در مواجهه با حزب الله بوده است نه یک کنشگری صهیونستها به عنوان یک بازیگر مسلط بر میدان! حزب‌الله لبنان نه تنها قواعد نبرد با تل آویو را بخوبی می‌داند، بلکه قدرت بازدارندگی خود را به صورتی کاملا آشکار به تل‌آویو دیکته کرده است. در این میان، مثلث قدرت در اراضی اشغالی (موساد، کابینه جنگ و ارتش) آگاه‌سازی افکار عمومی در اراضی اشغالی نسبت به اتفاقاتی را که در جبهه شمال افتاده خط قرمز راهبردی خود تلقی می‌کنند. درچنین شرایطی صهیونیستها در صدد تغییر قواعد نبرد با استناد به عملیاتهای ترکیبی ، از جمله ترویسم سایبری هستند.آنها بخوبی آگاهند افشای ضربات مهلک واردشده از سوی مقاومت لبنان، مترادف با تشدید اعتراضات عمومی و سقوط کابینه جنگ و حتی کابینه پس از آن (کابینه احتمالی لاپید - گانتز) خواهد بود. در مقابل، حزب‌الله لبنان نیز با تمرکز و دقتی مثال‌زدنی و برگرفته از تجربه ارزشمند جنگ ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶، مرحله به مرحله اهداف خود را در شمال اراضی اشغالی محقق می‌سازد.

ترس تل‌آویو از تسلط اطلاعاتی حزب‌الله

با وجود عملیات تروریستی اخیر در لبنان، صهیونیستها شدیدا نسبت به تسلط حزب الله بر اطلاعات دقیق پایگاههای نظامی -امنیتی حساس و فوق حساس در تل آویو و دیگر نقاط اراضی اشغالی وحشتزده هستند. همین تسلط اطلاعاتی ، خود رادر عملیات اربعین نشان داد و قطعا در عملیات انتقامی حزب الله نیز از این داده ها و یافته های ارزشمند، در مسیر غافلگیر ساختن تل آویواستفاده خواهد شد. چندی پیش نیز تجهیزات جاسوسی ارتش اسرائیل را در پایگاه «مسگاو» در شمال فلسطین اشغالی ـ که به‌تازگی تعمیر و تعویض شده بود ـ منهدم کرد. نکته حائز اهمیت اینکه ارتش رژیم اشغالگر قدس پس از انهدام اولیه این تجهیزات، تعمیر و تعویض آنها را با لحاظ کردن بالاترین ضریب امنیتی و بازدارندگی ممکن صورت داده بود.

مواجهه با جنگ روانی صهیونیست‌ها

درکنار تروریسم سایبری، صهیونیست‌ها عملیات روانی علیه مقاومت لبنان را نیز در دستور کار قرار داده اند. در مقابل، سید مقاومت بدون تاثیرپذیری از فضای فرامتنی و روانی ایجاد شده بر اثر اقدام اخیر رژیم اشغالگر قدس، هوشمندانه و قاطعانه حزب‌الله را وارد میدان نبرد با دشمن صهیونیست کرد و امروز، صحت و کارایی این استراتژی، بر دوستان و دشمنان مقاومت عیان شده است. پس تاکتیک غافلگیری در روند انتقام از صهیونیستها، توسط مقاومت لبنان به خوبی اجرا خواهد شد. موضوعی که حتی استراتژیستهای امنیتی در اراضی اشغالی نیز نسبت به آن اذعان دارند. بی دلیل نیست که طی روزهای اخیر برخی مقامات ارتش رژیم صهیونیستی و موساد نسبت به افزایش دامنه و عمق نبرد با حزب الله، به نتانیاهو و گالانت هشدار داده اند. نخست وزیر و وزیر جنگ رژیم صهیونیستی زمانی به این حقیقت پی خواهند برد که فرصتی برای جبران مافات نخواهند داشت. آن لحظه بسیار زودتراز حدتصور تل آویو فرا خواهد رسید.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات