اقتصادی >>  اقتصادی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۵  ، 
کد خبر : ۳۶۵۴۶۲
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران:

توافقات گازی خوبی با روسیه و ترکمنستان انجام شده است

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران به ادامه مذاکره گازی با ترکمنستان و روسیه اشاره کرد و گفت: توافق های خوبی در زمینه گاز با این ۲ کشور انجام شده است و در مذاکرات فی‌مابین، به‌دنبال تبدیل توافق‌نامه‌ها به قرارداد هستیم.

«سعید توکلی» امروز (چهارشنبه) در حاشیه نخستین رویداد تکمیل چرخه تولید لوله در صنعت گاز با تاکید بر اینکه توافق گازی خوبی با ترکمنستان انجام شده است، افزود: هر اتفاقی که قرار است بیفتد، برای اجرایی شدن قرارداد نیاز به زمان‌بندی دارد؛ در این زمینه اقدام های خوبی از قبل انجام شده و امیدواریم عملیاتی شود.

معاون وزیر نفت درباره توافق گازی انجام شده با روسیه، اضافه‌کرد: امید است بتوان آن را به نتیجه عملیاتی رساند، زیرا یکی از مهم‌ترین و استراتژیک‌ترین قراردادها در بحث گاز همین قرارداد است تا بتوان ایران را به قطب انرژی تبدیل کنیم.

توکلی خاطرنشان‌کرد: در بحث صادرات گاز فقط شرکت ملی گاز ایران تصمیم‌گیرنده نیست، این شرکت علاقه‌مند است بخش زیادی از گاز طبیعی کشور را به ارزش افزوده تبدیل کند اما این‌ موضوع به عوامل بسیاری بستگی دارد.

وی بیان‌داشت: اکنون ایران همه تعهدهای خود را با وجود محدودیت‌ها به‌ویژه در بخش خانگی انجام می‌دهد.

عراق بدهی گازی به ایران ندارد

معاون وزیر نفت در واکنش به انتشار خبرهایی درباره بدهی گازی عراق به ایران، گفت: عراق یکی از مشتری‌های خوب ماست که پولش را به‌موقع ‌و نقد پرداخت می‌کند و اکنون هیچ بدهی وجود ندارد.

توکلی درباره قرارداد گاز با ترکیه هم گفت: قرارداد در حال انجام بوده و یکی از دغدغه ها است، هرچند مربوط به شرکت ملی گاز به تنهایی نیست.

تامین گاز خانگی دغدغه اصلی است/ لزوم استفاده از سوخت دوم در برخی نیروگاه‌ها

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه تامین گاز بخش خانگی در اولویت قرار دارد، گفت: برخی نیروگاه‌ها برای استفاده از سوخت دوم آماده باشند

توکلی افزود: امسال دغدغه نیروگاه‌ها در خصوص تامین سوخت زمستانه نیز برطرف خواهد شد.

وی بر ضرورت تدوین سبد انرژی برای نیروگاه‌ها تاکید کرد و گفت: باید سبد انرژی مطرح شده و همه بار تامین سوخت نه به گاز و نه به پخش و نه به سوخت مایع و نه سوخت طبیعی وابسته باشد؛ بلکه باید مجموع اینها مدنظر باشد.

معاون وزیر نفت خاطرنشان‌کرد: در زمستان به‌طور حتم مصرف بخش خانگی تجاری، صنایع و حمل‌ونقل به‌صورت طبیعی افزایش می‌یابد.

توکلی ادامه‌داد: همچنین بحث آلودگی هوا هم مطرح است؛ بنابراین بزرگ‌ترین دغدغه شرکت ملی نفت، شرکت ملی گاز و شرکت ملی پالای و پخش و در نهایت وزارت نفت بر تأمین گاز خانگی است.

وی خاطرنشان کرد: نیروگاه‌ها ازاین‌جهت باید آمادگی داشته باشند و در جاهایی که توسط مراجع ذی‌صلاح تعریف می‌شود روی سوخت دوم کار کنند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات