صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۴۰۳ - ۰۵:۱۸  ، 
کد خبر : ۳۶۶۳۲۲

آیا حجاب در زمان انبیاء نیز اجباری بوده است؟

قبل از اسلام حکم حجاب در ادیان و ملل گوناگون به شکل‌های متفاوت وجود داشته است که بعضاً بسیار شدیدتر از حجاب موردنظر اسلام بوده است؛ بنابراین، حکم حجاب تأسیسی نیست؛ یعنی اسلام هم آن را نیاورده است، بلکه از قبل بوده و دین اسلام آن را پذیرفته و تأیید کرده است. قبل از اسلام در ميان بعضى ملل حجاب وجود داشته است. در ايران باستان و در ميان قوم يهود حجاب وجود داشته و از آنچه در قانون اسلام آمده، سخت‏تر بوده است، اما در جاهليت عرب حجاب وجود نداشته است و به‌وسیله اسلام در عرب پیدا شده است. «ويل دورانت» در کتاب «تاريخ تمدن» درباره قوم يهود و قانون تلمید مى‏نويسد: «اگر زنى به نقض قانون يهود مى‏پرداخت چنانكه مثلاً بى‏آنكه چيزى بر سر داشت، به ميان مردم مى‏رفت و يا در شارع عام نخ مى‏رشت يا با هر سنخى از مردان درد دل مى‏كرد يا صدايش آنقدر بلند بود كه چون در خانه‏اش تكلم مى‏نمود همسايگانش مى‏توانستند سخنان او را بشنوند، در آن صورت مرد حق داشت بدون پرداخت مهريه او را طلاق دهد.»

بنابراین، حجابى كه در قوم يهود معمول بوده، از حجاب اسلامى بسى سخت‏تر و مشکل‌تر بوده است. ویل دورانت درباره ايرانيان قديم مى‏گويد: «در زمان زردشت زنان منزلتى عالى داشتند، با کمال آزادى و باروی گشاده در ميان مردم آمدوشد مى‏كردند ... .» چنانكه ملاحظه مى‏فرماييد، حجاب سخت و شديدى در ايران باستان حکم‌فرما بوده، حتى پدران و برادران نسبت به زن شوهردار نامحرم شمرده مى‏شدند.
به نظر شهید مطهری، اساساً دوره‌ای از اسلام را نمی‌توان نشان داد که شدت حجاب بیش از زمان رسول اکرم(ص) بوده باشد. آنچه هست، این است که در همه زمان‌های اسلام، از همان بدو امر تا امروز، برخی در امر عفاف و حجاب عنایت بیشتری داشته‌اند و این خود مطلوب انسان بوده است و دستورهای کلی غیرت و عفاف منشأ آن بوده است.
منبع: پرسمان شماره 14

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات