بین الملل >>  آمریکاواروپا >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۰  ، 
کد خبر : ۳۶۶۳۳۹
در آستانه نخستین سالگرد جنگ علیه غزه برگزار شد؛

خروش مردم انگلیس در حمایت از غزه و لبنان

دهها هزار نفر از حامیان فلسطین امروز (شنبه ۱۴ مهرماه ۱۴۰۳) در خیابان‌های مرکز لندن دست به تظاهرات زدند و ضمن محکوم کردن جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان، با مردم این مناطق ابراز همبستگی کردند.

سیل عظیم شرکت‌کنندگان در این حرکت اعتراضی که در آستانه نخستین سالگرد جنگ علیه غزه برگزار شد، با سردادن فریادهای ضد اسرائیلی خواستار توقف جنگ و برقراری فوری آتش‌بس در غزه و لبنان شدند. افراد شرکت کننده از ملیت‌ها و مذاهب مختلف ضمن حمل پرچم فلسطین و لبنان شعار می‌دادند: «به اشغال‌گری پایان دهید»، «فلسطین را آزاد کنید» و«دست از حمله به لبنان بکشید». آن‌ها همچنین شعارنوشته‌هایی را حمل می‌کردند که روی آن‌ها عبارت‌هایی در خصوص عدالتخواهی، پایان نظام آپارتاید و توقف فوری جنگ نوشته شده بود.

معترضان ابتدا در میدان «راسل» واقع در مرکز لندن تجمع کرده و ضمن اعلام همبستگی با مردم مظلوم فلسطین و لبنان، به سمت دفتر نخست وزیر انگلیس راهپیمایی کردند. این بیستمین حرکت اعتراضی حامیان فلسطین در انگلستان، از آغاز جنگ غزه بشمار می‌رود.

در تظاهرات امروز که با همت دهها نهاد حقوق بشری و حامی فلسطین در آستانه نخستین سالگرد جنگ در غزه برگزار شد، سفیر تشکیلات خودگردان فلسطین، شماری از نمایندگان مجلس انگلیس، روسای اتحادیه‌های کارگری و نمایندگان اصناف مختلف در کنار سیل جمعیت معترضان حضور داشتند.

رئیس پویش همبستگی با مردم فلسطین و از برگزار کنندگان تظاهرات امروز به ایرنا گفت: ما خواهان توقف جنایات اسرائیل هستیم؛ اقدامات اسرائیل منطقه را به خطر جنگ تمام عیار مواجه کرده است. ما از ماه ها پیش در این زمینه هشدار داده بودیم اما امروز شاهد حملات اسرائیل در یمن، سوریه و البته لبنان هستیم که تاکنون بیش از یک هزار کشته برجای گذاشته است.

بن جمال هشدار داد: امنیت منطقه و جهان به دلیل همدستی دولت‌های غربی با اسرائیل در خطر است. ما خواهان پایان جنگ و توقف فروش سلاح به اسرائیل هستیم.

 

 گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، در پاسخ به چند دهه جنایت رژیم اسرائیل علیه فلسطینیان عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع این رژیم اشغالگر آغاز کردند.

پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش‌بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد. این وقفه در جنگ، هفت روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳، آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت.

این رژیم برای تلافی حملات غافلگیرکننده‌ «طوفان الاقصی» و جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است. رژیم صهیونیستی همچنین به بهانه مبارزه با جنبش مقاومت در منطقه، حملات گسترده‌ای را به مناطق مختلف جنوب لبنان آغاز کرده که تا این لحظه نیز همچنان ادامه دارد.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل ششم مهر ماه به پشتوانه حمایت‌های آمریکا در حالیکه برای سخنرانی در هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به سر می برد، دستور ترور سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان را صادر کرد.

در عملیات تروریستی رژیم صهیونیستی، علاوه بر دبیرکل و شماری از فرماندهان حزب الله لبنان، «سرتیپ پاسدار عباس نیلفروشان» از فرماندهان پیشکسوت و جانبازان سرافراز دفاع مقدس و مستشار سپاه در لبنان نیز به همرزمان شهید خود پیوست.

شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکنون چندین قطعنامه در حمایت از آتش‌بس در غزه و جلوگیری از گسترش دامنه جنگ تصویب کرده است اما رژیم صهیونیستی با حمایت ایالات متحده و متحدانش در غرب، به جنایات خود ادامه می‌دهد.

 

حزب کارگر به رهبری آقای کی‌یر استارمر که از تیرماه گذشته سکان دولت انگلیس را در دست گرفته است، برای کاهش فشار افکار عمومی، به ظاهر ماضع تندتری را نسبت به رژیم صهیونیستی در پیش گرفته و با محدود کردن فروش سلاح به این رژیم اصرار دارد اینگونه وانمود کند که تابع قوانین بین‌المللی است.

وزیر امور خارجه انگلیس سه هفته پیش اعلام کرد که لندن حدود ۳۰ مجوز از ۳۵۰ مجوز فروش سلاح به رژیم صهیونیستی را به دلیل «نگرانی از استفاده آن‌ها برای نقض‌های جدی حقوق بشر بین‌المللی» به حالت تعلیق درآورد. دیوید لمی طی سخنانی در مجلس عوام گفت که بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته، دولت چاره‌ای جز تعلیق این مجوزها ندارد زیرا آن‌ها «می‌توانند برای تسهیل نقض جدی قوانین بین‌المللی مورد استفاده قرار گیرند.»

این ۳۰ مجوز مرتبط با قطعات هواپیما، پهپادها و بالگردهای نظامی و اقلام تسهیل کننده هدف‌گیری زمینی است اما قطعات جنگنده‌های اف-۳۵ از این تصمیم معاف شدند. انگلیس مدعیست که «حفظ برنامه اف-۳۵ جزو لاینفک امنیت بین المللی بشمار می‌رود».

با این حال اعتراض‌ها به معافیت لندن در این زمینه روز به روز درحال افزایش است و معترضانی که در تظاهرات امروز شرکت کرده‌اند از دولت می‌خواهند که به طور کامل همکاری‌های تسلیحاتی با رژیم صهیونیستی را متوقف و از نفوذش در محافل بین‌المللی برای پاسخگو کردن این رژیم جنایتکار استفاده کند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات