صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۴۴۹۹۰

نظرسنجی تکان‌دهنده برای دولت انگلیس

ریشی سوناک نخست‌وزیر انگلیس روز‌های ناآرامی را در خانه شماره ده داونینگ استریت سپری می‌کند. آخرین نظرسنجی موسسه آیپسوس در انگلیس، پرده از بحران‌های ناتمام پیش روی دولت کنونی لندن بر می‌دارد.
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif ریشی سوناک نخست‌وزیر انگلیس روز‌های ناآرامی را در خانه شماره ده داونینگ استریت سپری می‌کند. آخرین نظرسنجی موسسه آیپسوس در انگلیس، پرده از بحران‌های ناتمام پیش روی دولت کنونی لندن بر می‌دارد. در این نظرسنجی، ۲۷ درصد از شهروندان انگلیسی عملکرد سوناک را مورد تایید قرار می‌دهند و در مقابل، ۴۶ درصد مخالف کامل عملکرد وی و ۲۷ درصد دیگر، مخالف نسبی دولت هستند. به عبارت بهتر، اگر در حال حاضر دولت سوناک استعفا داده و انتخابات سراسری انگلیس دوباره برگزار شود، قطعا حزب کارگر موفق به شکست حزب محافظه‌کار خواهد شد.

* در این نظرسنجی، از هر ۱۰ انگلیسی نفر (۶۰ درصد رای‌دهندگان) معتقدند که کشورشان در مسیری نادرست حرکت می‌کند و در مقایسه با نظرسنجی قبلی، این روند (ناامیدی شهروندان انگلیسی از آینده) در حال تشدید است. اما سوال اصلی اینجاست که آیا سقوط دولت سوناک و جابه‌جایی قدرت میان دو حزب سنتی انگلیس، می‌تواند منجر به بهبود اوضاع در این کشور و حرکت آن در مسیری صحیح شود؟ پاسخ این سوال قطعا مثبت نیست! در این نظرسنجی آمده است که ۵۵ درصد از رای‌دهندگان مخالف برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) بوده‌اند، ازجمله کسانی که در همه‌پرسی برگزیت در سال ۲۰۱۶ میلادی به آن رای مثبت داده بودند! در مقابل، تنها ۲۱ درصد از شهروندان انگلیسی از برگزیت حمایت می‌کنند که پایین‌ترین میزان از سال ۲۰۱۶ میلادی (زمان برگزاری همه‌پرسی) محسوب می‌شود.

* در چنین شرایطی حتی اگر حزب محافظه‌کار سقوط کند و قدرت را به حزب کارگر بسپارد، متغیر اصلی ایجاد بحران در انگلیس یعنی برگزیت به قوت خود باقی خواهد ماند. حتی اگر حزب کارگر تعهد به برگزاری همه‌پرسی جدید دهد (که با توجه به شرایطی داخلی انگلیس و اروپا بعید به نظر می‌رسد)، بازگشت انگلیس به سال ۲۰۱۶ میلادی و بازتعریف زیرساخت‌های اقتصادی و اجتماعی جاری در این کشور حدقل یک دهه زمان خواهد برد. بنابراین، بحران‌های جاری در انگلیس حدّ یقفی حداقل طی سال‌های آتی نخواهد داشت. نظرسنجی آیپسوس نشان می‌دهد که با بحرانی تمام‌عیار در لندن مواجه هستیم که قطعا انتقال قدرت میان دو حزب محافظه‌کار و کارگر، صرفا آن را پیچیده‌تر خواهد کرد و منجر به حل و فصل نهایی آن نمی‌شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات