بین الملل >>  آمریکاواروپا >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۳  ، 
کد خبر : ۳۵۰۰۷۰

«بی‌بی استکهلم»؛ تله مرگی که انگلیس برای پناهجویان پهن کرده است

دولت انگلیس طرح غیرانسانی اسکان صدها پناهجو را در شناور بزرگ «بی‌بی استکهلم» با وجود خطرات در کمین آن‌ها آغاز کرده است.

 دولت انگلیس که با مشکل اسکان بیش از ۱۰۰ هزار پناهجو مواجه است، برنامه غیرانسانی اسکان صدها پناهجو را در شناور بزرگ «بی‌بی استکهلم» (Bibby Stockholm) با وجود این که از این شناور با عنوان «تله مرگ» و «زندان شناور» یاد می‌شود، آغاز کرده است. 

«بی‌بی استکهلم»؛ تله مرگی که انگلیس برای پناهجویان پهن کرده است

جدای از هشدارها و تردیدها درباره آسیب روانی پناهجویان بر اثر چنین اقدامی، سوالات جدی درباره امنیت این شناور مطرح است که لندن باوجود ادعاهای حقوق بشری اهمیتی به آن نداده است. دولت انگلیس به دنبال آن است که بیش از ۵۰۰ پناهجوی مرد بزرگسال را به این شناور سه طبقه که ۹۳ متر طول دارد و در بندر «پورتلند» در شهرستان «دورست» پهلو گرفته منتقل کند تا از هزینه اسکان آن‌ها در هتل بکاهد. 

 

تله مرگ لندن برای پناهجویان

علیرغم اعتراضات گسترده بیش از ۵۰ سازمان و فعال و همچنین اعتراضات مردم محلی که برنامه دولت انگلیس را بی‌رحمانه و غیرانسانی خوانده‌اند، لندن هفتم اوت (۱۶ مرداد) اولین مرحله از انتقال پناهجویان به این شناور را در حالی آغاز کرد که اتحادیه آتش‌نشانان بریتانیا گفته این شناور که ظرفیت آن از ۲۲۲ به ۵۰۶ نفر افزایش یافته، «تله مرگ بالقوه» است. «بن سلبی» دستیار رئیس اتحادیه آتش‌نشانی انگلیس به گاردین گفت: آتش‌نشانان به عنوان تنها صدای حرفه‌ای، بی‌بی استکهلم را یک تله مرگ بالقوه می‌دانند.

به گزارش روزنامه «تایمز» انگلیس به نقل از یک مقام محلی افشاگر، شرایط در شناور آنقدر ناامن است که پتانسیل تبدیل شدن به «گرنفل شناور» (آتش‌سوزی در برج مسکونی گرنفل در غرب لندن در ژوئن ۲۰۱۷ دستکم ۷۹ کشته و مفقود و ۷۰ زخمی برجا گذاشت) را دارد. 

 

طبق گزارش‌ها، در این شناور ۲۲۲ کابین در امتداد دو راهروی باریک بر روی سه عرشه قرار دارد و دو خروجی اصلی دارد. به گفته مقام محلی مذکور، گزارش شده که هیچ جلیقه نجاتی وجود ندارد و اپراتور شناور قصد ندارد هیچ نوع تمرین آتش‌نشانی برگزار کند؛ این در حالی است که نقطه خروج در صورت وقوع آتش - در محوطه‌ای پشت دو مجموعه از خروجی‌های قفل شده می‌تواند باعث له شدن از نوع فاجعه «هیلزبورو» شود.

این فاجعه در پی تجمع انسانی در مرحلهٔ نیمه‌نهایی جام حذفی فوتبال انگلیس و در ورزشگاه هیلزبورو شهر «شفیلد» در ۱۵ آوریل ۱۹۸۹ به وقوع پیوست و بر اثر آن ۹۷ نفر جان خود را از دست دادند و ۷۶۶ نفر مجروح شدند.

«دایان تیلور» که سال‌ها در مورد مهاجرت برای روزنامه انگلیسی «گاردین» گزارش داده، معتقد است «بخشی از مشکل این است که هیچکس نمی‌داند چه کسی از نظر قانونی مسؤول چه چیزی است». به نوشته گاردین، خدمات آتش‌نشانی شهرستان‌های «دورست» و «ویلتشر» می‌گویند این مسؤولیت وزارت کشور انگلیس و اپراتور کشتی است که ارزیابی خطر آتش‌سوزی را تکمیل و اطمینان حاصل کنند که اقدامات ایمنی لازم در این خصوص انجام شده، اما دولت تمایلی به شفاف‌سازی نشان نداده است.

دولت انگلیس ارزیابی تخصصی اتحادیه آتش‌نشانان بریتانیا را سیاسی و کشتی را ایمن خوانده است. «ریشی سوناک» نخست‌وزیر انگلیس پیش از اسکان گروه اول پناهجویان در پاسخ به سوالی درباره نگرانی‌های ایمنی ابراز شده، گفته بود: برای اسکان مهاجران یک سری بررسی‌ها و بازرسی‌ها باید انجام شود... این چیزی است که در این مورد اتفاق می‌افتد.

زندان شناور

منتقدان همچنین آن را «زندان شناور» می‌دانند و می‌گویند اسکان ۵۰۶ نفر در ۲۲۲ کابین فقط آسیب روحی بیشتر به این افراد وارد می‌کند. این شناور که اتاق‌های آن یک نفره بوده، قبلاً محل اسکان کارگران نفت و ساختمان بود و قبل از آن توسط هلند و آلمان برای اسکان پناهجویان استفاده می‌شد. بر اساس مشاهدات، در راهروهای باریک این شناور هیچ پنجره‌ای وجود ندارد و فضای اشتراکی محدودی دارد.

 

دایان در خصوص شرایط این شناور گفت: بنابراین این یک نگرانی است. نه فقط آتش‌سوزی، بلکه ازدحام بیش از حد. همچنین بسیار تک افتاده است و [ساکنان] باید اجازه خروج بگیرند و کارت‌هایی برای ورود و خروج داشته باشند. منتقدان از آن به عنوان شبه‌بازداشت یاد کرده‌اند.

وی افزود: «نکته مهم این است که بسیاری از کسانی که به بریتانیا آمده‌اند، هنگام سفر از طریق دریا، موقعیت‌های آسیب‌زا را تجربه کرده‌اند و از اسکان روی آب می‌ترسند». او به مردی اشاره کرد که به روزنامه «میرور» گفت «باید راه‌حل بهتری از سوار کردن افرادی که قبلاً در قایق رنج کشیده‌اند، وجود داشته باشد. ما چیز دیگری برای از دست دادن نداریم، چرا ما را در معرض رنج بیشتر قرار می‌دهید؟»

اسکان پناهجویان در شناور با وجود کشف باکتری لژیونلا 

ادعای سوناک در خصوص انجام بررسی‌های لازم در حالی مطرح شده که حزب مخالف کارگر انگلیس خواستار تحقیق فوری در این خصوص شده که چرا پناهجویان در همان روزی که باکتری «لژیونلا» در سیستم آبی این شناور یافت شد، به آنجا منتقل شدند. 

در مرحله اول اسکان که هفتم اوت اجرایی شد، ۳۹ مهاجر مرد در بی‌بی استکهلم مستقر شدند، اما ۱۱ اوت با توجه به کشف باکتری لژیونلا در آب موجود در داخل شناور که باعث نوعی بیماری ریوی می‌شود به هتل‌ها منتقل شدند.

یکی از مهاجران که در شناور بی‌بی استکهلم مستقر شد، در گفت‌وگو با «اسکای نیوز» با بیان اینکه از منتقل شدن به کشتی بسیار متاسف است، گفت زندگی پناهجویان در بی‌بی استکهلم به خطر افتاده است.

وی ضمن بیان این که آب حاوی باکتری را نوشیده و از آن برای استحمام استفاده کرده‌، افزود: می‌گویند که از آب نمونه‌برداری شده، اما قبل از مشخص شدن نتایج، ما را به کشتی منتقل کردند. انگار جان هیچ یک از ما اهمیتی ندارد. با ما بدتر از حیوانات رفتار می‌شود. ما را در معرض خطر قرار می‌دهند.

طبق گزارش‌ها، نتایج آزمایش هیچ یک از مهاجران برای لژیونلا مثبت نبوده، اما علائم مشابه آنفولانزا، سرفه، تب و علائم دیگر در بین آن‌ها گزارش شده است. با این حال، وزارت کشور انگلیس بدحالی افرادی را که به کشتی منتقل شده بودند، رد کرده است. 

بحران اسکان پناهجویان در انگلیس

بی‌بی استکهلم تنها جایی نیست که دولت انگلیس می‌خواهد تعداد زیادی از پناهجویان را در آن اسکان دهد و برنامه‌هایش در آن به مشکل خورده است.

دولت انگلیس همچنین قصد دارد از پایگاه سابق نیروی هوایی سلطنتی «اسکامپتون» در «لینکلن‌شر» برای اسکان تا ۲۰۰۰ نفر استفاده کند که این برنامه هم به تعویق افتاده است. گزارش شده به دلیل نیاز به انجام بررسی در ۱۴ ساختمانی که وزارت کشور انگلیس می‌خواهد از آن استفاده کند، حداقل تا ماه اکتبر این اتفاق نخواهد افتاد.

دولت انگلیس همچنین انتقال مهاجران را به یکی دیگر از سایت‌های سابق نیروی هوایی سلطنتی در «ودرزفیلد» در «اسکس» آغاز کرده است. ساکنان محلی به گاردین گفتند که این تأسیسات شبیه اردوگاه اسرای جنگ جهانی دوم در آلمان است و برای تازه‌واردان ناامن است؛ با این حال لندن مصمم به ادامه کار است.

خبرنگار گاردین در این خصوص گفت: «حتی بر اساس ارقام اعلام شده وزارت کشور، همه این مکان‌ها فقط حدود ۳۰۰۰ نفر را در خود جای می‌دهند – و با توجه به وجود بیش از ۱۰۰ هزار پناهجو، قطره در اقیانوس است». وی با اشاره به شرایط سفرهای خطرناکی که این افراد تجربه کرده‌اند، افزود: آخرین چیزی که می‌خواهند زندگی در هتل است. آن‌ها نمی‌خواهند برای همیشه در بلاتکلیفی بمانند و زندگی نداشته باشند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات