بین الملل >>  بین الملل >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۶۷۰۹۴

نگرانی نشریه آمریکایی از افزایش حامیان ایران در اردن

نشریه آمریکایی نشنال اینترست در گزارشی اعلام کرد مواضع جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فلسطین، تمایل اردنی‌ها به ایران را افزایش داده است.
مردم اردن که بیش از نیمی از آن‌ها اصالت فلسطینی دارند، در یک سال اخیر و پس از مشاهده مواضع و اقدامات محور مقاومت و در رأس آن جمهوری اسلامی، دیدگاه بهتری نسبت به ایران پیدا کرده‌اند.نشریه نشنال اینترست در این باره نوشت که امان، پایتخت اردن هفته گذشته شاهد تظاهرات در حمایت از سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان بوده است. سید حسن نصرالله در حمله رژیم صهیونیستی به شهادت رسید و مردم اردن که اکثریتشان سنی هستند، در این تظاهرات شعار «لبیک یا نصرالله» سر دادند.طبق این گزارش، پس از طوفان الاقصی علاوه بر افزایش حمایت‌ها از حماس، طرفداری اردنی‌ها از محور مقاومت به رهبری تهران افزایش یافته است. به نوشته این گزارش، بالغ بر 65 درصد از جمعیت اردن اصالت فلسطینی دارند و این کشور دارای مرز مشترک زیادی با فلسطین اشغالی است. مردم اردن همیشه از فلسطینیان و حماس طرفداری کرده‌اند، اما این حمایت‌ها پس از طوفان الاقصی افزایش داشته و اردنی‌ها در تظاهرات شعار «ما سرباز تو هستیم،‌ ای سنوار» سر می‌دهند.تظاهر‌ات‌کنندگان اردنی حتی پس از ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران هم تشییع نمادین برگزار کردند و حمایت خود را از او نشان دادند.
به نوشته نشنال اینترست، جدای از این، جبهه کار اسلامی اردن که شاخه سیاسی اخوان المسلمین است، در انتخابات پارلمانی ماه گذشته توانست بیشترین کرسی‌های مجلس را به دست آورد.در سال‌های اخیر پادشاهی و دولت اردن تلاش داشته که در درگیری‌ها با اسرائیل وارد نشود و با وجود انتقاد از آن، از انجام اقداماتی که با مخالفت واشنگتن و یا تل‌آویو همراه باشد، بپرهیزد. این کشور حتی در دفع حملات موشکی ایران در عملیات‌های وعده صادق نیز نقش‌آفرینی کرد.نظرسنجی موسسه واشنگتن در سال 2015 نشان می‌داد که نگاه قشر قابل توجهی از اردنی‌ها به ایران منفی است که بخشی از آن به خاطر تبلیغات منفی علیه ایران در ارتباط با سوریه بوده است. اردنی‌ها در قبال حزب‌الله و دولت سوریه نیز چنین نظری داشتند.اما پس از طوفان الاقصی و ورود حزب‌الله به درگیری، حمایت‌ها به ویژه در میان اردنی‌هایی که اصالت فلسطینی دارند افزایش قابل توجهی داشته است.به تحلیل نشنال اینترست، شهادت سید حسن نصرالله نیز بار دیگر بر طرفداران محور مقاومت افزود و جبهه کار اسلامی در این باره تظاهرات برگزار کرد و ترور نصرالله را محکوم نمود.این جبهه که در گذشته انتقادات زیادی علیه ایران داشته است، در یک سال اخیر تغییراتی در رفتار خود نشان داد و حتی در مراسم تشییع پیکر اسماعیل هنیه، نمایندگان خود را به تهران اعزام کرد.
نشریه نشنال اینترست در این باره افزود با وجود این که حمایت‌های علنی از ایران در اردن کمتر دیده می‌شود، درک مشترک ایران و مردم اردن در طرفداری از فلسطین و علیه اسرائیل ممکن است منجر به باز شدن جبهه جدید تهاجمی علیه اسرائیل در این کشور شود.
نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات