مازندران به منزله قطب اصلی تولید مرکبات ایران، سالانه بیش از ۳ میلیون تن پرتقال و نارنگی تولید میکند. توسعه صادرات مرکبات میتواند یک ابزار استراتژیک برای بهبود اقتصاد منطقهای و ملی باشد، اما با وجود ظرفیت فراوان، صادرات مرکبات استان مازندران هنوز نتوانسته است به میزان قابل انتظار برسد. بخش عمدهای از این مشکل به ضعف زیرساختهای صادراتی، مانند کمبود سردخانههای مدرن و بستهبندی مناسب برمیگردد؛ از طرفی، وجود رقابت در بازارهای بینالمللی، بهویژه با صادرکنندگان پیشرو از کشورهای دیگر، مانند ترکیه و اسپانیا اهمیت بهبود کیفیت محصول و ارتقای استانداردهای صادراتی را برجسته میکند. روسیه و عراق بیشترین متقاضی مرکبات ایران هستند.