سکوی فیلیمو به جای اصلاحات لازم، به فضاسازیهای تبلیغاتی علیه قانون پرداخته است؛ ترغیب بازیگران و عوامل تاسیان برای انتشار محتوا علیه حکم قوه قضائیه، یک رفتار ضدقانونی و به ضرر مصالح فرهنگی است. جای سوال است؛ چطور یک سکوی دارای مجوز از قانون، حاضر به رعایت همین قانون و احکام آن نیست؟
سریال تاسیان و ماجرای توقف آن، تازهترین حاشیه در عرصه پرحاشیه شبکه نمایش خانگی است. سریالی که باز هم نظارت و اجرای قانون در این حوزه مهم از نظام فرهنگی کشور را به عنوان یک چالش، مطرح کرد. از اواخر دهه ۸۰ و با باز شدن پای سریالها و برنامهها به شبکه نمایش خانگی، همواره مدیریت، کنترل و نظارت بر آن یک مسئله پر دامنه بوده است. مدتی این مسئولیت به عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود، اما بعدا این مسئولیت به صداوسیما منتقل شد و طبق مصوبه سال گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی، این مهم رسمیت یافت. سازمان که با عنوان اختصاری ساترا شناخته میشود، بازوی صداوسیما در تنظیمگری شبکه نمایش خانگی است. اما از همان ابتدا یک خلاء در تعامل ساترا با سکوها و تولیدکنندگان محصولات وجود داشت؛ اینکه احکام ساترا از سوی برخی سکوها نادیده گرفته میشد و بر فرض اگر ساترا با اکران یک برنامه یا محتوا در نمایش خانگی مخالفت میکرد یا درخواست اصلاحاتی داشت، هیچ ضمانتی برای اعمال آن احکام نبود.
سریال تاسیان، مورد اخیر بود که طی هفتههای گذشته با واکنشهای شدیدی مواجه شد. این سریال که در ابتدا با صحنههای جنجالی همچون نمایش رقص زنان و نوشیدن مشروبات الکلی توجهات زیادی را به خود جلب کرده بود، بهدلیل تحریف تاریخ و تطهیر ساواک، انتقادات بسیاری را برانگیخت. تاسیان که به شدت از فرم و ساختار ضعیفی برخوردار است، عملاً به عنوان یک فیلمفارسی جدید معرفی شده است که نهتنها روایت دقیق و مستند تاریخی را تحریف کرده، بلکه بهطور سطحی و بدون در نظر گرفتن حساسیتهای فرهنگی جامعه، موضوعات تاریخی و سیاسی را به شکل نادرست و سطحی بازنمایی میکند. چهره ساواک در این سریال، بهگونهای کاملاً متفاوت از آنچه در تاریخ معاصر ایران ثبت شده، نشان داده میشود، در حالی که بسیاری از شاهدان و تاریخنگاران همواره بر جنایات و رفتارهای ضدانسانی این نهاد تأکید کردهاند. علاوه بر این، سریال در تلاش است گروهکهای چپ را عامل اصلی انقلاب اسلامی معرفی کند، که این نیز خود موجب دامن زدن به اختلافات و تناقضات تاریخی است.
اما مشکل تنها به محتوای بحثبرانگیز محدود نمیشود. این سریال بدون دریافت مجوزهای قانونی از نهادهای ذیربط، توسط پلتفرم فیلیمو منتشر شده بود. این مسئله که خود باعث تضعیف مرجعیت نهادهای نظارتی نظیر ساترا میشود، موجب واکنش قوه قضائیه شد. قوه قضائیه، در اقدامی قاطع، پخش سریال را متوقف کرده و از پلتفرم فیلیمو خواسته که اصلاحات اساسی در محتوای سریال اعمال کرده و مجوزهای قانونی را دریافت کند.
بهطور کلی، ورود قوه قضائیه به این موضوع نشاندهنده نگرانی جدی از عدم رعایت قوانین در فضای نمایش خانگی است. این اقدام نهتنها تلاش برای مقابله با محتوای غیراخلاقی و تحریف تاریخ است، بلکه هدف آن تقویت نظارت قانونی بر محتوای فرهنگی و نمایشی نیز هست. قوه قضائیه با تأکید بر لزوم رعایت اصول قانونی و فرهنگی، نشان میدهد که نمیتوان با دور زدن قوانین، آثاری که ممکن است به ترویج فرهنگهای نادرست و تحریفشده منجر شوند، منتشر کرد.
سکوی فیلیمو هم در این میان به جای اصلاحات لازم، به فضاسازیهای تبلیغاتی علیه قانون پرداخته است؛ ترغیب بازیگران و عوامل تاسیان برای انتشار محتوا علیه حکم قوه قضائیه، یک رفتار ضدقانونی و به ضرر مصالح فرهنگی است. جای سوال است؛ چطور یک سکوی دارای مجوز از قانون، حاضر به رعایت همین قانون و احکام آن نیست؟ این خود مسئلهای است که باید با جدیت بیشتری مورد توجه قرار گیرد. اگر قوانین به درستی اجرا شوند، میتوان از ایجاد زمینههای غیرقانونی برای پخش آثار ضعیف و تحریفشده جلوگیری کرد و به تولید آثار فرهنگی که به ارتقای سطح جامعه کمک میکنند، توجه کرد.