خبرگزاری «آسوشیتدپرس» نوشت: «اسناد جدید نشان میدهد طولانیترین نبرد دریایی آمریکا از زمان جنگ جهانی دوم تا امروز، فشار شدیدی بر کارکنان و تجهیزات وارد کرده و این فشار سهم مهمی در بروز حوادث پرهزینه و قابل پیشگیری داشته است. این رخدادها بیش از ۱۰۰ میلیون دلار به نیروی دریایی آمریکا خسارت وارد کرده و موجب از دست رفتن چندین جنگنده و جراحت ملوانان شده است.»
به گفته گزارش، این سوانح طی مأموریت هشتماهه ناو هواپیمابر «هری. اس. ترومن» رخ داد؛ مأموریتی که قرار بود شش ماهه باشد؛ اما بهدلیل شدت عملیات طولانی شد. این ناو تقریباً روزانه با حملات موشکی انصارالله روبهرو بود. طبق این گزارش، نخستین حادثه مهم زمانی رخ داد که ناو «گتیسبورگ» در دسامبر ۲۰۲۴، ۲ جنگنده آمریکایی از ناو ترومن را با موشکهای ارتش یمن اشتباه گرفت و یکی از آنها را ساقط کرد. اسوشتیدپرس افزود: «حادثۀ دوم، برخورد ناو ترومن با یک کشتی تجاری در نزدیکی کانال سوئز بود. ناو بهدلیل عقبافتادن از برنامه، با سرعتی «ناایمن» حرکت میکرد و اگر برخورد فقط ۳۰ متر جلوتر اتفاق میافتاد، دهها ملوان ممکن بود جان خود را از دست بدهند.»
به نوشته این رسانه، پس از بازگشت ناو به دریای سرخ، عملیات روزانه پرواز باعث فشار مداوم بر خدمه شد. در آوریل، طی یک مانور گریز از موشک انصارالله، یکی از جنگندهها که در حال جابهجایی روی عرشه بود، بهدلیل لغزندگی غیرعادی سطح و شیب ناگهانی کشتی، از روی عرشه به دریا سقوط کرد. سطح عرشه بهدلیل فشار عملیات فرصت پاکسازی دورهای نداشت و بسیار آلوده و لیز شده بود.
حادثه چهارم در ماه مه رخ داد؛ زمانی که کابل توقف جنگنده هنگام فرود پاره شد و جنگندهای ۲۵ تنی به دریا سقوط کرد. تحقیقات نشان داد نگهداری تجهیزات «بهشدت نامناسب» بوده و یک قطعه ضروری از سیستم مهارگر غایب بوده است.
آسوشیتدپرس در تحلیل خود بیان میکند که این چهار حادثه بازتابدهنده مشکلات عمیق در آمادگی عملیاتی نیروی دریایی آمریکاست و بسیاری از اقدامات ایمنی در این شرایط نادیده گرفته شدهاند. به گفته «بردلی مارتین»، پژوهشگر ارشد و عضو بازنشسته نیروی دریایی، این حوادث «زنگ خطر جدی» برای نیروی دریایی آمریکاست و نشان میدهد این نیرو «آمادگی نبرد طولانیمدت را ندارد».