تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۱ - ۰۸:۲۳  ، 
کد خبر : ۴۵۶۷۸
میزگرد کارشناسان مسائل خاورمیانه در روزنامه اطلاعات

خطر شعله‌ور شدن یک جنگ تازه (بخش هشتم)

اشاره: پیروزی یعنی از میان رفتن اراده دشمن برای ادامه جنگ. به این اعتبار، ایا خطر تهاجم وحشیانه رژیم صهیونیستی به خاک لبنان، با جنگ 33روزه از میان خواهد رفت؟ کارشناسان مسائل خاورمیانه، آقایان مهتدی، قاسم زاده، ساجدی و رویوران، در میزگرد روزنامه اطلاعات، در این شماره به بررسی این موضوع خواهند پرداخت:

مهتدی: البته باید به این مطلب اضافه کنم از زمانی که محافظه‌کاران در آمریکا روی کار آمدند، پرداختن به مساله فلسطین از اولویت خارج شد و به سمت تغییرخاورمیانه گرایش پیدا کرده تا بعد از این تغییر خاورمیانه گرایش پیدا کرده تا بعد از این تغییر خاورمیانه گرایش پیدا کرده تا بعد از این به تغییر مساله فلسطین رسیدگی شود، آن هم در شرایطی که دیگر هیچ عنصر قدرتی وجود نداشته باشد.
اکنون وضعی که پیش امده به چه شکلی است؟ وقتی می‌گوییم پیروزی، تعریف پیروزی این هست که اراده جنگ در دشمن از بین برود. درست است که حزب‌الله پیروز شد، به این معنا که نگذاشت اسرائیل و آمریکا به اهداف خودشان برسند. این پیروزی در این حد تعریف می‌شود، یعنی جلوگیری از کاری که آمریکا و اسرائیل به اهداف خودشان برسند، اما در اسرائیل اراده جنگ از بین نرفته، گرچه من نمی‌توانم به شعارهایی که از سوی سیاسیون و ژنرال‌ها داده می‌شود، استناد یکم که می‌گویند هنوز جنگ ادامه دارد و ما دوباره خواهیم جنگید که این حرفها یک مقدار برای مصرف داخلی این رژیم است.
چون فشار افکار عمومی زیادی روی دولت ژنرال‌ها وجود دارد و آنها برای آرام کردن مردم این حرفها را می‌زنند. لیکن اگر در آینده جنگی اتفاق بیفتد، که خواهد افتاد، نشان می‌دهد که آنها هنوز اراده جنگ را از دست نداده‌اند و هنوز تسلیم نشده‌اند و اکنون در فکر این مساله هستند که با بررسی دقیق اشتباهاتشان در جنگ اخیر، در آینده با عدم تکراراین اشتباه‌ها، بتوانند به یک پیروزی برسند و این بار نه فقط حزب‌الله بلکه عقبه حزب‌الله و کل جبهه مقاومت را در منطقه از بین ببرند. این بررسی‌ها ادامه دارد. خب نیروی هوایی و دریایی اسرائیل شکست خورد و نیروی زمینی و تانک‌های میرکاوا 30، اطلاعات سیا و موساد مشخص شد که همه شکست خورده هستند و دچار ضعف و ناتوانی بوده‌اند.
نقش نیروهای یونیفیل
اکنون آنچه که به نظر می‌آید، این است که نیروهای چند ملیتی وارد لبنان شده‌اند. گرچه این عنوان اشتباه است و آنها نیروهای یونیفیل هستند. اما به طور عملی این نیروها نقشی را که بازی می‌کنند، نقش یونیفیل نیست که در قطعنامه 425 و قطعنامه 1718 تعریف شده است، بلکه نقش اینها، نقش نیروهای چندملیتی است و این را پنهان نمی‌کنند. اگر اکنون به سواحل لبنان نگاه کنید، ترافیک ناو جنگی را می‌بینید و آلمانی‌ها به صراحت اعلام می‌کنند که ما برای حفظ امنیت اسرائیل به اینجا آمده‌ایم و کسی برای کمک به امنیت لبنان به آنجا نرفته است. با وجود این نیروها و با فشار داخلی گروههای مختلف حزب‌الله، آنها در داخل لبنان به سمتی حرکت می‌کنند که امکان استفاده مجدد از این سلاح را از حزب‌الله بگیرند و به عبارت دیگر، کار آمدی سلاح را از صحنه حذف بکنند.
اما در خارج، حرکت مهمتری را شروع کردهاند که ان را خانم رایس شروع گرده و آن ایجاد گروه بندی جدیدی است که از نیروها و کشورهای به اصطلاح معتدل و میانه‌رو و نیروهای کشور تندرو می‌گیرد و میانه‌رو نیروهای کشورهای تندرو صورت می‌گیرد و این عنوانی است که آنها بیان می‌کنند. اکنون می‌توانیم بگوییم کشورهای طرفدار مقاومت و با کشورهای ضد مقاومت و یا کشورهای دوست آمریکا و در این اوضاع خانم رایس تحولی را شروع کرده و کنفرانسی در قاهره با حضور وزاری 6 کشور عربی خلیج فارس به اضافه مصر و اردن، تشکیل داد و اعلام کرد که هدف اینها ابتدا مقابله با سلاح هسته‌ای ایران و سپس حل مساله فلسطین و ایجاد روندی برای صلح است و در آن اجلاس در مورد مسائل مربوط به پیروزی حزب‌الله نیز بحث کردند.
این گروهبندی‌ها در حال شکل گیری است و از آن طرف هم نیروهای ایران، سوریه حزب‌الله و جنبش حماس و جهاد اسلامی به عنوان نیروهای مقاومت قرار دارند.
با توجه به این مساله اولاً اگر درآینده جنگی رخ بدهد، من تردید ندارم که این جنگ در مرزهای لبنان نخواهد بود و یک جنگ منطقه‌ای خواهد بود و خود به خود نیروهای منطقه‌ای چه از این اردوگاه وارد جنگ خواهند شد به نظر می‌رسد که رایس با این اقدامها دارد میان کشورهای منطقه تقسیم نقشی و وظایف را انجام می‌دهد.
ترس من از اینها می‌خواهند گفتمان مذهبی را جا بیندازند، یعنی اردوگاه شیعه و سنی و همان شیعی منچند وقت پیش در سایت‌های اینترنتی دیدم که اساتید دانشگاه باریلان دانشگاه اسرائیل تحقیقی انجام داده بودند و خواسته بودند که اسرائیل با جهان تسنن در مقابل جهان تشیع متحد شود. این حرف از دهان خانم زیپی لیونی، وزیر خارجه اسرائیل هم گفته شد و عملاً هم این تجمعی که خانم رایس ایجاد کرده شکل یک تجمع را در مقابل تجمع دیگری دارد که آن را یک هلال شیعی می‌توان به حساب آورد. بدون تردید غالب کردن گفتمان مذهبی در منطقه بسیار خطرناک است. یعنی آنها منطقه را به سمت یک درگیری شیعی و سنی سوق می‌دهند که نمونه آن را ما درعراق می‌بینیم. آنها می‌خواهند این کار را گسترش بدهند لذا درلبنان این خط را دنبال می‌کنند که البته حزب‌الله و بسیاری از شخصیت‌های سنی لبنان با حساس مسئولیت کامل در برابر این طرح مقاومت می‌کند.
بقیه در شماره فردا

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات