صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۰۷:۱۴  ، 
کد خبر : ۴۹۱۱۰

یلدای سیاسی


حسین عبداللهى‌فر
ماجرای راه اندازی شبکه تلویزیونی صبا که قرار بود بخشی از شب نشینی محافل خانوادگی را در طولانی ترین شب سال را پرکند به طولانی ترین رخداد سیاسی هفته تبدیل شد تا قسمت عظیمی از روزنامه ها را به خود اختصاص دهد. پس از آنکه شبکه تلویزیون ماهواره ای «صبا» وابسته به حزب اعتماد ملی پس از چند ماه وعده ی راه اندازی در شب یلدا موفق به انجام این کار نشد موضوع اعلام تعطیلی موقت آن و علت عدم موفقیت آن به یک بحث دنباله دار روزنامه های وابسته به جریان به اصطلاح اصلاح طلب که به نوشته خود آنها منتظر واکنش تند کروبی بودند، در آمد.
از همین رو، وقتی دبیرکل حزب تازه تأسیس «اعتماد ملی» در مراسم افتتاحییه دفتر حزب، لب به سخن گشود در تیتر اول برخی از این روزنامه ها در روز پنج شنبه (8/10) قرار گرفت.
روزنامه شرق با درج تصویر خیلی بزرگی از مراسم افتتاحییه دفتر حزب اعتماد ملی، این جمله کروبی را در تیتر اول خود جای داد که گفته بود: «اگر ما را تحمل نکنید چه کسی را تحمل می‌کنند.»
شرق به نقل از کروبی در خصوص عدم راه اندازی شبکه تلویزیونی صبا نوشت: «با توجه به سوابق بنده همه می دانند هیچ گاه از چارچوب قانون اساسی و نظام جمهوری اسلامی خارجی نشده ام، پس چرا امروزه باید در تنگنا قرار بگیریم. اگر نتوانند ما را تحمل کنند، پس چه کسی را تحمل می کنند؟ ما که در تمام مراحل امتحان پس داده هستیم و تا کنون به همه چیز وفادار بوده‌ایم.»
به نوشته این روزنامه دبیرکل حزب اعتماد ملی در این مراسم به اظهار خشنودی و استقبال گروه های سیاسی اشاره کرد و گفت: «احزابی مثل مجاهدین انقلاب، جبهه مشارکت، همبستگی، مجمع مدرسین و محققین و همچنین نهضت آزادی، بعد از دبیرکلی به بنده تبریک گفتند و از تأسیس این حزب ابراز خشنودی کردند.»
اما روزنامه همبستگی در خصوص تعطیلی تلویزیون ماهواره ای کروبی پیش از راه اندازی نوشت: بر اساس اصل 175 قانون اساسی که رادیو و تلویزیون را دولتی می داند و همچنین اصل 44 قانون اساسی نیز که مربوط به حق مالکیت دولتی است همچون صنایع مادر، هواپیمایی و رادیو و تلویزیون ایجاد هر گونه شبکه تلویزیونی خصوصی خلاف قانون اساسی می‌باشد.
این روزنامه در حالی که «موانع فراروی شبکه ماهواره ای صبا» را به عنوان تیتر اول خود انتخاب کرده بود، افزود: «دبیرکل حزب اعتماد ملی در ادامه سخنان خود پرسید حال سؤال این است بر فرض آنکه این مستند است قانونی را درست بدانیم آیا اگر کسی بخواهد برود آن طرف آب و بخواهد در فرانسه، دبی و یا هر جای دیگر شبکه تلویزیونی خصوصی راه اندازی کند نیز شامل این اصول قانون اساسی می‌شود.»
به نوشته هم بستگی کروبی در پاسخ به سؤال فوق اظهار داشت: دوستان باید به این نکته توجه کنند که قانون اساسی و اموال آن فقط برای داخل کشور است نه برای خارج کشور.» کروبی در ادامه دلایلش به سلامت دست اندرکاران شبکه اشاره کرد و با امام جمعه خواندن افخمی گفت: «ما ایشان را انتخاب کردیم که سابقه او در میان تمام هنرمندان مشخص است و در میان هنرمندان، امام مجمع آنهاست.»
این جمله را روزنامه اعتماد در حالی نقل کرد که در تیتر نخست خود از قول کروبی نوشته بود: «فضای خدا را هم از ما گرفته‌اند.»
به نوشته اعتماد کروبی زمانی این جمله را بر زبان آورد که گفت: اصل 127 قانون اساسی که رادیو و تلویزیون را دولتی می داند مربوط به داخل است و ما بر اساس این قانون نمی توانیم مانند لبنان و عراق کانال های متعدد داشته باشیم اما این کار در خارج از ایران خلاف است. اینها فضای خدا را نیز از ما گرفته‌اند.»
در این میان روزنامه توسعه به دلیل دیگری از جانب کروبی اشاره کرد و آنرا در تیتر اول خود قرار داد که گفته بود: «اگر برنامه های صبا مفیدتر از صدوسیما نبود مرا شلاق بزنید.»
به نوشته این روزنامه دبیرکل حزب اعتماد ملی با اشاره به اینکه دبیر شورای عالی امنیت ملی به عنوان مسبب اصلی تعطیلی شبکه صبا، از شورای نگهبان خواسته است تا قانون را تفسیر کند گفت: جالب این که در جواب یک سؤال نامه آمده که به هیچ وجه نمی توان هیچ نوع شبکه کابلی ، فیبری ، نوری و... غیر دولتی در داخل و خارج کشور تأسیس کرد.
در همین ارتباط چند روز پیش (سه شنبه 6/10) آفتاب یزد با انعکاس نامه سرگشاده مدیر شبکه صبا به دبیر شورای عالی امنیت ملی نوشته بود: دریافتیم که نمی توانیم امکان فعالیت و امنیت شغلی کارمندان و خبرنگاران خود را مانند بنگاه های دیگر خبری در ایران تضمین کنیم و بدون دفتر و خبرنگار هم نمی توانیم یک فعالیت معتبر و قابل اعتماد داشته باشیم. آقای کروبی با توجه به مشکلاتی که ممکن است برای کارکنان و خبرنگاران تلویزیون صبا پیش بیاید به من اجازه داد تعطیلی موقت فعالیت های شبکه صبا را رسماً اعلام کنم.
این در حالی است که روزنامه کیهان (7/10) با اشاره به نامه افخمی به لاریجانی نوشت: یکی از علل پخش نشدن برنامه های تلویزیونی ماهواره ای صبا مخالفت شرکت اماراتی میزبان فضای این شبکه بوده است.
کیهان به نقل از منابع موثق افزود: شرکت اماراتی بعد از دریافت سفارش نام و سوابق چند تن از اداره کنندگان آن را برای مرکز آمریکایی ماهواره تحت اجاره خود ارسال و تأکید کرده است که این افراد را نمی توان از گروه های وفادار به نظام جمهوری اسلامی تلقی کرد و از برنامه های آن احتمالاً نه فقط علیه آمریکا نیست بلکه در نهایت همسو با اقدامات تبلیغاتی دراز مدت آمریکا خواهد بود ولی نهایتاً مرکز آمریکایی به علت شخصیت انقلابی آقای کروبی با این درخواست مخالفت کرد.
از همین رو مدیر مسئول کیهان در سرمقاله این روزنامه به آقای کروبی متذکر شد: جناب آقای کروبی! دشمنان تابلودار و شناخته شده خدا، نام شما را در فهرست یاران اسلام ، انقلاب و امام (ره) جای داده اند و صد البته که در تشخیص خود اشتباه نکرده اند و شما باید هوشیارتر از آن باشید و هستید که غربی های دوست نما را از اطراف خویش طرد نکنید و خدای نخواسته نام خود را بی آنکه بخواهید ـ و به یقین نمی خواهید ـ از این فهرست بزدایید.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات