تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۰۷:۴۶  ، 
کد خبر : ۵۷۷۵۸

سند استراتژی ملی آمریکا برای عراق


ترجمه: احسان صحافیان
تعریف پیروزی در عراق
عراق جبهه مرکزی جنگ جهانی با تروریسم و از همین رو عنصری ضروری در جنگ بلند مدت علیه ایدئولوژی پروش‌دهنده تروریسم جهانی است. باید توجه داشت که پیروزی در عراق متفاوت با جنگ‌های پیشین به صورت تسلیم دشمن یا وقوع یک رخداد واحد دیگر نیست. پیروزی نهایی مراحل متعددی دارد و توقع داریم که:
در کوتاه مدت:
عراق پیشرفت تدریجی در جنگ با تروریست‌ها و خنثی‌سازی شور داشته باشد و دستاوردهای سیاسی قابل توجهی کسب کند، به ساخت نهادهای دموکراتیک اقدام کند، از نیروهای امنیتی توانمندی برای انجام فعالیت‌های اطلاعاتی برخوردار باشد، ‌شبکه تروریست‌ها را ریشه‌کن کند، امنیت را برقرار سازد و اصلاحات اقتصادی کلیدی برای بنیان نهادن یک اقتصاد موفق را به پیش راند.
در میان مدت:
عراق در نابودی تروریست‌ها و شورشیان توفیق یابد و قادر به تامین امنیت خود باشد و با یک دولت مشروطه و منتخب الگوی الهام‌بخشی برای هواداران اصلاحات در منطقه باشد و از پتانسیل اقتصادی خود به نحو مطلوب استفاده کند.
در بلند مدت:
عراق باید قادر به ریشه‌کنی تروریست‌ها و خنثی‌سازی شورش باشد. عراق صلح‌طلب، ‌متحد، باثبات، دموکراتیک و امن باشد و عراقی‌ها از نهادها و منابعی که برای حکومت عادلانه بر خودشان و ایجاد امنیت برای کشورشان لازم است برخوردار باشند. عراق شریکی در جنگ جهانی علیه تروریسم باشد و علیه غنی‌سازی مواد لازم برای جنگ‌افزار کشتار جمعی به مبارزه برخیزد، ‌با جامعه جهانی یکپارچه شود، موتوری برای رشد اقتصادی منطقه باشد و فواید حکومت دموکراتیک بر منطقه را به کشورهای منطقه بنمایاند.
پیروزی در عراق جزء‌ منافع حیاتی ایالات متحده است
جنگ با تروریسم چالش تعریف‌کننده نسل ماست همان‌گونه که کمونیسم و فاشیسم چالش‌های تعریف‌کننده نسل‌های پیشین بودند و همانند نبردهای پیشین ایالات متحده متعهد است با این چالش روبه‌رو شود. از انجام هر اقدامی برای پیروزی دریغ نخواهیم کرد.
پیروزی در عراق به ما کمک خواهد کرد در جنگ با تروریسم پیروز شویم
تروریست‌ها عراق را جبهه مرکزی جنگ با انسانیت می‌دانند و ما باید عراق را جبهه مرکزی در جنگ خود با تروریسم بدانیم.
- اسامه بن‌لادن اعلام کرده است که: «جنگ جهانی سوم در حال آغاز است و آنجا به پایان خواهد رسید یا با پیروزی و افتخار و شکوه و یا با بدبختی و تحقیر.»
- معاون بن‌لادن ایمن الظواهری عراق را مکان درگیری بزرگترین نبرد دانسته است؛ جایی که او امید دارد آمریکایی‌ها را از آن اخراج کند و آنگاه موج جهاد را به کشورهای سکولار همسایه عراق بکشاند.
- القاعده در عراق به رهبری ابومصعب الزرقاوی علناً اعلام کرده است: «ما امروز در عراق می‌جنگیم و فردا در سرزمین الحرمین (عربستان) و پس از آن در غرب.»
همان‌گونه که تروریست‌ها خود دریافته‌اند، ‌نتیجه نبرد عراق، برد یا باخت، تاثیر مهمی در نتیجه نبرد کلی با تروریسم دارد.
آنچه در عراق می‌گذرد بر سرنوشت نسل‌های آتی خاورمیانه تاثیر بسزایی دارد و همچنین تاثیر عمیقی بر امنیت ملی خواهد گذارد.
- زمین را در یکی از استراتژیک‌ترین مناطق جهان به تروریست‌ها واگذار کردن، اقتصاد جهان و امنیت، رشد و موفقیت آمریکا را در دهه‌های آتی به خطر خواهد انداخت.
- دموکراسی در حال ظهور در عراق وضعیت منطقه را که چند دهه انزوا پرورده است و بالندگی تروریسم فراملی که امروز به جان ما افتاده را موجب شده است دچار تغییر جدی خواهد کرد.
- ایدئولوژی بدسگال تروریست‌ها با پیشرفت آزادی و به رسمیت شناختن این واقعیت که تمام مردم از حق زندگی تحت دموکراسی و حکومت قانون، آزاد از سرکوب و ترس، با امید و خوش‌بینی به آینده برخوردارند مواجه خواهد شد.
منافع پیروزی در عراق
از نظر اخلاقی شایسته است به مردم عراق یاری رسانیم. آمریکا دوستان خود را هنگام مواجهه با تیره‌روزی تنها نمی‌گذارد. به علاوه کمک به مردم عراق در چارچوب منافع ملی ماست. اگر ما و طرف عراقی همکار ما در عراق به پیروزی برسیم، آمریکا را از ویژگی‌های زیر بهره‌مند ساخته‌ایم.
امن‌تر
- با سرنگونی صدا نیروی بی‌ثبات‌کننده منطقه، دیکتاتور ظالمی که سابقه پیگیری و حتی ساخت سلاح‌های کشتار جمعی را داشت، دولتی حامی تروریسم بود، به همسایگانش تهاجم کرده بود و از طرق زیر به رویارویی جدی با آمریکا پرداخته بود.
- با فراهم کردن یک پشتوانه استراتژیک برای تروریست‌ها و فعال نگاه داشتن آنها
- با یاری رساندن به ایدئولوژی‌ای که آتش تروریسم بین‌المللی را شعله‌ورتر می‌کند
ثابت می‌کنیم که قدرت آزادی بیش از دیدگاه وارونه‌ای از خشونت، نفرت و بیداد است.
قوی‌تر
- با اثبات قوت تعهد ما به دوستان‌مان و سرسختی اراده ما علیه دشمنان‌مان
- با تثبیت یک دوست و شریک جدید در جنگ با تروریسم در قلب خاورمیانه
مطمئن‌تر به آینده
- از نظر سیاسی با تقویت هواداران اصلاحات در منطقه و پدیدار شدن چشم‌انداز تشکیل دولت‌های دموکراتیک و صلح‌دوست در منطقه‌ای که چند دهه منشاء بی‌ثباتی و رکود بوده است.
- از نظر اقتصادی با تسهیل اصلاحات رو به پیشرفت منطقه و محروم کردن تروریست‌ها از در دست گرفتن کنترل یکی از قطب‌های اقتصاد جهانی.
پیامدهای شکست
اگر ما و شریک عراقی‌مان در عراق شکست بخوریم، عراق تبدیل می‌شود به:
- پناهگاه امن تروریست‌ها آنگونه که افغانستان سابقاً بود. باید اضافه کرد که این پایگاه این بار در استراتژیک‌ترین سرزمین با منابع طبیعی سرشار قابل بهره‌برداری و به کارگیری در حملات آینده تشکیل شده است.
- کشوری که ظلم و ارتکاب اعمال غیرانسانی در آن همانند افغانستان دوران طالبان فراگیر است.
- دولتی ناموفق و منبع بی‌ثباتی برای کل منطقه خاورمیانه که خطرات بی‌شماری به همراه خود دارد و هزینه‌های غیرقابل محاسبه برای امنیت و موفقیت آمریکا.
به علاوه اگر ما و شرکای عراقی‌مان در عراق شکست بخوریم، تروریست‌ها:
پیروزی قاطعی بر ایالات متحده به دست آورده‌اند و تاکتیک‌های قطع سر، بمب‌گذاری‌های انتحاری و ارعاب بی‌رحمانه شهروندان مشروعیت خواهد یافت و دعوت به انجام حملات مرگبار بیشتر علیه آمریکا و سایر مردم کشورهای آزاد سراسر جهان شدت خواهد گرفت. با ایجاد بی‌ثباتی در یک منطقه حیاتی، تضعیف دوستان‌مان و گشودن راه برای حملات تروریستی در خاک کشورمان خطر بزرگتری را پیش روی مردم ما قرار داده‌اند. تروریست‌ها در اعتقاد خود مبنی بر این که آمریکا قادر به مقاومت نیست. در صورت مواجهه با مصیبت فرار را بر قرار ترجیح خواهد داد، راسخ‌تر خواهند شد. اعتبار و تعهد آمریکا در منطقه و جهان زیر سئوال خواهد رفت. دوستان و دشمنان ما به یک اندازه در قدرت ما تشکیک خواهندکرد و این امر تلاش ما برای مواجهه با سایر تهدیدات امنیتی را دچار مشکل خواهد کرد و منافع اقتصادی و سیاسی ما را در سراسر جهان به خطر خواهد انداخت. القاعده از سال 1998 مکرراً ویتنام، بیروت و سومالی را نمونه‌هایی برای تشویق انجام حملات بیشتر علیه ایالات متحده ذکر کرده است. امواج دموکراتیک در حال رشد را در منطقه تضعیف کرده‌اند. اصلاح‌طلبان خاورمیانه هرگز وعده‌های آتی آمریکا برای حمایت از دموکراسی و پلورالیسم را در منطقه نخواهند پذیرفت و یک فرصت تاریخی برای حفظ امنیت آمریکا در بلندمدت بر باد خواهد رفت. اگر از عراق عقب‌نشینی کنیم، تروریست‌ها، ما و متحدا‌ن‌مان را تعقیب خواهند کرد و نبرد را به سایر نقاط منطقه و حتی سواحل ما خواهند کشاند.
دشمنان ما و اهدافشان
ترکیب دشمن ما در عراق آمیخته‌ای است از مخالفان رادیکال، صدامیان و تروریست‌هایی که به القاعده وابسته‌اند یا این سازمان الهام‌بخش آنان است. این سه دسته در مخالفت با حکومت منتخب عراق و حضور نیروهای ائتلاف اشتراک عقیده دارند گرچه هر کدام اهداف متفاوت و ناسازگاری را پیگیری می‌کنند.
مخالفان رادیکال
بزرگترین گروه را تشکیل می‌دهند. آنها عمدتاً عرب‌های سنی هستند که هرگز تغییر حکومت از صدام حسین به یک حکومت دموکراتیک را نپذیرفته‌اند. البته نمی‌توان گفت که تمام سنی‌های عرب در این دسته جای می‌گیرند. اما آنانی که در این دسته قرار می‌گیرند با عراق جدیدی که در آن جزء‌گروه نخبگان نباشند، مخالفند. بسیاری از مخالفان رادیکال با قانون اساسی جدید مخالفند اما به تدریج بسیاری از آنها درمی‌یابند که عدم شرکت در روند دموکراتیک به منافع آنها آسیب رسانده است. به قضاوت ما بسیاری از افراد این گروه در صورتی که حکومت فدرال از حقوق اقلیت‌ها و منافع تمام جوامع حمایت کند، به تدریج از یک عراق دموکراتیک حمایت خواهند کرد.
صدامیان و وفاداران رژیم سابق
آنها قصد بازسازی حکومت دیکتاتوری بعثی را دارند و نقشی کلیدی در برانگیختن احساسات علیه دولت عراق و ائتلاف بازی می‌کنند. به قضاوت ما تنها می‌توان نظر تعداد اندکی از این گروه را به نفع عراق دموکراتیک تغییر داد اما می‌توان آنها را به حاشیه راند و مقدمات شکست آنها را توسط نیروهای عراقی فراهم کرد.
تروریست‌های وابسته به القاعده یا الهام گرفته از آن
این دسته کوچکترین دسته دشمن را تشکیل می‌دهند که در عین حال مرگبارترین گروه است و آماده خطرآفرینی. این گروه مسئولیت عملیات مرگبار زیادی را دارد که مردم زیادی را به کشتن می‌دهد و به عنوان ابزاری برای پیشبرد تروریسم عمل می‌کند. به علاوه اهداف اسامه بن‌لادن یعنی ایجاد هرج و مرج در عراق را پیگیری می‌کند که امکان تشکیل پایگاهی برای سرنگونی حکومت همسایگان عراق و انجام حملات در خارج از منطقه و علیه خاک آمریکا را به آنها خواهد داد. تروریست‌ها عراق را کعبه آمال آرزوهای خود یافته‌اند به همین دلیل تروریست‌ها و افراطیون تمام نقاط خاورمیانه و شمال آفریقا به عراق سرازیر شده و با افراطیون مذهبی بومی و اعضای پیشین رژیم بعث هم‌نوا شده‌اند. این گروه را نمی‌توانیم جذب کنیم تنها می‌توانیم از طریق تداوم علمیات ضدتروریستی به شکست، قتل یا اسارت آنها همت گماریم. عناصر دیگری نیز از جمله جنایتکاران و افراطیون مذهبی شیعه روند دموکراتیک در عراق را تهدید می‌کنند اما به داوری ما نیروهای عراقی می‌توانند چنان عناصری را کنترل و یا آنها را در کوتاه مدت به سمت همکاری با روند سیاسی جاری عراق هدایت کنند.
استراتژی دشمنان ما
به رغم این که عناصر نامتجانس دشمن اهداف متباینی با یکدیگر دارند، از یک مفهوم عملیاتی مشترک سود می‌جویند: برانگیختن جامعه عراق با ترس یا زور به عدم همکاری با روند انتقال به دموکراسی از طریق القای ناکارآمدی دولت در حال تشکیل عراق و ایجاد این شبهه که ائتلاف که انگیزه‌ای برای تداوم جنگ ندارد آن را تنها خواهد گذاشت. استراتژی دشمن در کوتاه مدت تهدید، ارعاب و تجزیه کشور است، استراتژی‌ای که در کوتاه مدت مفید است زیرا خراب کردن آسان‌تر از ساختن است اما این استراتژی در بلندمدت پایدار نخواهد بود زیرا توسط توده‌های بیشتری از مردم عراق رد خواهد شد.
خطوط عمل دشمن
دشمن تلاش می‌کند که: اراده ائتلاف و اراده مردم آمریکا را از طریق کشتار جمعی وحشیانه، قتل عام شهروندان و گروگان‌های عراقی، افزایش تعداد مجروحان و استفاده از رسانه‌ها برای پراکنش تبلیغات و ارعاب تضعیف کند. اعتماد به حکومت عراق را با خرابکاری در نقاط مهم شبکه‌های خدمات ضروری (نفت و برق) از بین ببرد. اعتماد به نیروهای امنیتی عراق را از طریق تبلیغات، عملیات نفوذی و حملات وحشیانه به ضعفا و بیگناهان تخریب و وحدت عراق را از طریق تبلیغ علیه اکثریت شیعه و انجام حملات با هدف جرقه زدن منازعه قومی و جنگ داخلی از میان بردارد. بنای پایگاه امن برای انجام حملات و اجرای حملاتی برای تضعیف روحیه. گستراندن نبرد به کشورهای همسایه و ورای آن.
استراتژی ما برای پیروزی روشن است
به مردم عراق کمک می‌کنیم نسبت به بنای عراق جدید تحت لوای دولت مشروطه و برآمده از مردم که به حقوق مدنی احترام می‌گذارد و نیروهای امنیتی کافی برای برقراری نظم داخلی و جلوگیری از تبدیل عراق به پایگاه جدید تروریست‌ها در اختیار دارد، اقدام کنند. برای دستیابی به این هدف ما رویکرد جامعی در پیش خواهیم گرفت که تلاش‌های دولت ایالات متحده، دولت عراق و دولت‌های ائتلاف را تجمیع کند و مداخله فعال سازمان ملل و سایر سازمان‌های بین‌المللی و دولت‌های منطقه‌ای حامی را تشویق کند. استراتژی ما سه مسیر جامع دارد؛ سیاسی، امنیتی و اقتصادی که اگرچه هر کدام اهداف متفاوتی را پیگیری می‌کند همگی به عراقی‌ها یاری می‌رساند بر تروریست‌ها، صدامیان و مخالفان رادیکال غلبه کنند و حکومت دموکراتیک جدیدی در عراق پی‌ریزی کنند.
مسیر سیاسی
(انزوا، جلب مشارکت، ساخت) هدف: کمک به مردم عراق برای تشکیل دولتی دموکراتیک که از حمایت وسیع مردمی برخوردار باشد و از همین رو عناصر تشکیل‌دهنده دشمن را نزد افکار عمومی منزوی سازد. برای دستیابی به این هدف ما به دولت عراق کمک می‌کنیم تا: صف عناصر سرسخت دشمن را از صف آنهایی که تحت تاثیر تبلیغات ما مبنی بر فایده‌مندی عراق دموکراتیک و قابل دوام قرار می‌گیرند، جدا کند. آنهایی را که خارج از روند سیاسی هستند به مشارکت وادارد و آنهایی را که می‌خواهند از خشونت دوری جویند از طریق مسیر رو به رشد مشارکت صلح‌جویانه دعوت به همکاری کند. نهادهایی باثبات، پلورال و نهادهای ملی موثری که بتوانند از منافع تمام عراقی‌ها حفاظت کنند و یکپارچگی کامل عراق در جامعه جهانی را تسهیل کنند، بسازند.
مسیر امنیتی
(پاکسازی، کنترل، ساخت) هدف: توسعه ظرفیت عراقی‌ها برای برقراری امنیت در کشورشان حین پیشبرد مبارزه برای شکست تروریست‌ها و خنثی‌سازی شورش. برای دستیابی به این هدف به دولت عراق کمک می‌کنیم که: مناطق تحت کنترل دشمن را با تداوم رویکرد تهاجمی، قتل و به اسارت در آوردن جنگجویان دشمن و امحای پناهگاه‌های امن از لوث وجود آنها پاک کنیم. مناطق آزاد شده از کنترل دشمن را با دادن این ضمانت به مردم که تحت کنترل یک دولت صلح دوست عراقی با حضور امنیتی قابل توجه نیروهای عراقی قادر به فعالیت‌های روزمره خود خواهند بود، حفظ کنیم. نسبت به پرورش نیروهای امنیتی عراقی اقدام کنیم و به نهادهای محلی برای انجام خدمات ضروری، پیشبرد حکومت قانون و پرورش جامعه مدنی ظرفیت لازم را اعطا کنیم.
مسیر اقتصادی
(بازسازی، اصلاح، ساخت) هدف: یاری رساندن به دولت عراق در بنای زیرساخت لازم برای یک اقتصاد متوازن با ظرفیت انجام خدمات ضروری برای دستیابی به این هدف. به دولت عراقی کمک می‌کنیم تا زیرساخت غفلت شده عراق را احیا کند تا با خواسته‌های رو به رشد و نیازهای یک اقتصاد رو به رشد هماهنگ شود. اقتصاد عراق که با جنگ، دیکتاتوری و تحریم‌های متعدد شکل گرفته است بازسازی شود تا در آینده بتواند به خود متکی باشد. برای بنای زیرساخت، ظرفیت نهادهای عراقی شکل گیرد و به جامعه اقتصاد بین‌المللی مجدداً بپیوندد و رفاه عمومی عراقی‌ها را بهبود بخشد. این استراتژی جامع است و عناصر آن یکدیگر را به طور متقابل تقویت می‌کنند. پیشرفت در هر کدام از مسیرهای سیاسی، امنیتی و اقتصادی پیشرفت در مسیرهای دیگر را تسهیل می‌کند. برای مثال:
- با پیشرفت روند سیاسی، تروریست‌ها بیش از پیش ایزوله شده‌اند که این امر منجر به افزایش فاصله آنها از رهبران و مخفیگاه‌هایشان از شهروندان عراقی شده است و در نتیجه در مناطق سابقاً‌ خشونت‌زده به امنیت بهتر، زیرساخت باثبات‌تر و چشم‌انداز رشد اقتصادی و افزایش مشارکت سیاسی دست یافته‌ایم.
- از آنجا که عملیات امینتی در فلوجه، موصل، تلعفر و سایر نقاط به قتل یا اسارت تروریست‌ها یا شورشیان رده بالا انجامیده است، ساکنان این مناطق به تدریج به سمت مشارکت در روند سیاسی، ثبت‌نام و شرکت گسترده در انتخابات و برخورداری از وزن سیاسی در عراق جدید پیش رفته‌اند. با پیشرفت فعالیت‌های اقتصادی شهروندان عادی به زندگی عادی بازگشته‌اند و با نیروهای امنیتی همکاری می‌کنند.
- با پیشرفت فعالیت‌های اقتصادی شهروندان عادی به زندگی عادی بازگشته‌اند و در یک عراق صلح دوست سرمایه‌گذاری کرده‌اند و از همین رو انگیزه حمایت از روند سیاسی و همکاری با نیروهای امنیتی را دارند.
پیروزی زمان‌بر است، استراتژی ما کارآمد است
در عراق دستاوردهای زیادی داشته‌ایم از جمله براندازی نظام سلطه صدام، پیشبرد مذاکرات برای تدوین قانون اساسی موقت، بازیابی حاکمیت کامل، برگزاری چند انتخابات ملی آزاد، تشکیل یک دولت منتخب، ارائه پیش‌نویس قانون اساسی دائم و به تصویب رساندن آن، ‌به جریان انداختن یک واحد پول معتبر، بازیابی تدریجی زیرساخت اقتصادی فراموش شده عراق و تربیت و تجهیز نیروهای امنیتی عراقی. با این وجود چالش‌های بسیاری غیرقابل حل باقی مانده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات