مشارکت سیاسی از مهمترین و اساسیترین مطالبات دانشجویی کشور است و نظام اسلامی نیز همواره بر ضرورت فعالیت سیاسی دانشجویان و مشارکت فعال و مثبت آنان در مباحث سیاسی تاکید دارد. «تبیین دقیق سیاسی بودن دانشجو، ضرورت و ویژگی ها و حدود آن در نظام اسلامی»، موضوع اصلی نوشته حاضر است
پیشگفتار
مشارکت سیاسی از مهمترین و اساسیترین مطالبات دانشجویی کشور است و نظام اسلامی نیز همواره بر ضرورت فعالیت سیاسی دانشجویان و مشارکت فعال و مثبت آنان در مباحث سیاسی تاکید دارد. بر این اساس، «تبیین دقیق سیاسی بودن دانشجو، ضرورت و ویژگی ها و حدود آن در نظام اسلامی»، موضوع اصلی نوشته حاضر است که در این زمینه تلاش میشود، از مباحثی پیرامون چیستی مشارکت سیاسی و عوامل و سطوح مختلف آن، زندگی سیاسی دانشجویان و عوامل و زمینههای موثر برآن، کارکردها و نقش دانشگاه و دانشجو، آموزههای اسلامی پیرامون ضرورت و چگونگی مشارکت سیاسیو ... استفاده شود.
یکم. تبیین سیاسی بودن دانشجو
دانشجوی سیاسی مطلوب در نظام اسلامی، به کسی گفته میشود که در دانشگاه، به درجه بالایی از بینش و درک سیاسی رسیده، در قبال سرنوشت خود، جامعه ومسائل سیاسی حساسیت لازم را نشان دهد. سیاسی بودن دانشجو بدین معناست که یک دانشجوی متعهد، تنها نباید در محور مسائل فردی وشخصی خود متمرکز باشد و از رویدادهای جامعه وجهان غافل گردیده، نسبت به آن بی تفاوت باشد، بلکه باید با اصول و مبانی منطقی و معقول، به تحلیل حوادث و رویدادهای جهانی و داخلی بپردازد و موضع مناسب و قاطع اتخاذ کرده و حساسیت لازم را دارا باشد. آن گونه که حضرت امام (ره)، همواره از دانشجویان و دانشگاهیان انتظار داشتند که همچون ناظری بصیر و آگاه، هوشمندانه و متعهدانه، عملکردها و تصمیمگیریها را مد نظر گیرند و با نقادی دلسوزانه، خطا و لغزش احتمالی را گوشزد کنند و همچون مشاوران و کارشناسانی امین، مساعدت خویش را از دستاندرکاران و مجریان امور دریغ نکنند.
همچنین در رخدادها و مراحل حساس و تعیینکنندهای چون انتخابات، همراه با دیگر بازوان فکری جامعه، با ارائه ملاکها و معیارهای صحیح، مردم را برای مشارکت و حضور موءثر در سرنوشتخویش مدد رسانند و در جهتگیریها و خلق بسترهای اجتماعی - فرهنگی، تسهیلکننده راه تحکیم مقاومت ملی و انقلابی در برابر جهانخواران، امت اسلام را حامی و هادی باشند و به مدد قدرت فنی و دانش خویش، در تشخیص و افشای ترفندهای دشمنان، لحظهای درنگ به خود راه ندهند.(1) مقام معظم رهبری نیز تصریح میکنندکه «مسئولیتبزرگ دانشجویان بسیجی، تحلیل درست، بررسی کارشناسانه و ریشهیابی مسائل اساسی کشور و جهان اسلام و حضور هوشیارانه، بانشاط و فعال در صحنه است».(2)
مشارکت سیاسی
مهمترین و اساسیترین خواست دانشجوی سیاسی، «مشارکت سیاسی» است؛ مشارکت سیاسی Political Participation))، در اصطلاح سیاسی، به معنای تلاش شهروندان، برای انتخاب رهبران خویش، شرکت موثر در فعالیت ها و امور اجتماعی و سیاسی و تاثیر گذاشتن بر صورتبندی و هدایت سیاست دولت است.(3) در واقع مشارکت سیاسی، مجموعه ای از فعالیت ها و اعمالی است که شهروندان به وسیله آن، در جست و جوی نفوذ یا حمایت از حکومت و سیاست خاصی هستند.(4)
افراد یک جامعه به سه گونه مختلف، با نظام سیاسی رابطه دارند:
1. بعضی تنها به سائغه حمایت و حفاظت از دولت عمل کرده رفتار خود را بر اساس نیازها و تقاضاهای حکومت تنظیم میکنند و در واقع مشارکت حمایتی Support participation)) دارند.
2. برخی در تلاش برای اصلاح یا تغییر نظام، یا حداقل تصمیم و جهت نظام حکومتی هستند.
3. برخی دیگر نیز، بر خلاف دو گروه فوق، مواضع انفعالی Passive)) یا بی طرفانه دارند. بعضی نویسندگان، سه نوع رفتار سیاسی یاد شده را به دو دسته عام مشارکت فعال و مشارکت انفعالی تقسیم کرده اند.(5)
سطوح مشارکت سیاسی
مشارکت سیاسی شهروندان، مفهومی سلسله مراتبی است؛ از سطوح متعددی تشکیل شده و تعیین کننده میزان شدت و ضعف مشارکتسیاسی افراد است.(6) در یک جمع بندی، مهمترین این سطوح عبارت است از:
1. رأی دادن و شرکت در گزینش و انتخاب مسئولان سیاسی و اجتماعی.
2. آزادی بیان و شرکت در تشکلهای فعال سیاسی و نقد و ارزیابی عملکرد نهادها، مسئولان و ساختار حکومتی.
3. نامزد شدن برای پستها و کرسیهای سیاسی و فعالیت آزاد انتخاباتی.
4. دخالت و مشارکت در تغییرات و اصلاحات درونساختاری
5. اقدام و عمل برای تغییرات بنیادین نهادها و ساختارهای نظام حکومتی .
از آنجا که میزان تحقق سطح پنجم مشارکتسیاسی در مقایسه با سطوح دیگر، بسیار اندک است و معمولا مشارکتسیاسی، دخالتها، فعالیتها و مشارکتهای درون ساختار و نظام سیاسی است؛ از این رو واژه «مشارکتسیاسی» غالبا در یکی از چهار سطح نخست مشارکتبهکار میرود.(7)
عوامل مشارکت سیاسی
عوامل متفاوتی در میزان مشارکتسیاسی افراد و جوامع مختلف تاثیرگذار هستند.(8) بر اساس مدارک و شواهد فراوان، مشارکت سیاسی در تمام سطوح، بر طبق پایگاه اجتماعی- اقتصادی، تحصیلات، شغل، جنسیت، سن، مذهب، قومیت، ناحیه و محل سکونت، شخصیت و محیط سیاسی یا زمینهای که در آن مشارکت صورت میگیرد، تفاوت دارد.(9) این عوامل معمولا در محورهایی نظیر وضعیت اقتصادی، سیستم و فرهنگ سیاسی و آداب و رسوم و باورهای دینی و مذهبی جمع بندی میگردد.(10)
دانشجویان و سیاست
بررسی رابطه دانشجویان با سیاست و شناسایی عوامل و زمینه های موثر بر آن، از ابعاد مختلف قابل تحلیل و ارزیابی است؛ از دیدگاه مارکوزه، هابرماس، فوکو، دانشجویان دارای سه ویژگی و خصیصه اصلیاند که میتوانند پتانسیل و ظرفیت جنبشهای اجتماعی جدید باشند:
1. خصیصه سنتی؛ دانشجویان جوان هستند و جوانی برای خود ویژگیهایی دارد. عمدهترین ویژگی جوانی این است که سن هیجانها و انرژیهای متراکم است که میخواهند، این انرژی متراکم و هیجان انباشته را در جایی تخلیه کنند؛ از این رو سن دانشجویی سن مقتضی تحرک و حرکتهای انقلابی است.
2. ویژگی معرفتی؛ چون دانشجو با معرفتها و اطلاعات تازه سر و کار دارد و از لحاظ روشی نیز متُد انتقادی و تحلیلی را دنبال میکند، به وضع موجود رضایت نمیدهد و با آن درگیر است. پرسشگر و انتقادگر است و این ویژگی موجب میشود که دانشجو به عنوان محور اصلی تحرکات اجتماعی شناخته شود.
3. دانشجو محافظهکار نیست؛ کسانی چون مارکوزه و دیگران میگفتند که طبقات اجتماعی، به علت وابستگی به کار، شغل و درآمد، محافظهکاراند، اما دانشجو چون کار و اشتغال ندارد، محافظهکار نیست؛ آرمانخواه است و در راه آرمانش هزینه میکند و به هزینه کردن، راحت رو میآورد.(11)
از نظر اقتصادی و اجتماعی، دانشجویان در جوامع معاصر، گروههای حاشیه نشینی هستند که در طی دوران دانشجویی، جایگاهی در درون شیوه تولید و متن روابط اقتصادی جامعه ندارند و به عنوان نیروی کار فوقالعاده آینده، از منابع بخش عمومی یا بخش خصوصی ارتزاق میکنند.
از منظر اجتماعی ویژگیهای زندگی دانشجویی عبارت است از: دور افتادگی از خانواده، احساس گسیختگی و آزادی در انتخاب راه زندگی، زندگی دسته جمعی در خوابگاهها، زندگینامطلوب جنسی و تراکم انرژی جنسی- حیاتی، دور افتادگی از متن واقعی زندگی اجتماعی(12).
چنین شرایطی در کنار بهره مندی از سن جوانی همراه با شور، هیجان و تحرک، وارد شدن در جرگه روشنفکری به دلیل آغاز به تحصیلات عالی و آشنایی نزدیک و نسبتاً نظام مند با مسائل اجتماعی و سیاسی، بهرهمند بودن از فرصت تحلیلهای دسته جمعی خوابگاهی پیرامون شرایط اجتماعی و سیاسی داخلی و جهانی و...، جنبش های دانشجویی را در وضعیتی قرار میدهد که اغلب خصلتی آرمانگرایانه مییابند.(13)
اساساً نوع زیست دانشجویی به گونهای است که زمینهای مساعد برای پیدایش جنبشهای اجتماعی ضد سنتی، عدالت خواهانه و آرمانگرایانه پدید میآورد.(14) در حقیقت تجمعِ بخشی از نیروهای آگاه جامعه که از سطح تحصیلی نسبتا بالا و روحیه کنکاش و بررسی علمی برخوردارند، وضعیتسیاسی، اقتصادی، فرهنگی و روند مناسبات اجتماعی را در معرض نقادی دانشجو و دانشگاه قرار میدهد . ذهن نقّاد و حسّاس دانشجو، وی را به تفکر و تامّل نسبتبه مشکلات جامعه میکشاند؛ به این معنی که میزان مشکلات موجود در جامعه، بر میزان شدت یا کاهش انتقادها، اعتراضها و فعالیتسیاسی دانشجویان تاثیر دارد . هر چه مشکلات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی بیشتر باشد، میزان اعتراضها و انتقادهای دانشجویان نیز بیشتر و رادیکالتر خواهد بود و به عکس، چنانچه میزان مشکلات بزرگ در جامعه کمتر باشد، جنبشهای دانشجویی نیز اصلاحات و انتقادهای محدودتری خواهند داشت.(15)
از منظر فرهنگی و سیاسی نیز در جوامعی که نظام ارزشی، اجتماعی و سیاسی آنان، آمیختگی تنگاتنگی با دین و آموزههای دینی داشته باشد، و دخالت در سیاست را از وظایف فردی و اجتماعی بداند و نظام حاکم نیز بر مشارکت و حساسیت دانشجویان در امور سیاسی تاکید داشته، زمینههای مناسب را فراهم آورد، دانشجویان انگیزه بیشتر و جدی تری در قبال تحولات سیاسی داشته، بر ارتقای کمی و کیفی مشارکت سیاسی آنان به شدت تأثیرگذار است.
دوم . ضرورت سیاسی بودن دانشجو
در مورد سیاسی بودن دانشجو و اینکه آیا لازم است، دانشجو علاوه بر فعالیتهای علمی و پژوهشی خویش، مشارکت سیاسی داشته باشد؛ سه تفکر وجود دارد:
1. عدهای مخالف سیاسی بودن دانشجو و هرگونه فعالیت سیاسی او هستند و به فرموده مقام معظم رهبری، «در محیط دانشگاه، بعضیها حوصله حرکت ندارند؛ میگویند بگذار کارها را بکنیم، درسمان را بخوانیم، زودتر این ورق پاره را بگیریم و مثلاً دنبال کاری برویم... اینها مشمول... بیداری، خیزش و حرکتی که عنوان دانشجویی دارد، نیستند».(16)
2. برخی دانشجوی سیاسیِ پیرو و کاملاً فاقد درک و بینش سیاسی میخواهند تا به عنوان ابزاری، افکار آنها را در سطح دانشگاه تبلیغ کند و به اصطلاح به عنوان «توپخانه و مهمات سیاسی»(17) عمل کند. ترویج کنندگان چنین تفکری، عموماً جریان های سیاسی، احزاب و باندهایی هستند که تنها در پیکسب قدرت، به هر وسیله بوده، با استفاده از جایگاه مهم دانشگاه و موقعیت حساس دانشجویان، اهداف نامشروع و غیرقانونی خود را حتی با نادیده گرفتن امنیت ومنافع ملی، در جهت تضعیف نظام اسلامی و مردمی کشورمان تعقیب میکنند.
3. دسته سوم با رویکردی واقع بینانه، به جایگاه دانشگاه و دانشجو و نقش مهم آن در ساختارهای اساسی کشور، بر ارتقایسطح بینش و تحلیل سیاسی دانشجویان، حفظ استقلال و مشارکت سیاسی مناسب با نقش و کارکردهای دانشجویی، تاکید و اهتمام دارند.
مهمترین دلایل
در یک جمعبندی، مهمترین دلایل ضرورت سیاسی بودن و لزوم مشارکت سیاسی دانشجو عبارت است از:
یکم. آموزه های اسلامی
در نگاه دینی و با مراجعه به نصوص و مبانی اسلامی، مشارکت سیاسی و حساسیت به امور جامعه، به عنوان یک حق، وظیفه و تکلیف همگانی، مورد اهتمام آموزه های دینی مبین اسلام است که در آموزههای متعددی نظیر مقام خلیفة الهی انسان، بیعت با حاکم، امر به معروف و نهی از منکر، عنصر مشورت، پاسخگویی والیان و حاکمان به مردم و نظارت بر قدرت سیاسی و ...، تبیین گردیده است.(18)
بر اساس جهان بینی اسلامی و آیه شریفه «اِنِّی جَاعِلٌ فِی الاَرضِ خَلیِفَه»(19)؛ انسان، جانشین خدا در زمین و موجودی آزاد و خود مختار است و این آزادی و اختیار، آن گاه که با آگاهی و قدرت قرین گردد، مسئولیت را به بار میآورد. از این منظر انسان در برابر خدا، خود، انسانهای دیگر و طبیعت مسئول است. شهید صدر در تفسیر آیه فوق مینویسد: «خلافت انسان درقرآن، در حقیقت شالوده حکومت انسان بر هستی است و حکومت میان مردم، همه از ریشه همان خلافت سرچشمه میگیرد: «حق حاکمیتملی» نیز به عنوان خلیفة الله بودن انسانها میتواند مشروع و قانونی باشد».(20)
این مسئولیت از سویی موجب میشود که انسان در قبال سرنوشت، کمال و سعادت خویش احساس وظیفه کند و از سویی دیگر، چون به تعامل و تاثیر و تاثّر خود با اجتماع واقف است، خود را نسبت به اجتماع مسئول بداند. پیامبر گرامی اسلام(ص) میفرماید:«اَلَا کُلُّکُم رَاعٌ وَ کُلُّکُم مَسئُولٌ عَن رَعیتِه»؛ شما همه ناظر و راهبر و نسبت به یکدیگر مسئول هستید. علامه محمد تقی جعفری، آموزه دینی شورا و مشورت را نشانه جایگاه خاص مردم در تعیین سرنوشتشان میداند.(21) برخی مفسران نیز، نقش اراده و اختیار انسان را در تعیین سرنوشتسیاسی خویش فراتر از بحث شورا، به کلیه مباحث اجتماعی قرآن و فقه سیاسی تسرّی میدهند.(22)
از سوی دیگر، مشروعیت حکومت دینی امری الهی بوده، به قبول و نفی مردم بستگی ندارد؛ اما در عین حال، مقبولیتحکومت که از رهگذر رضایت عمومی و مشارکت همگانی در قالب بیعت مردم با رهبر جامعه محقق میشود، همواره مورد اهتمام پیشوایان دینی بوده و در فقه سیاسی اسلام مورد توجه و بحث قرار گرفته است.(23) چنان که حضرت علی(ع) هنگام بیعت مردم با وی، حق حاکمیت و تعیین حاکم را از حقوق اختصاصی و مسلم مردم عنوان کرده و میفرماید: «ای مردم! تعیین حاکم جزء حقوق شماست و کسی نمیتواند بر مسند حکومتبنشیند، مگر آنکه شما او را انتخاب کنید. من به عنوان حاکم، تنها امین و کلید دار شما هستم».(24) حضرت امام(ره) نیز تصریح میکند: «از حقوق اولیه هر ملتی است که باید سرنوشت و تعیین شکل و نوع حکومت خود را در دست داشته باشد».(25)
بالآخره اینکه از مهمترین حقوق دولتبر مردم و از وظایف سیاسی افراد در جامعه، مسئولیت نظارت و نصیحت زمامداران و حکومت اسلامی است.(26) بنابراین، از منظر دینی و با مراجعه به نصوص ومبانی اسلامی، مشارکت سیاسی فعّال و حساسیت نسبت به سرنوشت خود و جامعه، نه تنها یک حق، بلکه یک تکلیف حتمی، ضروری و «ارزشی مطلوب» برای دانشجویان و عموم جامعه است.(27)
دوم. حقوق اساسی
اصول متعدد قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مشارکت سیاسی آحاد مردم را به رسمیت شناخته و راهکارهای تحقق آن در نظر گرفته شده است.(28) چنان که در اصل پنجاه و ششم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران میخوانیم: «حاکمیت مطلق بر جهان و انسان از آن خداست و هم او، انسان را بر سرنوشت اجتماعی خویش حاکم ساخته است. هیچ کس نمی تواند این حق الهی را از انسان سلب کند، یا در خدمت منافع فرد یا گروهی خاص قرار دهد و ملت این حق خداداد را از طرقی که در اصول بعد میآید، اعمال میکنند». دراصل ششم نیز آمدهاست: «در جمهوری اسلامی ایران، امور کشور باید، به اتکای آرای عمومی اداره شود؛ از راه انتخابات، رئیسجمهور، نمایندگان مجلس شورایاسلامی، اعضای شوراها و نظایر اینها یا از راه همه پرسی» اصل بیست و ششم قانون اساسی نیز این گونه مقرر میدارد: «احزاب، جمعیتها، انجمنهای سیاسی و صنفی و انجمنهای اسلامی یا اقلیتهای دینی شناخته شده آزادند، مشروط به اینکه اصول استقلال، آزادی، وحدت ملی، موازین اسلامی و اساس جمهوری اسلامی را نقض نکنند. هیچ کس رانمیتوان از شرکت در آنها منع کرد یا به شرکت در یکی از آنها مجبور ساخت».
سوم . کارکردهای اجتماعی
تبیین کارکردهای دانشگاه، به عنوان یکی از مهمترین بخشهای ساختار فرهنگی کشور و نقشی که دانشجو در این زمینه به عهده دارد؛ به خوبی مبین ضرورت مشارکت سیاسی دانشجویان است؛ از دیدگاه اندیشمندان علوم اجتماعی و سیاسی که به تبیین و بررسی ساختار های نظام اجتماعی، کارکرد و روابط آنها با یکدیگر پرداختهاند، و به نظریه «ساختارگرا کارکردی» مشهور است؛ دانشگاه کارکرد و نقش موثری بر سایر ساختارهای جامعه دارد. چنان که تالکوت پارسونز، با ترسیم یک نظام سلسله مراتبی سیبرنتیک معتقد است که کارویژه نظام فرهنگی، کنترل و نظارت از طریق تولید دانش و اطلاعات است که با ایفای نقش فرهنگی مطلوب خویش، نظام سیاسی را جهت دهی و هدایت کرده و برای نظام اقتصادی نیز قابلیت هایلازم را تامین و نیروی انسانی مورد لزوم را تربیت کند و ظرفیت انطباق نظام را با محیط افزایش دهد و برای نظام اجتماعی نیز الگو و راهنمای عمل خواهد بود؛ به عبارت دیگر، کارکرد نظام اجتماعی، حفظ انسجام و ثبات یک جامعه است و کارکرد نظام سیاسی تحقق اهداف تعهد آور یک نظام است و نظام اقتصادی، به دنبال انطباق نظام با محیط اطراف است و دانشگاه محلی است که ظرفیت انطباق با محیط، اعم از فیزیکی و اجتماعی را افزایش داده، موجبات تسلط و کنترل بر آن، به منظور رفع نیازهای انسانی را فراهم میسازد. همچنین نقش مهمی در اهداف سیاسی و استراتژی نظام سیاسی و تامین الگوی ثبات اجتماعی را برعهده دارد.(29)
بر این اساس، دانشگاه جزیره ای مستقل از جامعه نیست و ضمن تاثیرپذیری از نظام سیاسی، توانایی مهمی در تاثیرگذاری بخشهای مختلف آن دارد . زمانی تحصیل کرده یک محیط علمی قادر خواهد بود، برایسامان دادن به مدیریت نظام اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و...، کارایی علمی مطلوب و موثری داشته باشد که همگام با کسب دانشهای روز، نسبت به موضوعات اساسی کشور و نحوه مدیریت آن، حساسیت لازم را داشته باشد و از نزدیک با مشکلات و مسایل اجتماعی جامعه خود نیز آشنا شود و عملاً مشکلات را شناسایی کند و راه رسیدن به این مقصود، حضور و مشارکت فعال دانشجویان در دل اجتماع است و در صورت آگاهی از مناسبات فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و به تبع آن احساس مسئولیت برای هدایت جامعه و انسان است که در نهایت یافتن راه درمان درد ها با استمداد از آموخته ها و تجربیات نظریوعلمی برای دانشجو میسر میشود.(30)
از سوی دیگر، یکی از کارکردهای دانشجویان، ایفای نقش الگو برای هم سن وسالان خویش بوده و از توانایی قابل توجهیدر تاثیرگذاری بر اطرافیان و خانوادههای خود برخوردارند؛ مهم تر آنکه بسیاری دانش آموختگان دانشگاه، وارد بازار کار، عرصه اجرایی و مدیریتی کشور خواهند شد؛ از این رو، نوع رفتار و جهتگیریهای آنان در قبال مسائل سیاسیکشور، از اهمیت به سزایی برخوردار است.
چهارم . توسعه و کارآمدی نظام
امروزه مشارکت و همیاری در زمینههای گوناگون اجتماعی از ملاکهای توسعه، پیشرفت و کارآمدی نظام محسوب میشود. هر اندازه مردم به خصوص طبقات تحصیل کرده، در تصمیم سازیها، و تصمیمگیریها و به عهده گرفتن مسئولیتها سهم بیشتری داشته باشند، توسعه، پیشرفت و کارآمدی بیشتر خواهد بود. ارتباط مشارکت سیاسی با بحث توسعه سیاسی به اندازهای است که برخی متفکران، پارامتر اصلی توسعه سیاسی را مشارکت سیاسی دانسته و بر این اساس نظامهای سیاسی را تقسیم کردهاند.(31)
سوم . ویژگیهای دانشجوی سیاسی
دانشجوی سیاسی مطلوب، در جهت انجام مشارکت سیاسی خود در سطح دانشگاه و جامعه اسلامی از خصوصیات ممتازیبرخوردار است؛ برخی از این ویژگیها عبارت است از:
1 . کسب بینش و تحلیل سیاسی
مشارکت سیاسی و حساسیت نسبت به امور سیاسی، نیازمند داشتن بینش و آگاهیهای سیاسی دقیق، تحلیل صحیح و منطقیقضایا و تفسیر و تأویل رفتار شخصیتها، دولت ها و جریانات، شرایط داخلی و بین المللی است، چنان که امام علی(ع) می فرماید: «مَن عَرَفَ الاَیام لَم یغفل عَن الِاستِعدَاد»؛32 کسانی که با شرایط و اوضاع زمانه آشنایی دارند، از فراهم کردن و کسب آمادگیهای لازم غافل نمیشوند. مقام معظم رهبری نیز در این زمینه میفرماید: «یک نکته اساسی ... که من همیشه در مواجهه با دانشجویان، روی آن تکیه میکنم؛ و آن، «پیدا کردن قدرت تحلیل مسائل و جریانهای مهم کشور» است. سیاست در دانشگاهها - که بنده همیشه روی آن تأکید کرده ام - به این معناست. ما دو کار سیاسی داریم: سیاست زدگی و سیاست بازی؛ این یک جور کار است. این را من به هیچ وجه تأیید نمیکنم؛ نه در دانشگاه و نه در بیرون دانشگاه؛ به خصوص در دانشگاه. یکی هم سیاستگری است؛ یعنی حقیقتاً فهم و قدرت تحلیل سیاسی پیدا کردن که یکی از وظایف تشکلهای دانشجویی این است. من تأکید میکنم، تشکلهای دانشجویی ...نوع برنامه ریزی و کار را به کیفیتی قرار دهید که دانشجو قدرت تحلیل سیاسی پیدا کند؛ هر حرفی را به آسانی نپذیرد و هر احتمالی را به آسانی در ذهن خودش راه ندهد یا رد نکند؛ این قدرتِ تحلیل سیاسی، خیلی مهم است. ما غالباً چوب این را خوردهایم؛ نه ما، بلکه ملتهای دیگر هم بر اثر خطاها و خبطهایی در فهم سیاسی شان، گاهی مشکلات بزرگی را از سر گذراندهاند. این، یک مسئله مهم است».(33)
بر این اساس، داشتن قدرت تحلیل سیاسی و پیش از آن، آگاهی صحیح و دقیق از پدیدههای اجتماعی و اتخاذ موضع آگاهانه، صحیح، بجا، مناسب و برخاسته از مبانی اسلامی، و عدم تبعیت از هوای نفس، از دیگر ویژگیهای دانشجوی سیاسی است.(34)
2 . ارتقای معرفت دینی و معنویت
دانشجوی سیاسی، همواره در پی ارتقای سطح معرفت دینی و معنویت خویش، محیط دانشگاه و جامعه است. از این دیدگاه یک دانشجوی سیاسی وظیفه دارد تا پس از شناخت مبانی فکری اسلام، به خودسازی و تهذیب نفس خود که از مهمترین زمینههای رشد و توسعه سیاسی فرد و جامعه است، بپردازد؛ بدین ترتیب میتواند به فرهنگ و جامعه خود خدمت کند. چنانکه مقام معظم رهبری با تأکید بر «عمق بخشیدن به معرفت دینی» در میان دانشجویان میفرماید: «باید کار معرفتی عمیق انجام بگیرد... برای اینکه ما بتوانیم، به این آینده های مطلوب برسیم؛ احتیاج به نسل جوانِ باهمتِ پُرانگیزه موءمنِ تلاشگرِ کاردانِ راه بلد داریم. یکی از شرایط اصلی اش موءمن بودن و متقی بودن است؛ اینکه میگوییم تشکلهای اسلامی و محیطهای دانشجویی، معارف و معرفت اسلامی را در خودشان عمق ببخشند، برای این است که بتوانند این بار سنگین را بر دوش بگیرند و به منزل برسانند؛ والّا نمیشود. این نکته و حرف اصلی ما با مجموعههای دانشجویی است».(35)
3 . آرمانگرایی
دانشجوی سیاسی به واسطه بیداری، آگاهی دینی و خصیصه آرمان خواه خود، همواره در پی زنده کردن آرمانهای مقدس انسانی و اسلامی است . گاهی به واسطه گذشت زمان و ظهور نسل جدید، ارزشهایی چون عدالتخواهی، آزادیخواهی، مساواتطلبی، برابری انسانی، آزادی، مبارزه با تبعیض، انحصارطلبی و استکبار، کمرنگ و بعضا فراموش میشوند. به این ترتیب دانشجوی سیاسی میتواند، ارزشها و آرمان های مقدس را یادآور شده و جامعه را از حرکتهای واپسگرایانه رهایی بخشند.
بر این اساس، رهبر معظم انقلاب، دانشجویان و حرکتهای دانشجویی را به آرمانگرایی رهنمون ساخته، و چنین میفرماید: «طبیعت دانشجو، آرمانگرایی است؛ باید هم آرمانگرا باشد . اگر آرمانگرا نباشد، این حرکت متوقف خواهد شد . در زمینه علم هم باید آرمانگرا باشد . در زمینه جامعه و مسائل جاری خودش هم باید آرمانگرا باشد . اصلا آرمانگرایی جوان، مایه پیشرفت است . اگر آرمانگرایی را در جوانان خفه کردند و کوبیدند و از بین بردند - یا زشتشمردند - اشکال بزرگی متوجه خواهد شد . این نباید باشد». وی در جای دیگر یاد آوری میکنند: «ممکن است دسترسی به یک آرمان میسّر هم نباشد؛ اما رها کردن آن آرمان هم جایز نباشد؛ لذا نگاه آرمانیِ شما و توقعاتی که ناشی از این نگاه هست، این برای ما مطلوب است؛ این را میخواهیم و باید باشد».(36)
4. پرسشگری و انتقاد
بی تردید، پرسشگری و انتقاد سازنده، لازمه تفکر، پویایی و پیشرفت است. دانشجو در دانشگاه میآموزد که در برابر هر چه میشنود و میبیند، چون و چرا بگذارد؛ اما واگر کند؛ بپرسد و علتیابی کند. هر خواسته یا نکتهای را بیدلیل نپذیرد و با شک به امور بنگرد. دانشجو در دانشگاه فرامیگیرد که در مقابل هر رویدادی، مکث و تامل کند. در پس هر حادثه، ریشهها و علل آن را ارزیابی و هر اتفاقی را تجزیه و تحلیل کند. این روحیه که خصیصه ارزشمند اذهان زنده و فعال است، به دانشجو هویت مستقل فکری میبخشد و او را در زمره قشر روشنفکر و منتقد جامعه قرار میدهد؛(37) از این رو دانشجوی سیاسی، به عنوان فعالترین و حساسترین عضو دانشگاه، پرسشگر بوده و زبان انتقادی و طلبکارانه دارد و به فرموده مقام معظم رهبری «مبادا کسی تصور کند که اگر این زبان انتقادی، حتّی یک کمی تلخ هم باشد، حالا بنده که اینجا نشستهام، ناراحت خواهم شد، نه؛ اتفاقاً خودِ این زبان انتقادی هم برخاسته از همان نگاه و توقعات آرمانی است؛ راضی نبودن به آنچه که داریم، معنایش میل و گرایشِ رسیدن به آن چیزی است که نداریم و این درست همان چیزی است که ما میخواهیم».(38) بر این اساس، دانشجویان باید انتقادات و نظرات انقلابی خود را به دور از هر گونه مصلحت اندیشی و با صداقت کامل مطرح کنند، زیرا اگر دانشجو مصلحتاندیش باشد، مسئولان جامعه نیز، به طریق اولی، در تصمیمگیریهای خود مصلحتاندیش میشوند .
5. تولید علم، نوآوری و خلاقیت
با توجه به اهمیت توسعه علمی که مبنای توسعه پایدار و همه جانبه در کشور است، وظیفه نخست و حرفهای دانشجوی سیاسی، ارتقای سطح علمی، تحقیقاتی و پژوهشی است. دانشجو باید در مقام شناسایی و برجسته کردن مطالبات خواستهها و نیازهای واقعی جامعه بر آمده، با استفاده از تحرک، شادابی و پویایی دوران جوانی خویش، در مسیر ارایه راه حلهای علمی و خلق ایده های نو برای نیل به مطالبات و خواستههای مردم گام بردارند.
مقام معظم رهبری در این باره میفرماید: «یکی از فرایض حتمی برای این نسل، عبارت از تقویت بُنیه علمی کشور است. اگر علم نداشته باشیم، اقتصادمان، صنعتمان، حتی مدیریت و مسائل اجتماعیمان عقب خواهد ماند. برای مقابله با آنها (دشمنان) علم لازم است. اگر بخواهید از لحاظ علمی پیش بروید، باید جرأت نوآوری داشته باشید، استاد و دانشجو باید از قید و زنجیر، جزمگیری تعریفهای علمیالقا شده و دائمی دانستن آنها خلاص شوند... آن وقتی که علم با هدایت، ایمان و عواطف صحیح و معرفت روشن بینانه و آگاهانه همراه شود، معجزههای بزرگی میکند و کشور ما میتواند در انتظار این معجزهها بماند».(39) بر این اساس، حرکت در مسیر نظریهپردازی و نظریهسازی علمی ضرورت مییابد؛ برای نمونه لازم است تا بر موضوع عدالت اسلامی، مفهوم، مصداق و حوزه کاربردی آن نظریه پردازی و کار دقیق علمی انجام شود و در این زمینه، دانشجویان ضمن دعوت از افراد و کارشناسان مختلف، اعم ازمخالف و موافق، به دور از هرگونه جانبداری و تعصب، به بحث و جدال علمی و استدلالی بپردازند .
6. هوشیاری و حساسیت
از رسالتهای دانشجویان، دقت و کند و کاو پیرامون پدیده هایی است که در دانشگاهها به صورت جریانی، جناحی و غیر واقعی مطرح میشود . دانشجوی سیاسی با هوشیاری، صفا، صداقت و فراست خود، هدف از طرح برخی مسایل سیاسی و جریان سازی های انحرافی را که به دنبال بی تفاوت کردن دانشجویان یا کشاندن آنان به صف مخالفان و معترضان و تبدیل دانشجو به عنوان پیاده نظام جریانهای سیاسی هستند، به خوبی در مییابد و مواضع مناسب را اتخاذ میکند. رهبر فرزانه انقلاب در این زمینه میفرماید: «مجموعههای دانشجویی - که پایه اسلامی و پایه معرفتی دارند - در داخل دانشگاه، کاری نکنند که رقابتهای آنها یا معارضههایی که به نام رقابت انجام میگیرد، به تضعیف قوای این مجموعههای موءمن بینجامد. این مجموعهها همدیگر را حفظ کنند. من نمی گویم همه یک جور فکر کنند، همه یک جور سلیقه داشته باشند؛ نه ممکن است، نه لازم؛ لیکن از معارضه و تضعیف یکدیگر جداً خودداری کنند. امروزه دشمن به طور ویژه، بر روی جریانهای دانشجویی سرمایهگذاری میکند تا بتوانند در محیطهای دانشجویی نفوذ و رخنه کنند و برای خودشان سربازانی را در آنجا تدارک ببینند. این کار با نامهای مختلف، دارد انجام میگیرد. امروز سرویسهای جاسوسی امریکا و اسرائیل، حتّی حرفی ندارند که به تشکلهایی در دانشگاههای ایران کمک مالی بکنند که این تشکل به حسب ظاهر، وابسته به تودهایهای سابقاند...؛یعنی برای معارضه با جریان دانشجویی اصیل و سالم - که همان جریان اسلامی و پایبند به معنویت و مفتخر به ایرانی بودن خود است - حاضرند، زیر هر نامی، دانشجو را فعّال کنند؛ زیر نام تودهای، سلطنت طلب و نامهای گوناگون. شماها باید متوجه باشید».(40)
7 . مستقل بودن
از آنجا که در مشارکت سیاسی، مباحثی نظیرکسب قدرت، اعمال نفوذ و... مطرح است، دانشجوی سیاسی بدون ملاحظه نفوذها و فشارهای بیرونی و خواست مراکز قدرت، هدف و مسیر خود را به صورت مستقل و متناسب با نقش و جایگاه دانشگاه شناسایی و ترسیم کرده و به اتخاذ سیاستها و خط مشیهای خویش میپردازد و اجازه نمی دهد که گروهها و افراد فرصتطلب، فرصتِ نفوذ در دانشگاه و تغییر اهداف جریان های اصیل دانشجویی را بیابند. جریان اصیل دانشجویی، با تکیه بر عوامل سنجیده و خودآگاه، تنها به جوشش و پویایی درونی دانشگاه و پیشرفت و کارآمدی نظام اسلامی فکر کرده و سخنگو و نماینده منافع عمومی مردم است؛ نه ابزار گروههای سیاسی.
بر این اساس، دانشگاه به عنوان نهادی که به همه مردم تعلق دارد، به هیچ وجه قابل مصادره توسط هیچ یک از احزاب و گروهها و جریانات سیاسی نیست، چرا که در این صورت، دانشگاهها به باشگاههای سیاسی تبدیل میشوند. جریان اصیل دانشجویی که برخاسته از واقعیات دانشگاه باشد، به واسطه دارا بودن شجاعت، صداقت و نجابت به هیچ وجه حاضر نخواهد بود که با گره خوردن با قدرت و ثروت، منزلت، اعتبار و نقش خود را تنزل دهد.(41)
8 . رعایت اصول اخلاقی و ارزشهای دینی
رفتارها، نوع کنش و واکنش دانشجوی سیاسی، براساس رعایت اصول اخلاقی، ارزشهای دینی، احترام متقابل، ادب سیاسی و عقلانیت مفاهمهای است که لازمه فرهنگ سیاسی ـ مشارکتی دینی است. در واقع، رعایت اصول اخلاقی و ارزشهای دینی، حفظ حریم کرامت وجودی همه افراد است؛ از این رو لازم است تا رفتار سیاسی دانشجویان، بر اساس نُرم ها و هنجارهای اجتماعی و دینی ضابطهمند انطباق یابد و از آنجا که قشر فرهیخته و دانشجوی ایرانی نیز برخاسته از متن چنین جامعهای است، میتوان احترام به اصول اخلاقی، ارزشها و باورهای دینی و حرکت در این مسیر را از آنان در تمامی فعالیتهای سیاسی و اجتماعی انتظار داشت.
9 . قانون مداری
حاکمیت قانون در تمامی ارکان نظام و سطوح مختلف جامعه، از اهداف و آرمان های مهم دانشجوی سیاسی است؛ بر این اساس، یکی دیگر از ویژگیهای دانشجوی سیاسی، آگاه بودن از چارچوبهای قانونی و حقوقی فعالیتهای سیاسی و رعایت این ضوابط در کلیه فعالیتهای خویش است. بدیهی است التزام به رفتار قانونی از یکسو، نمایانگر مشروع پنداشتن نظامها و از سویی نشان از عقلانیت رفتارکنندگان است و هر نوع حرکتی خارج از ضوابط پذیرفته شده و قانونی، نظیر خشونت و عدم تحمل سیاسی و...، نه تنها با واکنش لایه ها و سطوح مختلف جامعه مواجه خواهد شد، بلکه آثار زیان باری را نیز برای دانشگاه، مجموعههای دانشجویی و نظام اسلامی به دنبال خواهد داشت.
بررسی حوادث تاریخی نیز به خوبی بیانگر این واقعیت است که بیشترین خطر و آفت برای نهضتهای الهی و مردمی، اقدامات غیر قانونی و افراط و تفریطهاست. از این رو نظام اسلامی، همواره با حرکتهای خودسرانه و غیر قانونی مخالف بودهاست و رهبر معظم انقلاب نیز در این زمینه میفرمایند: «بارها گفتهام، باز هم تکرار میکنم، من معتقدم که جوان مملکت بایستی در همه میدان ها حضور و آمادگی داشته باشد، منتها با انضباط، این گونه حرکاتی که ملاحظه شد، کسانی به دانشگاه حمله کنند، ناشی از بی انضباطی است؛ با هر نامی انجام بگیرد، غلط و محکوم است. اگر با نام دفاع از دین هم انجام بگیرد، غلط است؛ اگر با نام دفاع از ولایت هم انجام بگیرد، غلط است. مگر من بارها نگفتهام که در اجتماعات کسانی که مخالفاند هیچ کس نباید رفتار خشونت آمیز داشته باشد. چون این کار دشمن را خوشحال میکند...».(42)
جمع بندی
سیاسی بودن دانشجو و مشارکت سیاسی دانشجویان، با توجه به مؤلفههایی چون جایگاه، نقش و کارکردهای مهم دانشجو در سطح نظام سیاسی و جامعه از یک سو و توجه به آموزههای اسلامی درباره ضرورت و ضوابط مشارکت سیاسی و بالآخره حدود و مقررات قانونی، تبیین و لزوم آن اثبات میگردد. حد لازم سیاسی بودن به معنای حساسیت در برابر سرنوشت خود و جامعه خویش، داشتن بینش و تحلیل سیاسی پیرامون مسائل داخلی و خارجی و جریانهای موجود و در مرحله بعد، تلاش فکری و عملی برای بهبود و پیشرفت کشور از طریق فرایندهای مختلف علمی، پژوهشی، سیاسی، فرهنگی و... است. از این رو «افراط کاری سیاسی» یا «انفعال و بیتفاوتی سیاسی» مغایر حقوق، وظایف و جایگاه دانشجو بوده، با آموزه های اسلامی، اصول نظام، منافع و امنیت ملی، استقلال، توسعه و پیشرفت مادی و معنوی کشور در تضاد و ناسازگاری کامل است . این موضوع را با سخن مقام معظم رهبری در دیدار دانشجویان نمونه و نمایندگان تشکلهای مختلف دانشجویی به پایان میرسانیم:
«مسئولیت شما سنگین است؛ هم باید درس را بخوانید، هم محیط سیاسیتان را بشناسید، هم روی محیط سیاسی اثر بگذارید و هم خودتان را از لحاظ فکری و روحی آماده کنید، برای فردایی که بلاشک، وزن این نظام متکی به معنویت - یعنی نظام جمهوری اسلامی - در معادلات جهانی بین المللی، ده برابر امروز خواهد شد. مطمئن باشید که ما چنین روزی را در پیش داریم و شما جوانهای امروز، آن روز را خواهید دید. علی القاعده آن روز ماها نیستیم؛ اما شماها هستید و خواهید دید آن روزی را که وزن و ثقل و اهمیت جمهوری اسلامی در معادلات جهانی - چه از لحاظ سیاسی، چه از لحاظ علمی و چه از لحاظ بیان افکار سازنده - ده برابر امروز است. باید خودتان را ان شاءاللَّه برای آن روز آماده کنید».(43)
پی نوشتها:
1 - ر.ک : جنبش دانشجویی، امیدها و بیمها، عسگری آملی، پگاه حوزه شماره 106 .
2 - خلاصه بیانات مقام معظم رهبری در دیدار جمعی از اعضای بسیج دانشجویی دانشگاههای سراسر کشور، 1379/11/25.
3 - ر.ک : فرهنگ علوم سیاسی ، علی آقا بخشی، تهران : نشر چاپار، 1383، ص 522 .
4 - Lester W.Milbrath . poltical participation ، Rand Mc . Nally college publishing company، 2 P.ز1977.؛ ر.ک : مفهوم مشارکت سیاسی، داود فیرحی، فصلنامه علوم سیاسی، ش 1، ص 44.
5 - حسین سیف زاده، تحول از مشارکت منفعلانه به مشارکت فعالانه: تإمل نظری، فصلنامه دانشکده حقوق و علوم سیاسی، تیرماه 1373، شماره 32، ص193165 .
6 - ر. ک : مایکل رایش، جامعه و سیاست، ترجمه منوچهر صبوری، تهران : سمت، 1383، صص 130-124.
7 - تاثیر مشروعیت در مشارکتسیاسی، سید محمدناصر تقوی، فصلنامه حکومت اسلامی، ش 20 .
8 - ر.ک : مشارکت سیاسی: فرآیندها و برآیندها، مرتضی شیرودی، رواق اندیشه، ش 41 .
9 - جامعه و سیاست، پیشین، ص 131 .
10 - Robert E.Dows ، Political Sociology ، London ، 1986، P . 296.
11 - جنبش دانشجویی و تأثیر بر تحولات اجتماعی، سید عباس صالحی، باشگاه اندیشه،1382/2/16 .
12 - ر.ک : جامعه شناسی سیاسی، حسین بشیریه، تهران : نشر نی، 1378، ص 260 .
13 - تاریخ جنبش دانشجویی ایران، دکتر محمد باقر خرمشاد (مقدمه)، تهیه و تنظیم حسین قویدل معروفی، انتشارات نجم الهدی، 1385، ص 37 .
14 - جامعه شناسی سیاسی، پیشین، ص 261 .
15 - ر.ک : جنبش دانشجویی، امیدها و بیمها، پیشین .
16 - بیانات مقام معظم رهبری در جمع دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف، آذر 1378 .
17 - روزنامه شرق، 16 آذر 1383 .
18 - ر.ک: دین و دولت، علی ربانی گلپایگانی؛ نظام سیاسی اسلام، محمد جواد نوروزی؛ فصلنامه کتاب نقد، ش21غ20، جامعه برین، سید موسی میر مدرس؛ مجله حوزه و دانشگاه، ش1
19 - آیه 30 سوره بقره .
20 - جهت آگاهی بیشتر ر.ک :سیدمحمدباقر صدر، خلافت انسان و گواهی انبیا، ترجمه دکتر جمال موسوی، تهران : انتشارات روزبه، 1359، صص10-1 .
21 - محمد تقی جعفری، حاکمیتخداوندی و حکمت اصول سیاسی اسلام، مجموعه مقالات دهمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی مجمع جهانی، تهران: مجمع جهانی اهل بیت،1377، ص 314 .
22 - محمد حسین طباطبایی، تفسیر المیزان، ج 4، ص 22.
23 - مبانی فقهی مشارکتسیاسی، سید عبد القیوم سجادی، فصلنامه علوم سیاسی، ش 8 .
24 - مبانی حاکمیت مردمی در اسلام و اندیشه امام خمینی (مجموعه مقالات حکومت دینی در اندیشه امام)، ج 1، ص367.
25 - امام خمینی (ره)، صحیفه امام، ج 3، ص 42 .
26 - ر. ک : مبانی فقهی مشارکتسیاسی، پیشین .
27 - برای آشنایی بیشتر ر. ک : بررسی تطبیقی نظریه های ولایت فقیه، شریف لک زایی، قم : پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، 1385، صص 139 - 181 ؛ مبانی دینی مشارکت سیاسی، محمد منصورنژاد، فصلنامه حکومت اسلامی، ش 37 .
28 - ر.ک: اصول 1، 3، 6، 7، 19، 20، 21، 23، 24، 26، 27 و ...
29 - جهت آگاهی بیشتر ر. ک: مدرنیته و نظریه های جدید علم سیاست، سید حسین سیف زاده، تهران : نشر دادگستر، 1379، صص 149 - 155 .
30 - خبرگزاری مهر، گفت وگو با مهندس محمد رضا طورانی نایب دبیر مجمع اسلامی دانشجویان و دانش آموختگان ایران.
31 - عبدالعلی قوام، توسعه سیاسی و تحول اداری، تهران : نشر قومس ،1373، صص12- 8 .
32 - الحیاه، محمدرضا حکیمی، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ج 1، ص 135 .
33 - بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دانشجویان نمونه و نمایندگان تشکلهای مختلف دانشجویی، 25/ 07/ 85 .
34 - ر. ک : شناخت و تحلیل سیاسی، جواد منصوری، مشهد : انتشارات آستان قدس رضوی، 1372 .، صص 120 - 133 .
35 - بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دانشجویان نمونه و نمایندگان تشکلهای مختلف دانشجویی، 25/ 07/ 85 .
36 - بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دانشجویان نمونه و نمایندگان تشکلهای مختلف دانشجویی، 25/ 07/ 85 .
37 - جنبش دانشجویی، امیدها و بیمها، پیشین .
38 - بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دانشجویان نمونه و نمایندگان تشکلهای مختلف دانشجویی، 25/ 07/ 85 .
39 - دیدار دانشجویان، دانشگاه صنعتی امیرکبیر 79/2/9 .
40 - بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دانشجویان نمونه و نمایندگان تشکلهای مختلف دانشجویی، 25/ 07/ 85 .
41 - خبرگزاری مهر، گفت وگو با مهندس محمد رضا طورانی، پیشین .
42 - روزنامه جمهوری اسلامی، بیانات مقام معظم رهبری، 22تیر 1378، ص 2 .
43 - بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دانشجویان نمونه و نمایندگان تشکلهای مختلف دانشجویی، 25/ 07/ 85 .
.......................................................................................
منبع: پگاه حوزه