
قدرت علمی منبع تأمین نیازهای اساسی
سردارسرلشکردکتر سید حسن فیروز آبادی،رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در تعریفی از مبانی و زیر ساخت های اقتدار ملی و اقتدار علمی می گوید:اقتدار ملی به انتظار و کارکردی از قدرت ملی اطلاق می شود که بیشترین سطح تمکین واطاعت پذیری از سیاستهای کلی نظام و قوانین و مقررات را توأم با رضایت و همراه با اعتماد به منابع تولید قدرت ملی به همراه داشته باشد و قدرت علمی نیز به واسطه بیشترین امکان برخورداری از این شرایط در تولید اقتدار ملی می تواند هویت زا، افتخارآفرین و تمدن ساز گردیده و باعث پذیرش جهانی شود.
وی با بیان اینکه این تأکید برخواسته از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب است که فرمودند:«اقتدار ملت ایران در قدرت علمی است»،می افزاید:اگر اقتدار را کارکردی بدانیم که می تواند ملت ها را به برتری برساند، قدرت علمی تنها قدرتی است که می تواند باعث برقراری روابط عادلانه توأم با رضایت، اشتیاق و پذیرش دیگر ملت ها قرار گیرد و منبع قدرتی الهام بخش باشد که خارج از نظام سلطه استکباری می تواند منبع تأمین نیازهای اساسی آنها را واقع و قانع گرداند.
رئیس کنگره اقتدار علمی،اقتدار ملی با اشاره به اینکه برای رسیدن به این سطح از اقتدار، باید بتوانیم بر اساس محورهای اصلی در رهنمودهای رهبر معظم انقلاب،هندسه اقتدار علمی جمهوری اسلامی ایران را به درستی ترسیم کنیم،اظهار می دارد:هندسه اقتدار علمی براساس این رهنود ، یک شش ضلعی متوازن را ترسیم می کند که ضلع اساسی آن تمرکز بر تولید علم نافع و تکریم شده، انسان زا و کرامت دهنده به انسانیت،علم آبادانی،خدمت و همه گیر است و اضلاع دیگر آن توسعه زیرساخت های علمی و تربیتی، نظریه پردازی بومی و تئوری سازی در علوم مادی، پایه و فناوری، نظام نوآوری، خودباوری و اعتماد به نفس ملی که دارای ارزش های هویتی و تمدنی است، مدیریت جهادی، انقلابی، شتاب بخش و جهش گرایی علمی و هنجارهای دانشی است.
وی ادامه می دهد:توجه به این هندسه و اصول است که می تواند علم را مبنای تربیتی و تکریمی بخشیده و آن را درخدمت تکامل انسان ها و رسیدن آنان به کمال،عدالت،خداجویی وعبودیت الهی و توحیدی قرار دهد. زیرا اقتدار برخاسته از علمی که صرفاً به ثروت، قدرت، سلطه و برتری مادی ختم شود اقتداری نیست که بتواند برای ملتها الهام بخش باشد و آنها را به پیروی مشتاقانه رهنمون سازد.
علم نافع و هدایت محور راه نجات از وابستگی
دکتر فیروز آبادی خاطرنشان می کند:اساس اقتدار علمی این است که بتواند نزد ملت ها رضایت و اعتماد، برانگیختگی، اشتیاق و گردن نهادن با رغبت در برابر عالمان و منابع تولید آن علم را به همراه داشته باشد و اگر ملتی تولید علم را در الگوهای مرجع خود ماندگار سازد، به یقین ملت و تمدن برتر خواهد بود.
رئیس ستادکل نیروهای با اشاره به اینکه در اسلام اقتدار از آن جامعه تعالی محور و خداجوی و انسان های متقی و با اخلاق حسنه و انسان های عالم و عادل و عدالتخواه است،می گوید:قدرت علمی زمانی می تواند منتج به اقتدار شود که در رأس مدیریت آن انسان هایی خدامحور و تزکیه شده، عالم و عدالتخواه؛ هدف و غایت و ابزار تولید آن را تعریف،ترسیم و هدایت کنند و بر خط انقلاب اسلامی که همان خط امام (ره) و راه رهبری معظم انقلاب است،مومن و استوار و با استقامت باشند.
وی تأکید می کند:اگر بخواهیم اقتدار خود را در دنیا در راستای مکتب و توسعه عدالت و نجات بشریت از سلطه استکبار و نیز فراهم سازی زمینه ظهور منجی صالح عدالت گستر جهان فراهم کنیم، باید به سمت توسعه علم نافع و هدایت محور رفته و در همه زمینه های تولید مطلوبیت و برتری علمی گام برداریم و در این راستا توجه به الگوهای علم نافع و قدسی تنها راه نجات ما از وابستگی و رهایی از سلطه گری علمی سلطه گران و مستکبران دنیاست.
رئیس کنگره اقتدار علمی،اقتدار ملی ادامه می دهد: امروز با تجهیز هرچه بیشتر مجموعه های«دانش بنیان» در کشور، نه تنها می توان در این جبهه با استکبار جهانی رقابت و مبارزه کرد، بلکه به حول و قوه الهی و همت و تلاش انقلابی می توان آنها را در پیروی علمی و شاگردی و دنباله روی و مصرف از دستاوردهای انقلاب اسلامی وادار کرده و کشور را در راستای مرجعیت علمی به پیش راند البته این برنامه ریزی، فرهنگ سازی و همت می طلبد.
وی درباره مهم ترین ایده هایی که از این کنگره می توان انتظار داشت می گوید:مهم ترین ایده های این کنگره ارائه و معرفی رویکردهایی است که بتوان در پناه آن، قابلیتهای علمی خود را درون زا و پرشتاب کردکه برای رسیدن به این موضوع باید تلاش کنیم تا اجزا و عناصر موثر در تولید اقتدارعلمی را باز تعریف و نهادینه کنیم و آن را با خودباوری و اعتماد به نفس ملی درهم آمیزیم،زمینه های نوآوری،خلاقیت و نوآفرینی ملی را در مراکز علمی توسعه بخشیم، اجزا و عناصر اقتدارزایی علمی را به خوبی ترسیم کنیم و سازکارهای مولد آن را در راستای اقتداری هم افزا در کشور به پیش برانیم.
کمک به هم افزایی توانایی های کشور
دکتر حسن بیگی رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی و دبیر کنگره اقتدار علمی،اقتدار ملی نیز در حاشیه برگزاری کنگره در پاسخ به سئوال ما می گوید:دانشگاه عالی دفاع ملی برابر اساسنامه مصوب مقام معظم رهبری مسئولیت مطالعات راهبردی در سطوح کلان کشور را برعهده دارد.بر این اساس بیشتر مطالعات دانشگاه معطوف به سطوح ملی و تأمین نیازهای کلان کشور است.
وی با اشاره به اینکه رویکرد دانشگاه، آموزش بر مبنای پژوهش است،می افزاید:این رویکرد نتایج خیلی خوبی داشته است.از جمله تألیف دو جلد کتاب مرزشکنی علمی و فناوری و دیگری راهبرد های تولید علم و فناوری که مورد توجه شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در تدوین نقشه جامع علمی کشور قرار گرفته است.
دکتر حسن بیگی می دهد: تقویت آموزش پژوهش محور، بر مبنای تعالیم عالیه اسلامی و توانمندی های بومی می تواند به پربارتر شدن مباحث علمی در دانشگاه ها، پاسخ به نیاز های کلان کشور و در نهایت حرکت به سمت اقتدار علمی کمک کند.
دبیر کنگره اقدار علمی،اقتدار ملی با بیان اینکه این کنگره با نگاه سیستمی،هدفمند،جامع نگر و آینده نگر برگزار شده، اظهار می دارد: کنگره هدف اش کمک به هم افزایی توانایی های مجزای کشور است تا در پرتو آن به شایستگی ها، مزیت ها و برتری علمی در افقی که رهبر معظم انقلاب تبیین کرده اند،برسیم.
توسعه علم در گرو اقتدار علمی
دکتر حسین علایی، دبیر علمی کنگره هم با اشاره به دلایل انتخاب نام این کنگره اذعان می کند:در بحث توسعه علمی به صورت کلان سیاست هر کشوری می تواند توسعه همه رشته هایی که در علم مطرح است باشد و از طرف دیگر برای توسعه علم از اقتدار علمی استفاده می شود. بنابراین ما در رشته هایی از علوم باید سرمایه گذاری کنیم که این رشته ها سریع تر وارد اقتدار علمی شوند.از سوی دیگر باید در حوزه هایی درگیر و تلاش کنیم که در سطح جهان حرف مهمتری دارند همچنین در مرزهایی از دانش باید حرکت کنیم که بتوانیم مرجعیت علمی آنها رابا توجه به مزیت جمهوری اسلامی ایران پیدا کنیم. بنابراین این دو دلیل باعث شد تاعنوان کنگره «اقتدار علمی و اقتدار ملی» انتخاب شود.
وی درباره چگونگی رسیدن به اقتدارعلمی و اقتدار ملی می گوید:برای رسیدن به این موضوع بایدتولید کننده علم و تولید کننده کتب درسی و آموزشی در همه حوزه ها باشیم. باید تبدیل به کشور دانشجو پذیر شویم. البته تحقق این موضوع نیاز به این دارد که فضای علم از فضای دولتی بودن موجود بیرون بیاید و در اختیار مردم قرار بگیرد.علاوه براین قوانین و مقررات کشور نیز باید تسهیل کننده توسعه علم در کشور باشد تا فضایی را ایجاد کند که هر کسی دنبال علم می رود بتواند دریافت بیشتری از تلاش علمی داشته باشد.