صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۰۸:۰۸  ، 
کد خبر : ۸۵۸۱۸

تاکید بر حق هسته‌ای


سرگئی لاوروف با اعلام اینکه کشورش خواستار حل هرچه سریعتر تمامی مسائل پیرامون برنامه هسته ای ایران است، گفت: »حل این موضوع تنها بر اساس قرارداد منع تکثیر سلاح هسته ای (ان پی تی)، همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی و نیز تاکید بر حق ایران برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای ممکن است».
تغییر دیدگاه چین
«وانگ گوانگ یو«، نماینده چین در سازمان ملل گفت چین همچنان مخالف تشدید تحریمها علیه ایران است و اختلافها همچنان درباره تعریف افزایش تحریمها در بین اعضای شورای امنیت وجود دارد. وی بار دیگر تاکید کرد اعتقاد ندارد قطعنامه جدیدی علیه ایران تا پیش از سال نو میلادی در شورای امنیت به تصویب برسد.وانگ همچنین تصریح کرد که گزارش ارزیابی جدید سازمانهای اطلاعاتی آمریکا مبنی بر اینکه ایران از چهار سال قبل هیچ برنامه هسته ای نظامی ندارد، دیدگاه چین را درباره قطعنامه جدید تحریم تغییر داده است.
تعلیق تحریم ها تا سال آینده
نخست وزیر انگلیس گفت با وجود ارزیابی دستگاههای اطلاعاتی آمریکا مبنی بر غیرنظامی بودن برنامه هسته ای ایران، اعمال تحریم علیه این کشور ضروری است. این در حالی است که آسوشیتدپرس به نقل از دیپلمات های سازمان ملل گزارش داد: شورای امنیت سازمان ملل به دلیل اختلاف نظرهای جدی آمریکا و متحدانش با چین و روسیه تا اوایل سال آینده تحریم های جدید را علیه ایران اتخاذ نخواهد کرد.
تاخیر در تصویب قطعنامه سوم تحریم ها علیه ایران به دنبال یک گفت وگوی تلفنی 90 دقیقه ای بین مدیران سیاسی آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان که نشان دهنده اختلاف عمیق بین این بازیکنان اصلی بود، رخ داد. جان ساورز، نماینده انگلیس در سازمان ملل به خبرنگاران گفت: احتمال اینکه بتوانیم در سال 2007 به پیشرفتی دست یابیم وجود ندارد. ما در سال 2008 مجددا به این مساله خواهیم پرداخت.
مذاکرات سازنده وگام مثبت دیگر
هیئت سه نفره کارشناسی آژانس بین المللی انرژی اتمی به سرپرستی «هرمان ناکارت» رئیس بخش اجرایی پادمان آژانس در تهران آغاز و به کار خود پایان داد. نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی مذاکرات ایران و آژانس در باره منشاء آلودگی های اورانیومی دانشگاه تهران را در فضایی کاملا سازنده و کارشناسی ارزیابی کرد و آن را گام مثبت دیگری از سوی ایران در جهت حل و فصل موضوعات باقی مانده خواند.
بازگشت پرونده به آزانس
محمد خزائی سفیر ایران در سازمان ملل متحد در نامه ای به بان کی مون دبیر کل این سازمان، هرگونه دخالت دوباره شورای امنیت در موضوع هسته ای ایران را فاقد مبنای حقوقی و قانونی دانست و بر باز گشت کامل پرونده به آژانس تاکید کرد. نماینده دائم ایران در بخش دیگری از نامه خود به بان کی مون آورده است : گزارش مزبور در کنار گزارش های متعدد آژانس بین المللی انرژی اتمی خصوصا گزارش اخیر آژانس و نیز همراه با اظهارات متعدد و مکرر شخصیت های بین المللی از جمله مسئولین بلندپایه برخی اعضای شورای امنیت جملگی این موضوع را که ایران هیچ گاه نه در گذشته و نه در حال برنامه نظامی هسته ای نداشته و ندارد تائید نموده و نشان می دهد که هیچ گاه توجیهی برای درگیری شورای امنیت در این امر وجود نداشته و بنابر این اقدامات شورای امنیت در این خصوص فاقد هر گونه مبنای حقوقی است.
اروپا بدون آمریکا مذاکره کنند!
آنجلیکا بر، کارشناس سیاست خارجی فراکسیون سبزهای پارلمان اروپا و رئیس هیئت روابط با ایران در این پارلمان در گفتگو با مجله آلمانی »فوکوس« درباره ادعای مجاهدین خلق (منافقین) مبنی بر تداوم فعالیت هسته ای نظامی از سوی ایران آنهم بعد از انتشار گزارش سازمانهای امنیتی آمریکا درباره صلح آمیز بودن این فعالیت ها اظهار داشت : احتمالا پشت چنین ادعایی دستهای آمریکا و رئیس جمهوری آن بوش در کار است.
وی اظهار داشت : چنین ادعای پوچی از طرف این سازمان تبعیدی به صورت بسیار هدفمند شکل گرفته تا تلاشها برای حل مسالمت آمیز مسئله هسته ای ایران را که بعد از گزارش سازمانهای اطلاعاتی آمریکا مبنی بر صلح آمیز بودن برنامه هسته ای تهران جان تازه ای گرفت، خنثی کند. وی گفت: اروپا باید در این زمینه وارد عمل شده و بدون آمریکا به مذاکره با ایران رو آورد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات