صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۰:۰۱  ، 
کد خبر : ۸۸۱۹۵

رویترز: ایران با چهار گزارش انتقادی به نشست ان. پی .تی می رود


بصیرت: در آستانه نشست مهم بررسی پیمان جهانی منع تسلیحات هسته ای، ایران آمریکا را مورد انتقاد شدید قرار داد و از همکاری آمریکا با اسرائیل و هند انتقاد کرد.
به گزارش بصیرت به نقل از ایسنا، خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلماتهای غربی نوشت: ایران چهار گزارش کاری را برای این نشست آماده کرده است که نشان می دهد تهران تلاشهایش را برای دور کردن توجهات از برنامه هسته ای اش با جلب توجهات به سوی واشنگتن به دلیل آن چه که ایران می گوید نقض پیمان منع اشاعه مورخ 1970 است، دو برابر کرده است.
امضاء کنندگان پیمان منع اشاعه تسلیحات هسته ای(ان.پی.تی) روز دوشنبه (دیروز) برای آماده کردن مقدمات کنفرانس مهم 2010 گردهم آمده اند.
بسیاری از کشورها امیدوارند که کنفرانس 2010 به تجدید نظر در این معاهده مهم منجر شود.
ایران در یکی از این گزارشهای خود می گوید: خطر اشاعه ای که برخی کشورهای دارند ه تسلیحات هسته ای مطرح می کنند خطر بسیار فوری است که رژیم منع اشاعه را تهدید می کند.
ایران در این سند می افزاید که تمرکز نشست ان.پی.تی باید بر این موضوع باشد و نه بر «خطرات اشاعه از جانب کشورهای غیردارنده تسلیحات هسته ای».
ایران همچنین از «همکاریهای مربوط به بخش هسته ای آمریکا با رژیم صهیونیستی» انتقاد می کند و می گوید که حمایت تولیدکنندگان برجسته انرژی هسته ای در جهان از توافق هسته ای آمریکا - هند با نشان دادن این موضوع که ممکن است با دیگر کشورها به شکل خاصی برخورد شود، به شکل بسیار بدی به ان.پی.تی خدشه وارد کرده است. هدف این نشست دوهفته ای گشودن راهی برای کنفرانس یک ماهه بازنگری است که قرار است سال آینده برگزار شود.
آخرین کنفرانس بازنگری ان.پی.تی که در سال 2005 برگزار شد با شکست مواجه شد. هیأتها امیدوار بودند درباره یک برنامه به توافق برسند که قادر باشد مفرهای معاده را ببندد، اما به کشمکش میان آمریکا، ایران و مصر تبدیل شد و به چیزی دست نیافت.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات