صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۸۸ - ۱۲:۱۵  ، 
کد خبر : ۹۸۶۷۶

عوامل بحران امنیتی عراق


فرزان شهیدی
حوادث اخیر عراق نگرانی‌هایی را مبنی بر وقوع درگیری های طایفه ای و جنگ داخلی در این کشور برانگیخته است. گروه های سنی از جمله هیات علمای مسلمین و جبهه توافق، جیش المهدی وابسته به جریان مقتدی صدر را متهم می کنند. در حالی که صدری ها این اتهام را رد کرده و در مقابل به حملات خونین و خشونت بار علیه شیعیان در مناطق مختلف از جمله شهرک صدر در بغداد اشاره دارند که نوعا با حملات انتحاری از شیعیان قربانی می‌گیرد.
موضعگیری های ضدشیعی از سوی گروه های سنی از چارچوبه حزبی و گروهی فراتر رفته و گاه پژواک آن از تریبون دولت و پارلمان عراق به گوش می رسد. جالب آن است که این گروه ها تا مدت ها از پیوستن به روند سیاسی ابا داشتند اما علی رغم آن که به عرصه سیاست گام نهاده و از قدرت سهمی ستاندند، مواضع گذشته خود را کنار نگذاشته و رویکرد فراطایفه ای و التزام به وفاق ملی در آنان تحکیم نشده است.
انتقاد عمده گروه های شیعی از جمله ائتلاف یکپارچه به هیات علمای مسلمین و یا جبهه توافق آن است که این گروه ها بیش از آن که اقدامات تروریستی سلفی ها و بعثی ها را محکوم سازند به اتهام علیه شیعه می پردازند و این امر به خودی خود می تواند بستر درگیری های طایفه ای را در عراق فراهم آورد. آن گونه که جلال الدین صغیر از نمایندگان ائتلاف یکپارچه گفته است مواضع و سخنان امثال ذبیخ حارث انصاری و عدنان دلیمی هیچ تفاوتی با سخنان بعثی ها ندارد که دشمنی آشکاری با شیعیان و ایران دارند.
نکته قابل توجه آن است که هیچ یک از اتهامات مذکور مستند به دلایل متقن و روشنی نیست و به نظر می رسد جریان ضدشیعی در عراق با هدایت اشغالگران و حمایت برخی کشورهای عربی درصدد ایجاد نوعی جنگ روانی علیه شیعیان و ایران است که از آن به «جریان صفوی» تعبیر می‌کنند.
آنچه این انگاره را تقویت می کند روند چالش خیز پرونده هسته ای ایران است که از مدت ها پیش آمریکا را در تنگنا قرار داده است. طبعا ایجاد فرافکنی در حوادث عراق و اتهام ایران مبنی بر دست داشتن در بحران امنیتی این کشور می تواند آمریکا را از هجمه افکار عمومی برهاند و در عین حال در روند هسته ای علیه جمهوری اسلامی ایران فشار بیشتری اعمال کند.
با این حال آمریکا تاکنون در پیشبرد این سناریو کامیاب نبوده و تلاش های مربوط به ایجاد درگیری های داخلی در عراق ثمره چندانی برای اشغالگران در بر نداشته است. نخبگان عراقی خصوصا شیعیان همواره پیشگام وحدت ملی و همزیستی مسالمت آمیز طایفه ای بوده اند و ملاقات های گوناگون در سطوح مختلف از جمله دیدار مقتدا صدر با رهبران سنی مانند طارق هاشمی گام موثری در مهار اختلافات و درگیری های طایفه ای در عراق محسوب می شود. طرح آشتی ملی دولت مالکی نیز از جمله ابتکاراتی است که می تواند هرگونه توطئه داخلی و خارجی را در جهت برافروختن آتش نبردهای داخلی و ادامه موج تروریسم تا حد زیادی خنثی سازد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات