گفتوگوی «شرق» با آیتالله سیدحسین موسوی تبریزی
سعید اللهبداشتی
اشاره:
آیتالله سیدحسین موسویتبریزی آخرین دادستان منصوب حضرت امام است. وی همچنین چند دوره در مجلس شورای اسلامی حضور داشت. تجربه حضور در قوای مقننه و قضاییه از یک سو و اعتماد و علاقه امام به وی از سوی دیگر نهایتا به آنجا ختم میشود که بعد از رحلت حضرت امام، این روحانی سیاسی به قم عزیمت کرد. او امروز در قم از فقهای نواندیشی به حساب میآید که در کنار گستراندن بساط فقه و فقاهت و تربیت شاگردان، بحث و بررسی پیرامون مسایل و اندیشههای جدید را نیز از دست نمیدهد. نکته جالب رفتار و شخصیت وی این است همانطور که از ابتدای طلبگی در مسیر مبارزه و سیاستورزی فعال بوده، طی دو دهه اخیر نیز این حضور و فعالیت سیاسی و اجتماعی را تداوم بخشیده است.
از اوایل دهه 70 با گردهمایی و در نهایت تاسیس مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، در کنار جمعی دیگر از فضلا و روحانیون خط امامی، از جمله مرحوم آیتالله محمد عباییخراسانی فعالیتهای خود را جامعیت بخشید. او هماینک دبیرکل مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم است و تاکید دارد که نه در سالهای قبل از انقلاب و نه امروز، هدفش از فعالیتهای اجتماعی و سیاسی، حضور در ساخت قدرت نبوده و نیست و میگوید هدف روحانیون از حضور در عرصه اجتماعی و سیاسی نباید کسب قدرت باشد، امام نیز اینگونه بود.
کد خبر: ۲۳۷۳۱۳ تاریخ انتشار : ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
کد خبر: ۲۳۶۳۰۴ تاریخ انتشار : ۱۳۹۰/۱۲/۱۶