صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

صدای انقلاب

محرومیت زدایی

صفحات داخلی

صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۳  ، 
شناسه خبر : ۳۵۲۳۳۴
رحمان سعادت اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان
افزایش واگن‌های شهری و دسترسی بیشتر و سریع‌تر مردم به قطار شهری بسیار مهم است چرا که تقاضا برای سایر وسایل حمل و نقل عمومی را از بین می‌برد و افزایش شبکه مترو در کلانشهر‌هایی مثل تهران منجر به کاهش مصرف بنزین می‌شود که کالایی استراتژیک به شمار می‌رود
پایگاه بصیرت / گروه اقتصاد/ رحمان سعادت

اخبار منتشر شده از افزایش واگن‌های مترو توسط شهرداری تهران با برطرف کردن موانعی که طی سال‌های اخیر مانع بزرگی در برابر افزایش واگن‌های مترو شده بود از این جهت بسیار حائز اهمیت است و می‌تواند منجر به ارائه خدمات شهری و حمل و نقل به مردم بخصوص پایتخت‌نشینان شود چرا که ۷۰ درصد از مردمی که در کلانشهر‌ها زندگی می‌کنند عموما جزیی از طبقه متوسط به شمار می‌روند که تحمل هزینه‌های سنگین حمل و نقل شهری غیر ممکن و یا بسیار سخت است.

به نظر می‌رسد هزینه‌های بالای حمل و نقل شهری در کنار اجاره‌های بسیار بالا شرایط را برای مردم بسیار سخت کرده است به این خاطر افزایش حمل و نقل عمومی بخصوص در بخش واگن‌های مترو در این زمینه بسیار کمک کننده است.

از سوی دیگر بالا بودن نرخ بنزین و آلایندگی بنزین که به صورت مستقیم روی سلامت مردم و افزایش هزینه‌های درمان بسیار تاثیرگذار است باعث می‌شود مردم تحت فشار مالی قرار بگیرند و دولت نیز هزینه‌های زیادی در این باره تقبل کند به این خاطر دولت‌های کشور‌های توسعه‌یافته برای کاهش چالش‌های عنوان شده به دنبال استفاده از یک وسیله جایگزین ارزان در شهر‌های بزرگ بوده‌اند که در نتیجه هیچ وسیله‌ای به جز مترو نمی‌توانسته همه نیاز‌های مرتبط در بحث حمل و نقل از جمله کاهش هزینه‌های مالی و هزینه‌های بهداشتی را کاهش دهد، پس اولین گزینه استفاده از مترو و افزایش واگن‌های قطار شهری است.

افتتاح شبکه مترو و افزایش ناوگان حمل و نقل مترو در پایتخت کمک بسیار زیادی به شبکه حمل و نقل تهران بزرگ کرده است چرا که تا پیش از این برای رسیدن از جنوب تا شمال یا شرق و غرب تهران باید چندین بار از تاکسی و خودرو‌های مختلفی استفاده می‌شد تا به مقصد رسید، اما امروز دسترسی به مترو موجب شده ضمن انجام یک سفر درون شهری، کاهش هزینه‌ها با پرداخت رقم ثابت این امکان را برای مردم ایجاد کند که دورترین و گران‌ترین مسیر‌ها را با ارزان‌ترین قیمت طی کنند، موضوعی که سبب شده فشار مالی کمتری به خانوار تحمیل شود.

مترو امروز به یک بازار کوچک نیز تبدیل شده است به نوعی می‌توان گفت نوع کوچکی از بازار که از آن به عنوان یک تعاونی مردمی می‌توان یاد کرد. مردم در حین اینکه مسیر خود را طی می‌کنند با نرخ‌های مناسبی که برخی کالا‌های خرد به آن‌ها عرضه می‌شود خرید می‌کنند و موجب درآمدزایی برای عده‌ای شده که توانی برای اجاره کردن مغازه ندارند. چون بازار وجود دارد قیمت هم مناسب است و عموماً نیاز خرد و روز مردم در این رفت و آمد تامین می‌شود پس می‌توان گفت این پدیده غیر معمول برای بخش‌هایی از مردم جامعه تا حدودی مفید واقع شده است چرا که علاوه بر تامین درآمد بخشی از مردم باعث جلوگیری از بزه اجتماعی می‌شود.

به هر حال افزایش واگن‌های شهری و دسترسی بیشتر و سریع‌تر مردم به قطار شهری بسیار حائز اهمیت است چرا که تقاضا برای سایر وسایل حمل و نقل عمومی را از بین می‌برد ضمن اینکه افزایش شبکه مترو در کلانشهر‌هایی مثل تهران منجر به کاهش هزینه‌های مصرفی مثل کاهش بنزین می‌شود که کالایی مهم و استراتژیک به شمار می‌رود. بی تردید گسترش ناوگان متروی شهری برای مردم موضوعی مثبت است و از آن می‌توان به عنوان یک اقدام راهبردی درست در گسترش حمل و نقل که در جامعه برکت آفرین است یاد کرد.

نام:
ایمیل:
نظر: