صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۳  ، 
شناسه خبر : ۳۶۱۹۴۹
در گفتگو با بصیرت مطرح شد
کارشناس و تحلیلگر سیاسی: راه غلط را نباید دوباره پیمود به این خاطر از بین دو نامزدی که جمعه به مصاف هم می‌روند و با هم رقابت دارند باید به نامزدی رای داد که ضمن داشتن توانایی برای حل مشکلات، راهکار‌های قابل توجهی برای حل معضلات اقتصادی و اجتماعی دارد
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/ گفتگو با محمدکاظم انبارلویی

به گزارش بصیرت؛ چند روزی تا انتخاب رئیس دولت چهاردهم باقی مانده است. روز‌هایی که مناظره‌ها و گفت و شنود‌ها درباره دو نامزد ریاست جمهوری به اوج خود رسیده و مردم تلاش می‌کنند برای توسعه و امنیت کشور به نامزد اصلح رای دهند. کارشناس و تحلیلگر سیاسی در گفت و گوی پیش رو تحلیل خود را از ویژگی‌های نامزد اصلح بیان کرده است.

محمد کاظم انبارلویی کارشناس و تحلیلگر سیاسی در گفتگو با بصیرت در خصوص این موضوع که به نظر شما نامزد اصلح چه ویژگی‌هایی دارد و کدام مشخصات و معیار‌ها باید ملاک انتخاب رئیس جمهور آینده در چند روز باقیمانده باشد، گفت: در این موضوع شکی نیست که مردم ایران بسیار فهیم و با درک و آگاه نسبت به مسائل پیرامونی خود هستند. مردم ایران به ادراک سیاسی خوبی از موقعیت منطقه و شرایط کنونی جهان به ویژه منطقه خاورمیانه رسیده‌اند که وضعیتی بارونی دارد، یعنی در جنگ خانمان سوزی به سر می‌برد به طوری که در نه ماه گذشته تعداد بسیار زیادی انسان گناه به خاک و خون کشیده شده اند و اسرائیل همچنان زنان و کودکان غزه را می‌کشد.

وی در این باره گفت: در نسل کشی غزه و رفح اسرائیل تنها نیست، بلکه اسرائیلی‌ها با بمب‌های یک تنی آمریکا مردم غزه را سلاخی می‌کنند با این حال مردم دنیا حتی کشور‌های اروپایی و آمریکا علیه ظلم و ستمی که در منطقه ما علیه مردم فلسطین شده به پا خواسته اند و معترض هستند.

وی در این باره گفت: مردم شریف ایران متوجه هستند هر آن ممکن است انفجاری در منطقه صورت بگیرد، انفجاری که آتش آن فراتر از غزه برود و حتی کل منطقه و جهان را از خود متاثر کند. از سوی دیگر در ایران مردم تحت تحریم‌های ظالمانه و فشار‌های متعدد آمریکا هستند، به این خاطر مشکلات اقتصادی جامعه را تحت فشار قرار داده بنابراین باید به دولتی رای دهند و رئیس جمهوری را روی کار بیاورند که واقعا به معنای واقعی کلمه رجل سیاسی باشد.

محمدکاظم انبارلویی معتقد است: در این صورت، رجل سیاسی می‌تواند کشور را از بحران‌ها و مشکلات خارج کند. رجل سیاسی برای رفع مشکلات کشور راه حل دارد، اما شبیه به راه حل‌هایی نیست که در دولت یازدهم و دوازدهم تجربه کردیم.

وی در این باره توضیح بیشتری داد و گفت: در دولت آقای روحانی بنا بر رابطه و کنار آمدن با آمریکا بود به این خاطر که فکر می‌کردند کنار آمدن و باج دادن به آمریکا راهکار حل همه مشکلات است در صورتی که دیدیم تصوری باطل بود.

انبارلویی گفت: در برجام به همه تعهدات خود عمل کردیم به طوری که حتی آژانس بین المللی انرژی اتمی هفده بار اعلام کرد ایران به تعهدات خود عمل کرده، اما آمریکا و اروپا حتی به یک تعهد خود عمل نکردند، بلکه بر تعداد تحریم‌ها نیز افزودند. ایران همواره راه گفتگو را باز گذاشت، اما غربی‌ها یک روزنه برای ما ایجاد نکردند.

کارشناس و تحلیلگر سیاسی گفت: آمریکا در گفتگو را به روی ما بست اینک راهی به جز انجام و اجرای قانون راهبردی مجلس نداریم، یعنی باید به نقطه اقدام در برابر اقدام برسیم به طوری که ما یک گام برداریم و دولت‌های غربی و آمریکا یک گام متقابل، بهترین روش توجه به این قانون و اجرای درست آن است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: راه حل دیگر همین ادامه دادن راه شهید رئیسی است مبنی بر اینکه دنیا را به غیر از آمریکا و سه کشور شرور اروپایی تعریف کنیم چرا که کشور‌هایی مثل هند و چین با جمعیت میلیاردی و روسیه؛ کشور‌های همسایه و منطقه و اوراسیا و کشور‌های آمریکای لاتین و آفریقا ظرفیت گسترده‌ای برای تجارت خارجی و روابط اقتصادی با ایران دارند، لذا در این چارچوب می‌توانیم تعریف جدیدی از تعامل با دنیا داشته باشیم.

محمدکاظم انبارلویی کارشناس سیاسی گفت: سیاست‌های ۲۰ ساله نظام بر این موضوع تاکید دارد که باید مراودات خوبی با کشور‌های مختلف دنیا داشته باشیم، اما متاسفانه دولت یازدهم و دوازدهم دنیا را آمریکا و سه کشور شرور اروپایی تعریف کرد که البته تعریف درستی نبود. با اینکه با غربی‌ها هم گفتگو و توافق صورت گرفت، اما جواب نداد چرا که آن‌ها دشمن مردم ایران هستند لذا نباید فردی انتخاب شود که دوباره همان راه غلط را برود.

محمدکاظم انبارلویی معتقد است: راه غلط را نباید دوباره پیمود به این خاطر از بین دو نامزدی که جمعه به مصاف هم می‌روند و با هم رقابت دارند باید به نامزدی رای داد که ضمن داشتن توانایی برای حل مشکلات، راهکار‌های قابل توجهی برای حل معضلات اقتصادی و اجتماعی دارد.

وی در این باره افزود: به نامزدی باید رای داد که تداوم دهنده راه شهید رئیسی باشد مثل آقای جلیلی که افق روشنی را برای پیشبرد کشور در دستور کار دارد و کارآمد است. مردم در جمعه باید به صندوق رای رجوع کنند تا با انتخاب رئیس جمهور اصلح به برنامه مشخص و راهبردی و راهکار‌های درست برای حل مشکلات کشور رای دهند.