سیاسی >>  سیاسی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۶  ، 
شناسه خبر : ۳۶۲۶۶۷
اواخر اردیبهشت سال جاری اجلاس ژنو، جایزه شجاعت سال ۲۰۲۴ را به پوریا زراعتی اهدا کرده بود.

روزنامه گاردین اعلام کرد پوریا زراعتی، خبرنگار شبکه تروریستی اینترنشنال از لندن گریخته و به مکانی امن منتقل شده است. اینترنشنال پیشتر اعلام کرده بود زراعتی در لندن مورد حمله افرادی ناشناس با چاقو قرار گرفته و از یک ترور ناموفق جان سالم بدر برده است. گاردین به نقل از زراعتی، علت فرار وی از لندن را عدم امنیت مناسب این خبرنگار عنوان کرده است.

زراعتی در مصاحبه با روزنامه گاردین، محل استقرار خود را محرمانه باقی گذاشته و فقط درباره آن گفته «اینجا کمی امن‌تر است». این خبرنگار پس از ماجرای مجروحیت و بهبودی نیز ‌برنامه‌ جدیدی در شبکه اینترنشنال تاسیس کرد و مجری‌گری آن را برعهده گرفت که مهمترین محور آن «هراس‌افکنی از اسلامگرایی در اروپا» بود. این خبرنگار در برنامه خود افزایش اقبال مردم اروپا به ویژه لندن، به مردم مظلوم فلسطین و تجمعات ضدصهیونیستی را «ترویج خشونت و تهدیدی برای جهان» تحلیل می‌کرد.

اکنون که این تبلیغات رسانه‌ای بی‌اثر شده، پروژه‌ تازه‌ای در دستور کار رسانه‌های فارسی‌زبان صهیونیستی با مجری‌گری زراعتی قرار گرفته و تلاش می‌کنند به دلیل موج حمایت‌ها از فلسطین در قلب اروپا، این مناطق را ناامن و تهدید امنیتی تحلیل کنند.

توئیت وایرال شده و پر واکنش یک کاربر ضدانقلاب در روزهای اخیر، درباره وحشت معاندین از حضور میدانی مسلمانان در قلب اروپا!

با وجود اینکه روزنامه گاردین محل اختفای زراعتی را افشا نکرده، برخی تحلیل‌گران معتقدند با توجه به استقرار یکی از دفاتر شبکه اینترنشنال در سرزمین‌های اشغالی، احتمال می‌رود وی را به تل‌آویو منتقل کرده و در این منطقه به فعالیت خود ادامه خواهد داد. برخی رسانه‌های عبری صهیونیستی نیز مدعی شدند وی اکنون در تل‌آویو مستقر شده است.

جایزه شجاعت به مجری فراری

اواخر اردیبهشت سال جاری هم اجلاس ژنو، جایزه شجاعت سال ۲۰۲۴ را به پوریا زراعتی اهدا کرده بود.

دیگر خبرنگاران معاند نیز وضعیتی شبیه به زراعتی پیدا کرده‌اند. پیش از این هم مجریان شبکه منوتو، پس از تعطیلی این شبکه، شرح‌حال خود را در صفحات مجازی خود مطرح کرده بودند. طبق شواهد، عده‌ای از این مجریان گاهی با برپایی لایو اینستاگرامی با یکدیگر، خاطرات گذشته و اخبار و حواشی روز را مرور می‌کنند؛ عده‌ای هم از فضای رسانه‌ای فاصله گرفته و به فعالیت‌های متفرقه همچون مربیگری ورزشی و گشت‌وگذار در کنسرت‌ها و استادیوم‌ها روی آوردند. برخی هم همچون بهاره گلزاری از شرایط وخیم مهاجرت و سرگردانی در کشورهای اروپایی می‌گفتند.
 

پشت پرده ماجرای حمله به پوریا زراعتی چه بود؟

اوایل فروردین ۱۴۰۳ بود که شبکه تروریستی اینترنشنال اعلام کرد پوریا زراعتی، خبرنگار و مجری این شبکه هنگام خروج از منزل خود در لندن مورد حمله چند مرد ناشناس قرار گرفت که با ضربات چاقو مجروح شد و برای ساعاتی در مراکز درمانی بستری شد. زراعتی هم ساعاتی بعد تصویر خود پس از مجروحیت را منتشر کرد که در آن هیچ آثاری از ضرب و جرح به او در تصویر مشهود نبود و مشخص شد وی بدون دردسر از این حمله سازماندهی شده جان سالم بدر برده است. اینترنشنال با تبلیغات گسترده، این موضوع را حمله تروریستی عنوان کرده و ایران را مقصر و پشت پرده این حادثه اعلام کرده بود.

با این وجود مدتی قبل از این حادثه، یکی از اعضای جدا شده سازمان تروریستی منافقین اعلام کرده بود که این گروهک برنامه تسویه حساب‌های سیاسی با مخالفانش را در اروپا آغاز کرده است. بر همین اساس تحلیل کارشناسان درباره این موضوع این بود که چاقو کشی فروردین‌ماه در لندن توسط عوامل این گروهک با هدف پاکسازی عناصر هوادار رضا پهلوی صورت گرفته شده باشد!

برخی دیگر از آگاهان سیاسی نیز معتقد بودند که این حادثه بخشی از نمایش شبکه تروریستی اینترنشنال با هدف پیدا کردن بهانه برای تعطیلی این شبکه باشد. این تحلیل مربوط به حوادث سلسله‌وار شبکه تروریستی اینترنشنال و دیگر رسانه‌های تحت لیسانس رژیم صهیونیستی پس از اغتشاشات ۱۴۰۱ بود.

روزنامه تایمز هم در واکنش به حمله به پوریا زراعتی، ادعا کرده بود که مهاجمین، افرادی بودند که قصد داشتند با زورگیری از او پول نقد بگیرند! پس از این ادعا برخی رسانه‌ها به کنایه اعلام کردند که اجلاس ژنو به یک قربانی خفت‌گیری اما با روایت وارونه حادثه تروریستی، جایزه اهدا کرده است.

حوادث زنجیره‌ای برای شبکه‌های معاند، ابتدا از بهمن ۱۴۰۱، با تعطیلی دفتر اینترنشنال در لندن و مهاجرت به واشینگتن آغاز شد. در آن مدت شبکه تروریستی اینترنشنال پرونده‌های کذب دیگری مبنی بر تهدید جانی دو تن از خبرنگاران با نام‌های «سیما ثابت و فرداد فرحزاد» نیز در رسانه‌های بین‌المللی باز کرد. این شبکه که به بهانه دروغین خطر حمله به خبرنگاران برجسته خود، از لندن گریخته بود و پس از توافقات امنیتی با انگلیس، دوباره به لندن بازگشت. بعد از این بازگشت‌ نیز عناصر معاند در شبکه اینترنشنال یکی پس از دیگری استعفا داده و خارج شدند.

پس از آن، توقف پخش تلویزیونی منوتو در اواخر سال ۱۴۰۲ اتفاق افتاد و در همان ایام زمزمه‌های کمبود بودجه شدید این رسانه‌ها و تعطیلی کلی و دائمی اینترنشنال به گوش رسید.