صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۴  ، 
شناسه خبر : ۳۶۳۴۷۳
امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) www.basirat.ir یک روز موضوع فلسطین، صرفاً یک موضوع کشورهای اسلامی بود؛ امروز مسئله‌ فلسطین و مسئله‌ غزّه، یک مسئله‌ عمومی جهانی است. این مسئله امروز از داخل کنگره‌ آمریکا تا سازمان ملل تا المپیک پاریس تا همه‌جای دیگر، انتشار و گسترش دارد. رژیم صهیونیستی زشت‌ترین چهره یک باند جنایت‌کار را دارد از خودش ارائه می‌د‌هد و نشان می‌دهد.(7/5/1403)

دانلود word

دانلود pdf

▼ حرف روز 

  مطالبه‌گری واهی ممنوع!

دولت چهاردهم در حال جمع‌بندی نهایی برای معرفی کابینه مد نظر خود است. کابینه‌ای که باید برای حل مسائل و معضلات مهم و اساسی کشور راه‌حل‌های معقول و عملیاتی داشته باشد. مسائل و معضلاتی که امروز مردم با آنها دست به گریبان هستند، عمدتاً از جنس مسائل امنیتی و اقتصادی است و رئیس جمهور پزشکیان باید مسائل امنیتی و اقتصادی را در اولویت کابینه‌چینی خود قرار دهد. رعایت اولویت‌ها، توصیه بسیار مهم رهبر فرزانه انقلاب در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری دکتر پزشکیان خطاب به دولت چهاردهم بود که با تأکید بر آن، گفتند: «به مسائل فرهنگی و اجتماعی حساسیت زیادی دارم؛ اما امروز از لحاظ زمانی، اولویت با مسائل اقتصادی است و تحرک اقتصادیِ قوی، پیگیر و حساب‌شده‌ای مورد نیاز است. البته کارهای با ارزشی در دولت قبل انجام گرفته که باید ادامه یابد و کارهای دیگری هم باید اضافه شود.» ادامه جنگ در شرق اروپا و غزه و ادامه جنایات نامشروع صهیونیست‌ها در تهران، بغداد، بیروت و ... سبب شده است که ناخودآگاه دولت چهاردهم با معضل امنیتی نیز روبه‌رو باشد و در تصمیم‌گیری‌ها و اجرا حتماً آن را مد نظر قرار دهد. این در حالی است که برخی جناح‌ها و افراد خواسته یا ناخواسته با مطالبه‌گری فیک در حال انحراف مسیر دولت و اولویت‌های آن از مسائل اساسی و مهم هستند. در همین راستا، «عباس عبدی» فعال سیاسی و اجتماعی در سلسله توئیت‌هایی خواستار انفعال دستگاه قضا و نادیده‌انگاری احکام صادر شده در گذشته شده و مدعی است، با پیروزی دکتر پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری تیرماه امسال، رویه‌ها و احکام صادر شده نیز باید تغییر پیدا کند و اساساً رسالت دولت پزشکیان پاسخ به همین مطالبه‌گری‌های برخی کنش‌گران عرصه سیاسی و اجتماعی است. حال آنکه اتهامات اشخاصی همانند شروین حاجی‌پور یا محسن برهانی اولاً که به خود ایشان صریح و روشن تفهیم شده است و در ثانی رویه‌های دادگاه‌ها و رسیدگی به اتهامات آنها مانند دیگران در حال انجام است. طبیعتاً فشارهای رسانه‌ای و سیاسی هم نباید در روند رسیدگی به جرایم و اتهامات خللی وارد کند.بنابراین، توصیه می‌شود اصحاب رسانه و تریبون‌داران و نخبگان سیاسی مطالبه‌گری واهی از دولت را کنار بگذارند و سعی کنند نقش واسطه‌گری خود میان دولت و ملت را صادقانه، منصفانه و مخلصانه انجام دهند تا دولت چهاردهم بتواند رسالت خود در برابر مردم را به بهترین نحو انجام دهد. هم‌اکنون عبور دادن کشور از بحران‌ها و مسائل و معضلات حال حاضر کشور جز با اتحاد و همبستگی و عمل جهادی و به دور از فریبکاری و بازی سیاسی ممکن نیست. (رامین نصیری)

▼ گزارش روز 

جنگ‌ روایت‌ها

پس از اقدام تروریسـتی رژیم‌صهیونیستی در به شهادت رساندن اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس که به صورت رسمی و با گذرنامه دیپلماتیک در مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری شرکت کرده بود، سپاه پاسداران در اولین اطلاعیه‌ خود اعلام کرد، علت و ابعاد حادثه در دست بررسی بوده و نتایج آن متعاقباً اعلام خواهد شد. قطعاً با وجود پیچیدگی‌های خاص این عملیات تروریستی، هرگونه اظهارنظر عجولانه و غیرمستند توهین به افکار عمومی تلقی می‌شود. لذا کارشناسان امر، با وجود اشراف بر اهمیت روایت اول و صحیح، اتقان و قطعیت در این پرونده را فدای اطلاع‌رسانی عجولانه نکردند. در این اثنا، رسانه‌های معاند تلاش کردند با ورود قدرتمند در فضای شایعه‌سازی و دروغ‌پردازی، به تشویش اذهان عمومی دست زده و با زیر سؤال بردن توان اطلاعاتی و امنیتی کشور، این عملیات تروریستی پیچیده را که آمریکا و رژیم صهیونیستی آن را طراحی و اجرا کرده‌اند، به یک عملیات نفوذ در بدنه کشور و جبهه مقاومت تقلیل بدهند. از سویی برخی افراد نیز برای جذب فالوور، لایک و ارضای شهوت دیده شدن،خواسته یا ناخواسته آب به آسیاب دشمن ریختند. لذا نکته ضروری بهره‌مندی از تحلیل صحیح با استفاده از منابع رسمی و معتبر است. کما اینکه در جدیدترین اطلاعیۀ سپاه زوایای جدیدی از این عملیات تروریستی بازگو شد. برخی رسانه‌ها مانند «نیویورک‌تایمز» و «سی‌ان‌ان» دربارۀ شیوۀ شهادت هنیه ادعاهایی را به نقل از منابع آگاه مطرح کردند که براساس آن هنیه با بمبی که دو ماه پیش در اتاقش کار گذاشته شده، به شهادت رسیده که گزارش نیویورک‌تایمز به طرز فاحشی مملو از فیک‌نیوز است و با هدف عملیات روانی نوشته شده و می‌خواهد این عملیات را امنیتی جلوه داده و در نتیجه پاسخ نظامی را غیرمتناسب معرفی کند. هدف دیگر این دروغ‌پردازی‌ها سرعت بالای نهادهای اطلاعاتی ایران در شناسایی ریشه‌های ترور پس از اقدامات تروریستی در کشور است. در این زمینه معاون اطلاعات نیروی قدس سپاه با تأکید بر اینکه ابعاد گوناگون ترور شهید هنیه در حال بررسی است، خاطرنشان کرد، در این ترور، مسئله نفوذ مطرح نیست. تجربه مقابله نهادهای امنیتی ایران در برابر بیش از ۵۰ سرویس جاسوسی فعال در منطقه از وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه نهادهای قدرتمندی ساخته که عملیات روانی دشمن در جهت فریب این نهادها به‌ طور جدی فعال است. فقط واحد ضدّتروریسم وزارت اطلاعات از اول خرداد تا ۱۵ تیر امسال، ۷۹ ضربه به تروریست‌ها در رویارویی مستقیم با آنها داشته است. خط رسانه‌ای ضدانقلاب در ماجرای ترور اسماعیل هنیه از این جهت نیز قابل تأمل است تا با فریب دستگاه امنیتی کشور ریشه‌یابی ترور را دچار تردید و خطا کند. دشمن می‌خواهد با روایت‌سازی جعلی و مخدوش‌سازی امنیت روانی جامعه ایرانی، امنیت اجتماعی کشور را برهم‌ بزند. یقیناً به پشتوانه قدرت،تجربه و هوشیاری جامعه اطلاعاتی و مردم بصیر ایران، سربازان جان‌فدای وطن  به خونخواهی شهید اسماعیل هنیه، ضربه اساسی بر پیکره‌ رژیم غاصب وارد خواهند کرد. (مصطفی علیجان زاده)

▼ خبر ویژه 

تعهدنامه‌ای که رئیس جمهور امضا نکرد!

مشاور عالی فرمانده کل سپاه بیان کرد: «رئیس جمهور به هر دو طرف اصلاح‌طلب و اصولگرا گفته که فهرست افراد پیشنهادی خود را برای انتخاب وزیران کابینه بدهند، تصمیم دارد با مجلس شورای اسلامی نیز تعامل و سیاست‌ها و منویات رهبر معظم انقلاب را پیاده کند. جریان اصلاحات از دکتر پزشکیان خواسته بود که تعهدنامه‌ای به این جریان سیاسی مبنی بر در پیش گرفتن خط مشی آنها بدهد، اما او نپذیرفت و حرکت در چارچوب نظام را سرلوحه کار قرار داد.» «حجت‌الاسلام حسین طائب» اظهار کرد: «رهبر معظم انقلاب شناخت کافی نسبت به دکتر پزشکیان دارند، ایشان وامدار دیگران نیست، شاید تفکر اصلاح‌طلبی داشته باشد، اما تعریف او از اصلاح‌طلبی منحصر به خود اوست و خود را در درون حاکمیت می‌بیند.» وی اضافه کرد: «امروز دیگر کمپین انتخابات به پایان رسیده و نباید تحت تأثیر دوگانه‌های سیاسی قرار گرفت، آنچه مهم است اداره کشور و کمک به رئیس جمهور آن است.»

اخبار

نبرد در پنج جبهه!

روزنامه «یدیعوت آحارانوت» در گزارشی اعلام کرد، اسرائیل در انتظار پاسخ حتمی ایران و حزب‌الله مانده است و ممکن است این پاسخ به‌شکل مشترک انجام شود و یمنی‌ها نیز در آن مشارکت داشته باشند، در همین زمینه مباحثاتی میان مقامات اسرائیلی و آمریکا در حال جریان است. این رسانه عبری تأکید کرد: «ارزیابی‌ها نشان می‌دهد پاسخی که این بار ایران به اسرائیل خواهد داد، در چارچوب حمله‌ای بسیار گسترده‌تر و مرگبارتر از حمله این کشور در آوریل گذشته باشد که در پاسخ به حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق انجام شد.» یدیعوت آحارانوت ادامه داد: «پیام آخری که برای وزرای کابینه ارسال شده است، این است که ما باید برای همه سناریوها آماده شویم؛ زیرا حمله ایران و متحدانش ممکن است در هر لحظه رخ دهد و تا حد جنگ در پنج جبهه علیه اسرائیل گسترش یابد که ویرانی گسترده‌ای برای ما به‌ بار خواهد آورد.»

 

موضوع نفوذ مطرح نیست!

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در تشریح نشست این کمیسیون با حضور معاون اطلاعات نیروی قدس سپاه، معاون امنیت وزارت اطلاعات، معاون امور مجلس سپاه پاسداران و معاون حقوقی و مجلس وزارت اطلاعات و با دستور کار بررسی ابعاد گوناگون ترور آقای اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس گفت: «در این نشست معاون اطلاعات نیروی قدس تصریح کرد صهیونیست‌ها چاره‌ای جز پذیرش شکست ندارند؛ زیرا به هیچ یک از اهداف تعیین‌شده خود پس از عملیات طوفان‌الاقصی نرسیده‌اند و ارتش این رژیم طی 10 ماه گذشته دچار فرسایش شده است. افزون بر این، عملیات طوفان‌الاقصی موجب آواره شدن 200 هزار نفر از شهرک‌نشینان صهیونیست شده است که همین مسئله موجب شده است رژیم صهیونیستی در عملی متقابل به ترور فرماندهان محور مقاومت دست بزند.» «ابراهیم رضایی» خاطرنشان کرد: «ایشان تأکید کردند ترور اسماعیل هنیه در تهران حاصل نفوذ نبوده است و در این حادثه موضوع نفوذ مطرح نیست.»

 

هدف احیای روابط دوجانبه است

برخلاف فضاسازی‌های رسانه‌ای مبنی بر اینکه وزیر خارجه اردن در سفر به تهران حامل پیام است، او تأکید کرد: «حامل هیچ پیامی از سوی اسرائیل نیست، بلکه برای حل اختلافات بین دو کشور عازم ایران شده است.» «الصفدی» با بیان اینکه اولین گام جلوگیری از تنش در منطقه، توقف جنگ اسرائیل علیه غزه است، تصریح کرد: «هدف از سفر من به تهران، حل اختلافات بین دو کشور به صورت صریح و شفاف است؛ به نحوی که در راستای منافع دوجانبه ما باشد.» وزیر خارجه اردن با حضور در محل وزارت امور خارجه با «علی باقری» سرپرست وزارت امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد. وزارت خارجه اردن اعلام کرد، الصفدی در سفر به تهران، حامل پیام عبدالله دوم، شاه اردن درباره اوضاع منطقه و روابط دوجانبه برای رئیس‌جمهور ایران، مسعود پزشکیان است.

 

طرف چه کسی هستید؟

روزنامه «اعتماد» نیز در گزارشی به کل طرح انتقام را به ضرر ایران خوانده و از موضعی غیر منطقی و سیاسی می‌نویسد: «اگر به دنبال عادی‌سازی و تشنج‌زدایی هستیم، نباید در دام خواسته‌های اسرائیل و حامیان این تفکر که از مناقشات میان ایران و آمریکا سود می‌برند، بیفتیم و در زمین آنها بازی کنیم. به نظر می‌رسد اسرائیل نیز به دنبال همین هدف است که ایران اقدامی انجام دهد. این اقدام قطعاً باید هوشمندانه باشد. دولت باید آستانه تحمل خود را بالا ببرد و به منافع درازمدت، یعنی بهبود وضعیت اقتصادی آنچه دولت آقای پزشکیان وعده داده بود، فکر کند!» گفتنی است، عباس عبدی نیز در توئیتی عجیب پاسخ دادن به اقدام تروریستی در تهران را تندروی دانسته و دامی عنوان کرده که برای دولت چهاردهم پهن شده است!

 

▼ اخبار کوتاه

«جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت: «زمانی که رهبر عالی ایران می‌گوید تهران پاسخ خواهد داد، باید این را جدی گرفت.» وی در گفت‌وگو با شبکه خبری «فاکس نیوز» بیان کرد: «ما باید مطمئن شویم که آماده هستیم. ما به ارسال نیروهای اضافی به منطقه ادامه می‌دهیم.»

سازمان رادیو و تلویزیون اسرائیل به نقل از یک منبع صهیونیست خبر داد، پاسخ به ترور شهیدان اسماعیل هنیه و «فؤاد شکر»، به صورت یک ضربه نخواهد بود و به صورت شلیک موشک و پهپاد از شمال و شرق فلسطین اشغالی خواهد بود. پایگاه خبری «واللا» عنوان کرد، شاباک در بحبوحه نگرانی‌ها از حمله ایران، در حال آماده‌سازی یک مخفیگاه زیرزمینی در بیت‌المقدس برای نتانیاهو و فرماندهان امنیتی است.

حدود 4000 صهیونیستی به دلیل تعلیق پروازهای بین‌المللی به تل‌آویو در بحبوحه افزایش تنش‌های مرزی بین حزب‌الله و این رژیم در خارج از سرزمین‌های اشغالی سرگردان شده‌اند. به گزارش خبرگزاری «آناتولی» تشدید تنش اسرائیل و حزب‌الله، 15 شرکت هواپیمایی بین‌المللی را مجبور کرده که پروازهای خود را به مقصد تل‌آویو لغو کنند.

اخبار شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی درباره جزئیات گفت‌وگوی تلفنی نتانیاهو و بایدن که به دست آورده است، نوشت: «در تماس تلفنی بایدن و نتانیاهو، مکالمه نه چندان دوستانه‌ای بین دو نفر شکل گرفت. در این گفت‌وگو، رئیس‌جمهور بایدن صدای خود را علیه نخست‌وزیر نتانیاهو بلند کرد و از او خواست هم‌اکنون توافق کند.» نتانیاهو گفته است اسرائیل در مذاکرات به سمت جلو حرکت می‌کند، ما هیئتی را برای پیگیری مذاکرات اعزام می کنیم، اما بایدن در پاسخ به نتانیاهو و با زبانی غیر دیپلماتیک گفته است: «آنقدر به من مزخرف نگو، نباید رئیس جمهور آمریکا را احمق فرض کنید.»

اجماع شورای راهبری و برخی چهره‌های اثرگذار در نهایی کردن کابینه پیشنهادی چهاردهم، بر حضور آذری جهرمی در سمت معاونت اجرایی و سرپرست نهاد ریاست جمهوری بوده است. برخی اخبار حکایت از آن دارد که تنها مخالف این انتصاب «محمدرضا عارف» معاون اول دولت بوده است. سابقه مخالفت عارف البته به این موضوع محدود نمی‌شود و در دوران حضور محمدجواد آذری جهرمی در وزارت ارتباطات دولت دوازدهم نیز عارف یکی از مخالفان او در این وزارتخانه بود.

رئیس سابق سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه در سه سال گذشته، رشد اقتصادی کشور بالای ۵ درصد بوده است، گفت: «در سال اول دولت ۵.۵ درصد رشد داشتیم، در ۱۴۰۱ بیش از ۵ درصد رشد اقتصادی ثبت شد و در ۱۴۰۲ نیز حدود ۶ درصد رشد را تجربه کردیم که نشان‌دهنده جهش در اقتصاد است.»