بین الملل >>  بین الملل >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۸  ، 
شناسه خبر : ۳۶۳۶۸۷
در راستای فشار دانشجویان معترض غربی برای قطع همکاری دانشگاه‌هایشان با رژیم صهیونیستی، بزرگترین صندوق بازنشستگی خصوصی انگلیس ۸۰ میلیون پوند از سرمایه‌های خود را از شرکت‌های داخل سرزمین‌های اشغالی خارج کرد.

روزنامه فایننشال تایمز انگلیس، دیروز پنجشنبه ۸ آگوست ۲۰۲۴ گزارش داد که بزرگترین صندوق بازنشستگی در انگلیس دارایی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی را به مبلغ ۸۰ میلیون پوند (۱۰۱ میلیون دلار) در میان فشار‌های داخلی اعضا به دلیل جنگ غزه فروخت.

این روزنامه بریتانیایی اشاره کرد که صندوق بازنشستگی دانشگاهی انگلیس (USS) سرمایه‌گذاری‌هایی را با ارزش کل ۷۹ میلیارد پوند استرلینگ (حدود ۱۰۰ میلیارد دلار) مدیریت می‌کند و شامل بیش از ۵۰۰ هزار عضو شاغل در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در بریتانیا است.

با توجه به ادامه جنگ در غزه و اشغال طولانی مدت سرزمین‌های فلسطینی توسط اسرائیل، فشار بر صندوق برای برداشتن سرمایه‌گذاری‌های خود از شرکت‌های مرتبط با اسرائیل افزایش یافته است و از همین این صندوق از ماه مارس گذشته شروع به فروش اوراق قرضه و سبدارزی اسرائیل گرفته است.

به نوشته فایننشال تایمز این درحالی است که وزارت بهداشت غزه اعلام کرد که تلفات جنگ جاری اسرائیل در نوار غزه از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ به ۳۹ هزار و ۶۹۹ کشته (شهید) و ۹۱ هزار و ۷۲۲ زخمی رسیده است.

بر اساس این گزارش، اسرائیل در دادگاه بین المللی دادگستری با اتهام نسل کشی مواجه است این دادگاه همچنین اعلام کرده که اشغال سرزمین‌های فلسطینی غیرقانونی است.

به گزارش فایننشال تایمز، صندوق بازنشستگی دانشگاه انگلیس در پاسخ به خطرات مالی که آشکار شده است، دارایی‌های خود را در بازار‌های خاورمیانه کاهش داده است و در ماه‌های گذشته سرمایه گذاری‌های خود را از سرزمین‌های اشغالی بیرون کشیده که از جمله آن‌ها در حوزه بدهی‌های کابینه رژیم اشغالگر و پول این رژیم است، علاوه بر آنکه روند فروش اوراق قرضه و سبد ارزی را نیز از مارس گذشته آغاز کرده است.

ماه مه گذشته، وبگاه میدل ایست آی گزارش داد که ادامه سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی دانشگاهی انگلیس در شرکت‌های اسرائیلی، خشم عده‌ای را در داخل اتحادیه دانشگاه‌ها و کالج‌های بریتانیا (UCU) برانگیخته است.

این اتحادیه از صندوق بازنشستگی دانشگاه‌های بریتانیا به دلیل امتناع از تجدید نظر در سرمایه گذاری در شرکت‌های همدست در جنگ اسرائیل در غزه انتقاد کرده است.

انجمن دانشگاه‌ها و کالج‌های بریتانیا به بیانیه صادر شده توسط صندوق بازنشستگی انگلیس تنها هفت روز پس از حمله روسیه به اوکراین اشاره کرد که گفته بود خروج از دارایی‌های روسیه توجیهی مالی و اخلاقی دارد.

جو گریدی، دبیر کل اتحادیه دانشگاه‌ها و کالج‌ها در انگلیس، امتناع صندوق بازنشستگی این کشور از خروج سرمایه‌های خود از شرکت‌های مرتبط با اسرائیل در غزه را شرم آور توصیف کرده و از این صندوق بازنشستگی خواسته بود در موضع خود تجدید نظر کند.

گریدی در آن زمان به میدل ایست آی گفته بود: «مایه شرمساری است که صندوق بازنشستگی هنوز هیچ گامی در جهت خروج سرمایه خود از ماشین جنگی اسرائیل برنداشته است.

در اردیبهشت ماه گذشته به موازات گسترش اعتراضات دانشجویی در ایالات متحده علیه جنگ غزه، دانشجویان در دانشگاه‌های نیوکاسل، بریستول، وارویک، لیدز، شفیلد و هالام انگلیس نیز با برپایی تجمع‌های متعدد و برپایی خیمه در داخل و اطراف ساختمان‌های دانشگاه خواستار پایان همکاری اقتصادی مدیریت دانشگاه‌های خود با شرکت‌هایی شدند که به اسرائیل سلاح می‌رسانند.

با این حال محرومیت کارکنان و دانشجویان دانشگاه‌های انگلیس به دلیل حمایت از غزه و سرکوب اعتراضات دانشجویان انگلیس در حمایت از غزه همچنان ادامه دارد که از جمله آن از طریق لغو رویداد‌های علمی، بررسی پست‌های شبکه‌های اجتماعی کارکنان و دانشجویان، رسیدگی‌های انضباطی علیه کارکنان و دانشجویان و اخیراً استفاده از فرآیند‌های قانونی پرهزینه برای تخریب اردوگاه‌های دانشجویی است.