صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۰۵:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۵۵۰۰۰
ابعاد و اهمیت راهبردی عملیات‌ بزرگ حزب‌الله در پایگاه «مرون»

از بزرگترین مرکز جاسوسی ـ نظامی صهیونیست‌ها چه می‌دانید؟

حمله به پایگاه مرون حامل پیام‌های راهبردی زیادی است و صهیونیست‌ها را بیش از پیش وحشت‌زده می‌کند.

صبح دیروز، شنبه، مقاومت اسلامی لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد که یکی از دو پایگاه اصلی نظامی رژیم صهیونیستی به‌نام «مرون» واقع در کوه «الجرمق» را با بیش از ۶۰ راکت از انواع مختلف هدف قرار داده است. این کوه بلند مهمترین مرکز راهبردی رژیم صهیونیستی در کل فلسطین اشغالی محسوب می‌گردد و مرکز فرماندهی اصلی امنیتی و نظامی این رژیم در جبهه شمالی به‌ویژه در جنگ کنونی با مقاومت است.
این عملیات حزب‌الله که بازتاب فراوانی در رسانه‌ها و محافل صهیونیستی داشت، اولین پاسخ به جنایت رژیم صهیونیستی در ضاحیه جنوبی بیروت بود که طی آن «صالح العاروری» نائب‌رئیس دفتر سیاسی حماس به شهادت رسید.
اما اهمیت پایگاه مرون در سطوح نظامی، اطلاعاتی و جبهه داخلی برای رژیم صهیونیستی از چه جهت است و هدف قرار دادن این پایگاه توسط حزب‌الله چه تأثیری بر روند جنگ خواهد داشت؟
مرون؛ مرکز جنگ الکترونیک در منطقه
پایگاه مرون در ۸ کیلومتری از آخرین نقطه مرزی فلسطین اشغالی با لبنان در برابر مناطق رمیش، یارون و مارون‌الرأس واقع شده است و بر بالای کوه الجرمق در شمال فلسطین اشغالی قرار دارد که مرتفع‌ترین کوه در اراضی اشغالی محسوب می‌گردد. ارتفاع این پایگاه به حدود ۱۲۰۰ متر بالاتر از سطح دریا می‌رسد و تأسیسات قابل رؤیت و اولیه آن در وسعتی بالغ بر ۱۵۰ هزار مترمربع قرار دارد. اطلاعات نشان می‌دهد که عمده مساحت این پایگاه متعلق به بخش اطلاعاتی و جاسوسی است.
مقاومت لبنان دیروز در بیانیه خود اعلام کرد: پایگاه کنترل هوایی «مرون» بر فراز کوه الجرمق در شمال فلسطین اشغالی قرار دارد که بلندترین کوه در فلسطین اشغالی است. این پایگاه تنها مرکز مدیریت و مراقبت و کنترل هوایی در فلسطین اشغالی محسوب می‌گردد و هیچ جایگزین اصلی برای آن وجود ندارد. این پایگاه یکی از دو پایگاه اصلی در کل اراضی اشغالی است. پایگاه مرون در شمال و «متسبیه رامون» در جنوب فلسطین اشغالی ۲ پایگاه اصلی رژیم صهیونیستی هستند. پایگاه میرون سازماندهی، هماهنگی و مدیریت تمامی عملیات هوایی به‌سمت سوریه، لبنان، ترکیه، قبرس و بخش شمالی حوزه شرقی دریای مدیترانه را به‌عهده دارد. این پایگاه همچنین مرکز اصلی عملیات پارازیت الکترونیکی در مسیر‌های گفته‌شده است و تعداد زیادی از افسران زبده رژیم صهیونیستی در این پایگاه فعالیت می‌کنند.
بر اساس گزارشی که ماه‌ها پیش توسط یک گروه تحقیقاتی تخصصی در ایالت تگزاس آمریکا منتشر شد و مطبوعات اسرائیل نیز آن را برجسته کردند، نتایج ردیابی دستگاه‌های جی‌پی‌اس غیرنظامی نشان داد که مشکلاتی در تعیین مکان برخی از هواپیما‌های غیرنظامی در منطقه به‌ویژه بر فراز جنوب لبنان و شمال فلسطین اشغالی رخ می‌دهد.
پس از چندین عملیات رصد دقیق از سیگنال‌های پارازیت که توانایی گیرنده‌ها در تشخیص امواج ماهواره‌ای را مختل می‌کند، پایگاه مرون به‌طور خاص به‌عنوان منبع تداخل علیه دستگاه‌های GPS غیرنظامی شناسایی شد.
گزارش رسانه‌های عبری نشان می‌دهد که سامانه‌های موقعیت‌یاب ماهواره‌ای در هفته اول پس از عملیات طوفان الاقصی به‌طور کامل از کار افتادند؛ زیرا اسرائیل نگران بود که از این سامانه‌ها برای حمله موشکی یا پهپادی و یا با سلاح‌های دیگر ضد اهداف اسرائیل انجام شود.
مقر فرماندهی عملیات‌های هوایی رژیم صهیونیستی ضد لبنان و سوریه
موقعیت جغرافیایی پایگاه مرون از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا به‌طور مستقیم بر بخش بزرگی از جغرافیای لبنان اشراف دارد و دستگاه‌های پخش و دریافت‌کننده این پایگاه نیز قدرت زیادی برای سیطره بر محدوده مورد نظر خود در لبنان دارند، همچنین دستگاه‌های پخش و دریافت کننده پایگاه مرون در قله‌های کوه حرمون اشغالی نیز کاملاً مشرف به جغرافیای سوریه است.
از این رو پایگاه مرون علاوه بر اینکه مقر عملیات‌های هوایی رژیم صهیونیستی علیه لبنان و سوریه محسوب می‌گردد، طی سال‌های اخیر با به‌خدمت گرفتن تعداد زیادی پهپاد، اهمیت مضاعفی پیدا کرده است. بعد از اینکه ارتش اسرائیل تقریباً به‌شکل روزانه از پهپاد‌ها برای جمع‌آوری اطلاعات از سوریه و لبنان استفاده می‌کرد، پایگاه مرون تبدیل به مرکز اصلی فرماندهی عملیات‌های هوایی با پهپاد ضد لبنان و سوریه شد و بارزترین امکاناتی که این پایگاه در اختیار دارد آن است که ارتباط خود را با پهپاد‌ها به‌شکل کامل حفظ می‌کند و امکان قطع نشدن ارتباط با آن‌ها حتی در شرایط بسیار سخت را فراهم می‌کند.
علاوه بر آن تجهیزاتی که پایگاه مرون در اختیار دارد این امکان را به آن می‌دهد که عملیات‌های نظامی ارتش صهیونیستی را تسهیل کند، همچنین بیشتر دستگاه‌های ارتباطی، اتاق‌های فرماندهی و رادار‌های رژیم صهیونیستی در پایگاه مرون مستقر هستند.
قابلیت‌های اطلاعاتی پایگاه مرون
پایگاه مرون به‌دلیل نظارت گسترده خود بر جغرافیای لبنان، توانایی دریافت و پخش انواع ارتباطات بی‌سیم به‌سمت لبنان را دارد، بنابراین پایگاه مرون یک عنصر اساسی در ارتباطات رژیم صهیونیستی با جاسوسان خود در لبنان به‌شمار می‌رود، از سوی دیگر دوربین‌های عظیم و دستگاه‌های نظارتی پیشرفته و موقعیت راهبردی این پایگاه در منطقه بزرگی از مرز لبنان و فلسطین اشغالی، امکان جمع‌آوری اطلاعات دقیق از مناطق مرزی را برای اسرائیل فراهم می‌کند، اما نکته قابل توجه این است که حزب‌الله طی ۳ ماه گذشته بار‌ها مواضع نظامی ارتش صهیونیستی در همین مناطق تحت اشراف پایگاه مرون را هدف حملات خود قرار داده است.
ابعاد و اهمیت راهبردی حمله بزرگ حزب‌الله به پایگاه مرون
با وجود تجهیزات اطلاعاتی و نظارتی پیشرفته‌ای که پایگاه مرون در اختیار دارد، اما این پایگاه از زمان آغاز درگیری‌ها از ۳ ماه گذشته بین مقاومت لبنان و ارتش صهیونیستی، از تهدیدات حزب‌الله مصون نبوده است و تحلیلگران و محافل صهیونیستی بار‌ها هشدار دادند که پایگاه مرون می‌تواند در بانک اهداف حزب‌الله باشد.
پیش از این نیز مقاومت لبنان در جریان جنگ جولای ۲۰۰۶ پایگاه مرون را چندین بار هدف حملات موشکی خود قرار داده بود که در جریان آن ۷ صهیونیست کشته و زخمی شدند، اما امروز در جنگی که ۳ ماه است بین مقاومت لبنان و ارتش اشغالگر ادامه دارد، هدف قرار دادن پایگاه مرون توسط حزب‌الله یک ضربه راهبردی بزرگ به رژیم صهیونیستی محسوب می‌گردد و تلفاتی که این حمله برای اسرائیلی‌ها داشت صرفاً محدود به تلفات مستقیم نمی‌شود.
مقاومت لبنان در نبردی که از ۸ اکتبر وارد آن شده، در انتخاب ماهیت مواضع رژیم صهیونیستی که قصد هدف‌گیری آن‌ها را دارد دقت زیادی به‌خرج می‌دهد و صهیونیست‌ها را وادار کرد در برابر معادلات مقاومت تسلیم شوند. حزب‌الله همچنین پاسخ تجاوزات رژیم اشغالگر علیه غیرنظامیان در جنوب لبنان را نیز بر مبنای معادله «چشم در برابر چشم» می‌دهد.
اما جنایت بزرگی که رژیم اشغالگر هفته گذشته در ضاحیه جنوبی بیروت مرتکب شد و طی آن «صالح العاروری» نائب رئیس دفتر سیاسی حماس به شهادت رسید، مقاومت لبنان تصمیم گرفت عملیات‌های خود ضد دشمن را وارد مرحله تازه‌ای کند و آن‌ها را بیش از پیش تشدید کند. عملیاتی که دیروز حزب‌الله علیه پایگاه راهبردی مرون رژیم صهیونیستی انجام داد، پاسخ اولیه به جنایت این رژیم در ضاحیه جنوبی بیروت بود و این بدان معناست که باید منتظر دور جدیدی از حملات شدید حزب‌الله باشیم.
دو گزینه بد و بدتر برای صهیونیست‌ها
به این ترتیب رژیم صهیونیستی امروز در شرایطی قرار گرفته است که پایگاه اصلی آن در شمال فلسطین اشغالی در معرض حملات مستقیم حزب‌الله قرار دارد و این بدان معناست که حزب‌الله خط مقدم جبهه نبرد با صهیونیست‌ها را تا ۸ کیلومتر داخل اراضی اشغالی پیش برده و ژنرال‌های ارتش اسرائیل را به زانو درآورده است.
همچنین هدف قرار دادن پایگاهی که مسئولیت عملیات‌های هوایی علیه لبنان را دارد پاسخی مستقیم به جنایتی است که رژیم اشغالگر داخل بیروت انجام داد بنابراین می‌توان این‌گونه نتیجه گرفت که حزب‌الله با هدف قرار دادن یکی از ۲ پایگاه اصلی رژیم صهیونیستی در داخل فلسطین اشغالی، توپ را مستقیما به زمین صهیونیست‌ها انداخت.
از طرف دیگر این عملیات حزب‌الله، اسرائیلی‌ها را در برابر ۲ گزینه بدوبدتر قرار داده است؛ به‌طوری که اگر صهیونیست‌ها در برابر این حمله سکوت کنند این یک تحقیر و ذلت بزرگ برای آنهاست و اگر قصد واکنش داشته باشند، به‌خوبی می‌دانند پیامد‌هایی نامعلوم و بی حد و مرز در انتظارشان خواهد بود.
منبع: تسنیم

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات