بین الملل >>  بین الملل >> نبض بین الملل
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۸  ، 
شناسه خبر : ۳۶۴۰۹۵
بانک گلدمن ساکس در گزارشی پیش‌بینی کرد عربستان سعودی تا پایان دهه کنونی سرمایه‌گذاری کمتری نسبت به پیش‌بینی‌های اولیه در صنعت نفت انجام خواهد داد.
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل

بانک گلدمن ساکس در گزارشی پیش‌بینی کرد عربستان سعودی تا پایان دهه کنونی سرمایه‌گذاری کمتری نسبت به پیش‌بینی‌های اولیه در صنعت نفت انجام خواهد داد. این کشور در نظر داشت تا پایان این دهه یک‌تریلیون دلار در صنایع راهبردی سرمایه‌گذاری کند.

بر اساس این گزارش، عربستان ممکن است تا سال ۲۰۳۰ بخش بیشتر سرمایه خود یعنی حدود ۷۳ درصد از کل سرمایه‌گذاری‌ها را به بخش‌های غیرنفتی اختصاص دهد.

با افزایش تخصیص سرمایه‌گذاری‌ها به بخش غیرنفتی، تنها یک‌چهارم بودجه برای بخش‌های نفتی باقی می‌ماند؛ زیرا این کشور تمرکز خود را بر صنایعی مانند فلزات و مواد معدنی، حمل و نقل و لجستیک و دیجیتالی‌سازی معطوف می‌کند تا امکان متنوع‌سازی را فراهم کند.

بر اساس طرح تحول اقتصادی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، با نام «چشم‌انداز ۲۰۳۰»، این کشور اقتصاد خود را به روی صنایع جدید باز و در بخش‌های جدید سرمایه‌گذاری می‌کند و وجهه تجاری عربستان را تغییر می‌دهد. کاهش وابستگی به فروش نفت خام، هدف بزرگ این چشم‌انداز به شمار می‌رود.