سیاسی >>  دولت >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۰  ، 
شناسه خبر : ۳۶۴۲۴۲
وزیر کشور گفت: همکاری مسئولان ایرانی و عراقی در خصوص تردد زائران اربعین در عالی‌ترین سطح جریان دارد.

بنا بر این گزارش از مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور، وزیر کشور پیش از ظهر جمعه در نشستی با حضور مسئولان ایرانی و عراقی مرزهای خسروی(ایران) و منذریه (عراق)، شرکت کرد.

اسکندر مومنی در این جلسه با قدردانی از وزیر کشور عراق گفت: استقرار ۶ نماینده ویژه وزیر کشور عراق در ۶ گذرگاه مرزی ۲ کشور ابتکار خوبی است که با هدف حل فوری مسائل در نقاط صفر مرزی صورت پذیرفته است.

وی سفر اربعین را تجلی گاه پیوند عمیق دو ملت توصیف کرد و اضافه کرد: روابط و همکاری ها میان مسئولان ۲ کشور نیز به همین نسبت در درجه عالی و در بالاترین سطوح قرار دارد.

سرتیپ حسن عمید مدیر گذرگاه مرزی منذریه عراق نیز گفت: وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران بار دیگر از همتای عراقی خود بخاطر تعامل و همکاری خوب عراق در میزبانی از میلیون ها زائر ایرانی و نیز زائرانی از سایر کشورها قدردانی کرد.

وزیر کشور امروز جمعه جهت بازدید از مرزهای اربعینی به استان های کرمانشاه و ایلام سفر و از مرزهای خسروی و مهران بازدید کرد.

 قصرشیرین در غرب کرمانشاه با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و افزون بر ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

مرز خسروی در گذشته جزئی از راه ابریشم بود که خسروی - منذریه مسیر اصلی به سمت جاده بغداد و سپس بندر حلب در سوریه و ساحل دریای مدیترانه بود.

خسروی در فاصله ۱۵ کیلومتری قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرزهای کشورمان با شهرهای زیارتی و مهم عراق دارد، کانون مهم تردد مسافر و زائر ایرانی و عراقی است.

قصرشیرین ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و ۲۰۰ تخت دارد و زائرانی که مرز خسروی را برای ورود به عراق انتخاب می‌کنند پس از عبور از شهرهای دیالی و بغداد به کاظمین سپس کربلا و نجف می‌رسند و همچنین پیش از زیارت امام حسین(ع) به امامان مدفون در کاظمین و سامرا مشرف می‌شوند.

منبع: ایرنا