صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۷  ، 
شناسه خبر : ۳۶۴۵۲۴
خطیب نماز جمعه تهران گفت: حذف ارز ترجیحی برای امروز و فردای کشور بسیار سازنده بود .
حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمدحسن ابوترابی فرد در خطبه‌های نمازجمعه این هفته تهران گفت: پیامبر خاتم(ص) زیباترین، دلپذیرترین،کامل‌ترین و برترین چهره انسانی و آفریده خداوند متعال است. تامل در سیره این شخصیت بی‌بدیل تاریخ و نگریستن به خصائص اخلاقی این انسان برجسته و استثنایی تاریخ حیات بشر ،فهم معارف انسان ساز و جامعه‌پرداز قرآن پیامبر اعظم(ص) تنها راه سعادت بشر است.
حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد اظهار کرد:نکاتی را محضر شما برادران و خواهران گرامی به ویژه دولتمردان و بالاخص هیئت دولت چهاردهم تقدیم می‌دارم.
حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد تصریح کرد: با الهام از این کلمات قطعاً می‌توانیم آینده خود و جامعه بشری و کشور ایران را بهتر بسازیم. حضرت اباعبدالله الحسین از پدر بزرگوارشان نقل می‌کنند اولاً پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم این معلم انسانیت بسیار کم سخن می‌گفتند. سکوتی که راهگشای حیات طیبه او و جامعه بشری بود. سکوت پیامبر خاتم بر ۴ رکن استوار بود سکوتی آمیخته با حلم، سکوتی آمیخته با حذر، بردباری، دوراندیشی، تقدیر، اندازه نگاری و تفکر بود.حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد بیان کرد: چه زیباست خواهران و برادران گرامی ما هم تلاش کنیم اوقات خود را در این حالات چهارگانه سپری کنیم. بردباری و حلم، حلمی که همیشه با علم گره خورده است. اهل تقوا اهل بردباری، دانش و معرفت هستند.

انسان‌های وارسته با نگاه بلند حرکت می‌کنند

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد اظهار کرد: دوراندیشی یعنی نگاه بلند مدت، انسان هوشمند افق‌های دور را می‌نگرد. این نگاه موجب شده است که در مرز دانش و علم حرکت می‌کند. امثال حقیر جلوی پای خودم را نمی‌بینم.انسان‌های وارسته با نگاه بلندحرکت می‌کنند. اگر نگاه بلند امام نبود امروز این انقلاب و حرکت عظیم امت اسلامی در این جایگاه شکل نگرفته بود. اگر این نگاه بلند رهبری معظم نبود امروز این قدرت برای محور مقاومت در برابر همه دنیای استکبار شکل نگرفته بود.

مدیران مردم را با یک چشم نگاه کنند

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد گفت: اندازه نگاهداری برای چه بود برای آنکه مردم را با یک چشم بنگرد. رهبران و مدیران جامعه پدران و مادران هوشمند مدیران ارشد، میانی و خرد باید با مردم اینگونه تعامل کنند. بین فقیر و غنی صاحب قدرت و ضعیف تفاوتی نگذارند. با یک چشم بنگرند. همانگونه که سخنان صاحبان قدرت را گوش می‌دهند سخنان ضعف‌ها را استماع کنند.

مردم رفتار ما را ملاک قرار می‌دهند

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد تصریح کرد: قضات باید این دستورالعمل را فرا روی خود بنویسند کسانی که در محضر دادگاه اسلامی حضور پیدا می‌کنند این نگاه برابر در چهره قاضی مشاهده شود. مدیران ما با مردم اینگونه برخورد کنند. آنگاه است که مردم هنگامی که به ادارات مراجعه می‌کنند احساس شخصیت می‌کنند. آنچه که فانی می‌شود مورد توجه او نبود آنچه که باقیست نگاه پیامبر را به خود معطوف می‌داشت. وی گفت: اگر این نگاه در مدرسه عاشورا عینیت نمی‌یافت انقلاب عظیم عاشورا خلق نمی‌شد. اگر این نگاه در نگاه مجاهدان و رزمندگان ما در ۸ سال دفاع مقدس در یک دهه اسارت در دست دژخیمان صدام شکل نمی‌گرفت مقاومت افتخارآفرین تحقق نمی‌یافت.حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد ادامه داد: آخرت را می‌دیدند و به آن فکر می‌کردند. این نگاه امروز غزه را به نماد مقاومت در جهان معاصر تبدیل کرده است. وی بیان کرد: دوراندیشی پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم بر چهار رکن استوار بود یکایک ما باید از این سخن الهام بگیریم و آنان که مانند حقیر در حوزه‌ای مسئولیت دارند باید بیش از دیگران به آن توجه کنند. رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با هیئت دولت اشاره کردند مردم به رفتار مدیران نگاه می‌کنند.مردم رفتار ما را ملاک قرار می‌دهند. باید تلاش کنیم بهترین رفتار را داشته باشیم. تا مردم در مسیری بهتر گام بردارند.
حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد اظهار کرد: این روش پیامبر اعظم است. می‌اندیشید دوراندیش بود تا آنچه که قوی هست از او فاصله بگیرد. تصمیم غلط اتخاذ نکند. اینجا شایسته است اشاره کنم سوال کنید آزادگان عزیزی که در یک دهه اسارت با سید آزادگان نزدیک بودند آنها این سخن را نقل می‌کنند در طول یک دهه سخت اسارت یک تصمیم اشتباه نگرفت که فردا از آن پشیمان بشود. مدیران اقتصادی کشور تصمیمات غلط امروز بنده و شما آثار آن فردا و در دهه‌های آینده آشکار می‌شود. به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی اگر دیروز بودجه عمومی را با نفت گره نمی‌زدیم امروز گرفتار این آسیب تهدید کننده نمی‌شدیم.وی ادامه داد: مدیران و دولتمردان بیندیشند. تصمیم غلطی اتخاذ نشود. تصمیم درستی که شهید خدمت آیت الله رئیسی اتخاذ کرد در حذف ارز ترجیحی پرهزینه بود اما بسیار سازنده برای امروز و فردای کشور است. این تصمیمات نیاز امروز و فردااست. حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد گفت: پیامبر اعظم تلاش می‌کرد که در راهی گام بردارد که مسیر سعادت ، صلاح ، رستگاری، توسعه و پیشرفت جامعه اسلامی در دنیا رستگاری آنان در آخرت باشد.

مدیران تصمیمی بگیریم که تضمین کننده خیر دنیا و آخرت مردم باشد

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد اظهار کرد: باید مدیران بیندیشند باید رئیس خانواده بیندیشد. خانم‌ها و آقایان همه ما مدیر هستیم. پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم می‌فرمایند نگویم دیگران مدیر هستند شما پدران مدیر خانواده هستید و شما خواهران و مادران گرانقدر مدیران شایسته خانه باید باشید. خانواده‌ای که سازنده جامعه است. جوانی امروز و فردای کشور مرهون این خانه است. جامعه پرتلاش و پرانگیزه و جوان محصول این خانه است. مدیران تصمیمی بگیریم که تضمین کننده خیر دنیا و آخرت مردم باشد. پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم تمام نگاهش به جامعه است. تمام نگاه انسان‌های تربیت شده و آراسته به مردم است نه خویشتن آنان مردم را می‌بینند و به جامعه نگاه می‌کنند.حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد در پایان خطبه اول نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به حضور مردم در راهپیمایی اربعین، به زبان عربی مطالبی را خطاب به مردم و دولت عراق بیان کرد.

دولت‌ها باید با مقیاس شهید رجایی و شهید باهنر اندازه‌گیری شوند

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد بیان کرد: شهدا نماد فضیلت و تقوا هستند. در هفته دولت قرار داریم. دول اسلامی در جمهوری اسلامی ایران باید با مقیاس شهید رجایی و شهید باهنر اندازه‌گیری شود. باید همه دولتمردان آحاد جامعه تلاش کنند شهدای عالیقدر را الگو برای حرکت خویش قرار دهند.وی افزود: باید به عمل صالح آنان اقتدا کنیم. برای این دو شهید عالیقدر شهدای دفاع مقدس شهدای مدافع حرم از خدای متعال علو درجات مسئلت داریم.خطیب نماز جمعه تهران به موفقیت تیم دانش‌آموزی جمهوری اسلامی ایران در المپیاد نجوم اشاره کرد و گفت: تیم المپیاد دانش آموزی ایران در هفدهمین المپیاد جهانی نجوم که با شرکت ۲۵۰ دانش آموز از ۵۳ کشور برگزار شده بود با دستیابی به ۵ مدال طلا رتبه نخست را کسب کرد. این برای ایران جوانان ایران نوجوانان ایران آموزش و پرورش کشور مایه افتخار است.وی افزود: کشورهای آمریکا، رومانی و کانادا به ترتیب در رتبه‌های دوم، سوم و چهارم قرار گرفتند. این تفسیر روشنی از این سخن ماندگار امام که از لب‌های مبارک رهبری معظم بارها شنیدیم، ما می‌توانیم.وی ادامه داد: ما می‌توانیم در رقابت جهانی با کشورهایی که با استثمار ملل آسیا، آفریقا و آمریکای جنوبی به قدرت اقتصادی دست یافتند، جایگاه خود را در جهان تثبیت کنیم. این نیازمند عزم و اراده استوار است؛ نگاه بلند که پیامبر اعظم بر آن توصیه داشتند.
حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد گفت: یکی از مهم‌ترین وظایف مجلس شورای اسلامی که نقش بسیار مهمی در کارآمدی نظام حکمرانی و شکل‌گیری دولت ایفا می‌کند، بررسی خط مش و اصول کلی برنامه دولت و برنامه‌های ارائه شده وزرای پیشنهادی برای رای اعتماد است. اخذ رای کم سابقه وزیران از مجلس دوازدهم به فرموده رهبری معظم موفقیت بزرگ دولت و موجب سپاسگزاری است.وی افزود: ریاست محترم جمهور و اعضای محترم دولت باید از این اقدام که حکایت از تعامل عقلانی و علمی مجلس محترم با دولت دارد و در راستای افزایش سطح هم‌افزایی دولت و مجلس و در راستای ارتقای کارآمدی نظام با هدف برون رفت از تنگناهای اقتصادی است به خوبی استفاده کند. این یک فرصت فراروی دولت چهاردهم است.

دولت وفاق ملی باید به ارتقای شایسته سالاری اقدام کند

وی گفت: دولت وفاق ملی باید با ارتقای شایسته سالاری، اقدام کند. رئیس جمهور هم به وزرا توصیه کرد که ملاک تغییر فقط و فقط باید شاخص مهم شایستگی باشد.ابوترابی فرد خطاب به اعضای کابینه، افزود: به وزرا می گویم مردم اهل قضاوت و تحلیل هستند و تصمیمات شما را ارزیابی می‌کنند که ملاک تصمیمات، ارتقای شایسته سالاری یا نگاه سیاسی است؟!وی با بیان اینکه برای اتقای کارآمدی باید شاخص را شایسته سالاری قرار دهیم، تاکید کرد: نگاه جامع و بلند مدت و مبتنی بر شایسته سالاری پشتوانه اقتدار ملی محسوب می‌شود، اقتدار ملی هم مرهون افزایش سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی است و به نظر می‌رسد این مهم دستاورد ارتقای کیفیت حکمرانی اقتصادی است.خطیب نماز جمعه تهران تصریح کرد: از رئیس جمهور و تیم اقتصادی انتظار می‌رود سطح حکمرانی اقتصادی را ارتقاء ببخشند و این مهم به دست نمی آید مگر آنکه نگاه بلندمدت، اساس تصمیم سازی‌های دولت باشد. اگر امور روزمره تمام وقت وزرا را به خود اختصاص دهد، قطعا مسائل اساسی و کلیدی بر زمین خواهد ماند.
حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد اظهار کرد: ارتقای کیفیت حکمرانی راه را برای بهبود شاخص های کلان اقتصادی هموار خواهد کرد؛ چالش ها و مسائل حکمرانی به مثابه یک شبکه در هم تنیده و به هم پیوسته است. همه دستگاه‌های اجرایی، قوای سه گانه، نهادهای فراقوه‌ای باید برای فهم و حل مسائل اساسی کشور بسیج شوند. سران قوا شایسته است مسائل را بخشی نگاه نکنند، بلکه نگاه ملی باشد. منابع کشور محدود است باید با این منابع محدود، اولویت‌های اساسی کشور را رصد کرد و تا آنجا که ممکن است، زمینه رشد هزینه‌های جاری کشور را مدیریت و کنترل کرد.

اولین مسأله ارتقای بهره‌وری است

وی گفت: وزارت‌خانه‌هایی که پرهزینه هستند، مانند بهداشت، آموزش و پرورش، علوم و سایر وزارت خانه‌ها و نهادها باید نگاه ملی داشته باشند. وزرای آموزش و پروش، بهداشت و درمان و همه وزرا باید با نگاه ملی مسائل را رصد، بررسی و تصویب کنند.خطیب نماز جمعه تهران با یادآوری اینکه در یکی از دولت‌ها، بنده نایب رئیس مجلس بودم و وزیر بهداشت برای ارائه برنامه به اتاق من آمد، افزود: او در سخنانش گفت ما این هزینه‌ها را داریم و باید افزایش یابد. به وی گفتم شما استعفا دهید؛ مگر نمی‌بینید درآمدهای کشور در حال کاهش است؟ چگونه برنامه‌ای می دهید که مبتنی بر افزایش هزینه های حوزه مدیریت شماست؟ آن هم در اندازه ای که ظرفیت مالی کشور توانایی آن را ندارد!حجت‌الاسلام و المسلمین ابوترابی‌فرد در توصیه ای دیگر به دولتمردان، گفت: اولین مسأله ارتقای بهره وری است. از همه ظرفیت مدیریتی خود استفاده کنید و در پایان سال ۱۴۰۴ گزارشی ارائه و اعلام کنید، در حوزه مدیریتی شما چه مقدار بهره‌وری افزایش یافت. امروز در اقتصاد می‌کوشند با هزینه کمتر کیفیت کالا را ارتقا دهند، اما در ساختار اداری ما هزینه بیشتر و کارآیی کمتر است. به مردم مراجعه کنید و ببینید سطح رضایتمندی آنها چه مقدار ارتقا یافته است؟

دولت و مجلس بدانند با رشد غیر معقول و بدون دفاع هزینه‌ها نمی‌توان ناترازی را اصلاح کرد

وی با بیان اینکه برای رشد اقتصادی باید رشد اقتصاد دیجیتال، رشد شرکت های دانش بنیان مسأله نخست دولتمردان باشد، اظهار کرد: باید این نقشه راه برای حوزه‌ها مهم تهیه شود. بودجه کشور ناتراز است. در همین ۳ ماهه نخست باید ۲۵ درصد از منابع پیش بینی شده دریافت می‌شد که حدود ۱۷ درصد وصول شده است، این در حالی است که هزینه های جاری بیش از ۹۳ درصد انجام شده، یعنی منابع دریافت نشده اما هزینه انجام شده است. در حوزه عمرانی باید ۲۵ درصد منابع دریافت می شد اما ۴ درصد تخصیص شده است این یعنی ناترازی بودجه!وی تاکید کرد: دولت و مجلس بدانند با رشد غیر معقول و بدون دفاع هزینه‌ها، نمی توان ناترازی را اصلاح کرد، بلکه بر ناترازی بودجه افزوده می‌شود. اصلاح ناترازی نظام بانکی و پولی در سیاست‌های کلی نظام هم بر این مسأله تأکید شده است، اما با آن چه قدر فاصله داریم؟ نباید اتاق فکر ویژه برای مسائل مهم زیر نظر شخص رئیس جمهور و تیم اقتصادی کشور و نخبگان سیاسی و علمی شکل بگیرید؟ نباید مردم در جریان واقعیت اقتصاد و کاستی‌ها و ضعف‌ها و راه برون رفت از آن قرار گیرند؟ نباید رسانه ملی به تریبون این مسائل تبدیل شود؟ اصلاح ناترازی انرژی که این موضوع نیز در سیاست های کلی نظام آمده است. اگر همین مسائلی که در سیاست های کلی نظام آمده، اجرایی شود شاهد تحول بنیادین در کشور خواهیم بود.