صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۰  ، 
شناسه خبر : ۳۶۴۶۸۷
نتایج نظرسنجی‌های جدید که توسط مرکز افکارسنجی کالج امرسون و نشریه هیل انجام شده، حاکی از آن است که دونالد ترامپ نامزد جمهوری‌خواهان و کامالا هریس نامزد دموکرات‌ها در هفت ایالت کلیدی و سرنوشت‌ساز، در رقابت تنگاتنگی با یکدیگر قرار دارند. برخی نظرسنجی‌ها نیز نشان‌دهنده پیشتازی کامالا هریس است
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل/ شیرین زارع‌پور

در حالی که کمتر از سه ماه به انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا باقی مانده است، نتایج نظرسنجی‌های جدید که توسط مرکز افکارسنجی کالج امرسون و نشریه هیل انجام شده، حاکی از آن است که دونالد ترامپ نامزد جمهوری‌خواهان و کامالا هریس نامزد دموکرات‌ها در هفت ایالت کلیدی و سرنوشت‌ساز، در رقابت تنگاتنگی با یکدیگر قرار دارند. برخی نظرسنجی‌ها نیز نشان‌دهنده پیشتازی کامالا هریس، نامزد دموکرات‌ها با اختلاف ۴ درصدی نسبت به دونالد ترامپ جمهوری‌خواه است. دموکرات‌ها امیدوارند این موج پیشتازی ادامه پیدا کند. هریس، به دنبال کناره‌گیری جو بایدن از ادامه رقابت‌های انتخاباتی، کمپین خود را آغاز کرد و اکنون حدود یک ماه از فعالیت این کمپین می‌گذرد. در این مدت کوتاه، کمپین‌های انتخاباتی دونالد ترامپ و کامالا هریس چندین بار با هم درگیر شده‌اند. در یکی از این درگیری‌ها، تیم کامالا هریس، به دنبال بازگشت به میکروفن‌های باز بودند در حالی که رقیب جمهوری‌خواه او تهدید کرده و گفته بود به طور کامل از مناظره خارج می‌شود.

علاوه بر دعوای کمپین‌های انتخاباتی، دو نامزد آمریکایی، دعوا‌های مفصلی با هم دارند. با وجود این که هنوز مناظرات انتخاباتی برگزار نشده، ترامپ چندین بار به هریس توهین کرده و از او به عنوان «درجه سوم»، «بی‌کفایت» و «یک دیوانه چپ رادیکال» یاد کرده است. همین طور، جو بایدن و کامالا هریس را مقصر ترور نافرجام خود در ماه جولای در باتلر پنسیلوانیا دانسته. وی در یک مصاحبه تلویزیونی اظهار کرده: «من تا حدی به کوتاهی و قصور بایدن و هریس درباره این موضوع فکر می‌کنم. آنها دولت را علیه من تجهیز و مسلح کرده‌اند، آنها در تمام وزارت دادگستری نفوذ کرده‌اند تا من را بگیرند، آنها علاقه‌ای به سلامت و امنیت من ندارند.»

سابقه دعوای دموکرات‌ها و جمهوری خواه‌ها به چندین دهۀ قبل می‌رسد. کاندیدای هر دو حزب با ظاهری اتوکشیده و منظم، نزدیک انتخابات ریاست جمهوری هر دوره، برای رسوایی یکدیگر شوی تلویزیونی راه می‌اندازند و به سمت پایین کشیدن حزب مقابل از قدرت می‌روند. عجیب اینجاست که حوادث تاریخی رؤسای جمهور آمریکا شباهت زیادی به یکدیگر دارد. «رسوایی واترگیت» که در نهایت منجر به استعفای ریچارد نیکسون از قدرت در سال ۱۹۷۴ شد، یک امر عادی در بین سردمداران سیاسی آمریکاست. ماجرا از این قرار بود که تعدادی از ماموران سیا مخفیانه به مرکز انتخاباتی دموکرات‌ها در هتل واترگیت نفوذ کرده و قصد جاسوسی به نفع ریچارد نیکسون را داشتند که این خبر مخفیانه، توسط ««دبلیو مارک فلت» معروف به «گلوی عمیق» در اختیار «باب وودوارد» و «کارل برنشتاین» دو خبرنگار واشنگتن پست قرار گرفت و معروف به رسوایی واتر گیت شد. در رسوایی واترگیت، حزب جمهوری خواه مورد حمله قرار گرفت و در رسوایی جنسی «بیل کلینتون»، حزب دموکرات بی آبرو شد. جالب این جا است که «هیلاری کلینتون» همسر بیل کلینتون در کتاب خاطراتش با عنوان «زندگی من»، ماجرای رسوایی جنسی همسرش با «مونیکا لوینسکی» کارآموز جوان کاخ سفید که از سال ۱۹۹۴ به تدریج با بیل کلینتون رئیس جمهور آمریکا رابطه نزدیکی برقرار کرده بود را، شایعات بدخواهانه جمهوری خواهان برای زمین زدن حزب شان عنوان کرده است!

 در کشوری مانند آمریکا، این درگیری‌ها بخصوص در پست ریاست جمهوری شدیدتر است تا جایی که برای این دعوای حزبی، کتاب‌های متعددی نوشته شده و فیلم و سریال ساخته می‌شود. سریال «برافروخته» به کارگردانی «مت راس» محصول سال ۲۰۲۲ آمریکاست که به واکاوی رسوایی واترگیت و کسانی که در این اتفاق توسط دادگاه و جامعه محکوم شدند می‌پردازد. یکی از مهم‌ترین نکاتی که در این باره می‌توان گفت این است که پیام اصلی سریال، همان دعوای حزبی کاخ سفید نشینان است. به این ترتیب که تمام کسانی که به رئیس جمهور وقت آن زمان یا همان نیکسون خیانت کردند، به صورت انسان‌های بی مایه و خودنما به تصویر کشیده شده اند چرا که وقتی پای اصرار یک حزب آن هم در کشوری مانند آمریکا مطرح باشد، تحت هر عنوان، اعضا باید وفاداری خود را نشان بدهند و غیر از این، قابل قبول نیست!

این روز‌ها دعوای دموکرات‌ها و جمهوری خواهان، به رسوایی کامالا هریس و ترامپ برمی گردد. هریس از اولین سیاستمدارانی است که از ازدواج همجنسگرایان حمایت کرد. بسیاری از همجنسگرایان، زمانی که باراک اوباما در سال ۲۰۱۲ حمایت خود از ازدواج همجنسگرایان را اعلام کرد، آن را نقطۀ عطفی دانستند. پس از او نیز کامالا هریس به رجزخوانی در این مورد پرداخت و در رقابت برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ به عنوان نامزدی بود که توانست حمایت صریح از ازدواج همجنسگرایان را مطرح کند.

 اما رسوایی ترامپ نیز در دوره ریاست جمهوری خود، زبانزد آمریکایی‌ها بوده است. در ژانویه سال ۲۰۱۸ مایکل وولف نویسنده و تحلیلگر سیاسی با امکان دسترسی به بخش اجرایی کاخ سفید، توانست گزارش تکان‌دهنده‌ای از جزئیات رفتاری رئیس‌جمهور آمریکا، دونالد ترامپ و کارکنان رده بالایش در کمپین‌های انتخاباتی آنها و هم‌چنین رفتارشان با دیگر کارمندان در کاخ سفید را افشا کند. مایکل وولف با نوشتن کتاب آتش و خشم پشت پرده‌ی نُه ماه ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ را به خوبی تشریح کرد. رئیس جمهور پیشین آمریکا هزینه سنگینی برای راه انداختن این دعوا پرداخت کرد و دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان به رهبری نانسی پلوسی توانستند به همین بهانه ترامپ را به چهارمین رئیس‌جمهور استیضاح‌شده این کشور بعد از «اندرو جکسون»، «ریچارد نیکسون» و «بیل کلینتون» تبدیل کنند.

 در همین راستا، شوایزر که نویسنده‌ای جمهوری خواه و محافظه کار است و همواره تلاش می‌کند حقیقت واقعی حزب دموکرات آمریکا را به قلم درآورد، در کتاب «ناگفته‌های زندگی کامالا هریس و جو بایدن» از سرگذشت رئیس جمهور فعلی آمریکا و معاونش نوشته و سراغ ناگفته‌هایی از فساد‌های اقتصادی و سیاسی آنها رفته است. کتاب کامالا هریس و جو بایدن، مدت‌ها در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز قرار داشته است. این نویسنده جمهوری خواه، در کتاب جنگ ریگان، افتخارات جمهوری خواهان را می‌ستاید و در «وجه نقد کلینتون» پرده از فساد مالی خانواده کلینتون برمی دارد.

یکی از نشانه‌هایی که آمریکا را به افول قدرت نزدیک‌تر کرده و تغییر نظم جهانی را تسریع می‌بخشد، حضور رؤسای جمهور آمریکا در کاخ سفید است. به ندرت می‌توان در تاریخ آمریکا، رئیس جمهوری را یافت که در پرونده اش سابقه فساد اخلاقی، مالی و جنسی نباشد چنانچه رسوایی اخلاقی خانواده بایدن از زمان انتخابات آمریکا تاکنون تیتر یک رسانه‌های غربی شده است. 

۱۱ /۶ /۱۴۰۳