صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۰  ، 
شناسه خبر : ۳۶۵۲۶۱
پایگاه بصیرت / رضا صارمی/ دکترای امنیت ملی

اولین مناظره انتخاباتی «کاملا هریس» و «دونالد ترامپ» سرانجام به میزبانی شبکه ABC برگزار شد، هر دو نامزد براساس قانون مناظره، هیچ نوشته‌ای همراه نداشتند و در زمان صحبت‌های دیگری، باید میکرفون خاموش خود را تحمل می‌کردند! قانونی که نتیجه درگیری و فحاشی دوره‌های پیشین مناظره‌های انتخاباتی در ایالات متحده آمریکاست.

مناظرات ریاست جمهوری آمریکا، همیشه فرصت خوبی بوده است تا خیلی از واقعیت‎های آمریکا را که در زمان‎های دیگر از زبان دولتمردان آمریکا بیان نمی‎شود، از زبان نامزد‌های انتخاباتی شنید، برای نمونه ترامپ در این مناظره می‎گوید: «آمریکا کشوری ناکام و شکست خورده است و در یک افول جدی قرار داریم» یا در بخشی دیگر می‎گوید: «آمریکا از افغانستان فرار کرد و ۸۵ میلیارد دلار تسلیحات نظامی را برای طالبان به جای گذاشت» یا اذعان می‎کند: «تورم کمرشکن شده است و این یک فاجعه برای مردم است.» هریس هم در سخنانش وضعیت آمریکا را آشکار می‎کند و به شکاف شدید طبقاتی در جامعه اعتراف می‌کند و وعده‎ می‎دهد: «با افزایش مالیات از ثروتمندان این فاصله را کمتر کنم».

دروغ‎های ضد ایرانی نیز یکی دیگر از بخش‎های ثابت مناظره‌های انتخاباتی در آمریکاست.

این بار نماینده جمهوری‎خواهان در گفتن این دروغ‎ها سبقت گرفت و مدعی می‎شود: «ایران در دوران من ورشکسته شده بود و نمی‎توانست به حزب‎الله و گروه‎های دیگر تروریستی کمک مالی کند، ولی با روی کارآمدن بایدن با کمک آمریکا در حال حاضر ذخایر ارزی این کشور ۳۰۰ میلیارد شده است و به ۲۸ سازمان تروریستی کمک‌های مالی می‎کند.»

این ادعا‌ها در حالی مطرح می‎شود که در سال آخر دولت ترامپ، جمهوری اسلامی ضمن دور زدن تحریم‎ها شروع به افزایش صادرات نفت خود کرد و در دولت بایدن هم دموکرات‎ها ضمن حفظ تمام تحریم‎های ترامپ، تحریم‎های جدید دیگری را هم علیه ایران تصویب کردند.

 پس از ۱۰۵ دقیقه مناظره به اتمام رسید و زمان آغاز واکنش‎ها و اظهار نظر‌ها فرا رسید. «ایلان ماسک» مالک شبکه اجتماعی «ایکس» که ترامپ وعده داده در دولت او حضور خواهد داشت، گفت: «هریس در مناظره از انتظارات خیلی از مردم فراتر رفت». در یک نظرسنجی شبکه «CNN» ۶۳ درصد، کاملا هریس را برنده مناظره دانستند؛ ولی در نظرسنجی دیگر همین شبکه که به دموکرات‎ها نزدیک است، ۵۵‎درصد سؤال‌شوندگان می‎گویند، ترامپ بهتر از کاملا هریس اقتصاد را اداره می‎کند.

 در مقابل، نظرسنجی شبکه پربیننده «C-SPAN» نشان می‎دهد، ۷۴ درصد از شرکت‎کنندگان در این نظر سنجی، ترامپ را پیروز مناظره می‎دانند؛ براساس آنچه نظرسنجی‎ها نشان می‎دهد، می‎توان گفت روند افزایش محبوبیت هریس متوقف شده است و اختلاف دو نامزد در سطح ملی به حدود یک درصد رسیده است؛ اختلافی که نشان می‎دهد، رقابت ترامپ و هریس بسیار نزدیک خواهد بود و از حالا نمی‎شود قاطعانه گفت چه کسی برنده انتخابات است.