صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۱  ، 
شناسه خبر : ۳۶۵۶۵۶
امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): امّت یعنی مجموعه‌ انسان‌هایی که در یک جهت، به سوی یک هدف، با یک انگیزه دارند حرکت می‌کنند؛ ما این‌جور نیستیم، ما متفرّقیم. نتیجه‌ این تفرّق، سلطه‌ دشمنان اسلام است؛ نتیجه این تفرّق این است که فلان کشور اسلامی احساس می‌کند اگر بخواهد خودش را نگه دارد، باید به آمریکا تکیه کند؛ اگر متفرّق نبودیم، این نیاز احساس نمی‌شد. ما می‌توانستیم پشت در پشت هم، دست در دست هم از امکانات یکدیگر استفاده کنیم، به هم کمک کنیم، یک «واحد» را تشکیل بدهیم.1403/6/31 Basirat.ir

فایل word

فایل pdf

حرف روز  

 خط تحریف دفاع مقدس

همه حقایق هستی در معرض تحریف هستند. تحریف را کسانی به کار می‌گیرند که دوست ندارند حقیقت آنگونه که هست، باشد! لذا تلاش می‌کنند حقایق را آنگونه که خود می‌خواهند دستکاری کنند! خط تحریف دفاع مقدس پیش از شهریور 1359 آغاز شد. جمهوری اسلامی متهم شد که با اتخاذ سیاست صدور انقلاب، درصدد خرابکاری و براندازی در کشورهای منطقه است. این در حالی بود که صدور انقلاب هیچ گاه در ذهن ملت ایران و بزرگان انقلاب اسلامی معنایی سخت نیافت و در اراده نظام اسلامی قرار نگرفت.

انقلاب نوپا آنقدر درگیر مشکلات امنیتی و سیاسی داخلی بود که فرصت دخالت و تهدید نظامی همسایگان را نداشت. ضمن آنکه آموزه‌های اسلامی این انقلاب اجازه چنین کاری را نمی‌داد. ارتش به جای مانده از دوران پهلوی نیز دچار خانه‌تکانی اساسی شده بود و آمادگی دفاع از مرزها را نداشت، چه رسد به تجاوزگری و گسترش‌گرایی! همه توان کشور درگیر ایجاد ثبات و امنیت و استقرار جمهوری اسلامی بود تا هر چه زودتر عقب‌ماندگی‌های ناشی از نیم قرن حکومت فاسد و وابسته پهلوی جبران شود!

صدور انقلاب روندی طبیعی در عالم هستی بود؛ چرا که حقیقت به بسط و جاودانگی میل دارد و این قوانین هستی است که اعتلا و ارتقای آن را تضمین می‌کند! به تعبیر رهبر حکیم انقلاب «مفاهیم انقلاب و مفاهیم اسلام، مثل عطر گلهای بهاری است؛ هیچ کسی نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد؛ پخش می‌شود، همه‌جا میرود؛ نسیم روح‌افزا و روان‌بخشی است که همه‌جا را به خودی خود میگیرد.» (6/9/1393)

انقلاب اسلامی حقیقت نوپایی بود که آشنایی با آن ملت‌های دربند منطقه را بر سر شوق آورده بود! انقلاب آشکار کرده بود که می‌توان فارغ از ایدئولوژیهای شرقی و غربی و مبتنی بر اندیشه اسلامی، حکومت‌های مقتدر دست‌نشانده را با دستهای خالی و تنها با اراده ملت مسلمان سرنگون کرد!

از سوی دیگر، خانه ارتجاع عرب از پای بست ویران بود و با نسیمی در معرض فروپاشی بود! رعب و وحشت دربار حکام دست‌نشانده منطقه و حامیان غربی و شرقی آن را فرا گرفته بود.

آنان معتقد بودند جمهوری اسلامی اگر بتواند از پس مشکلات پس از انقلاب سر بلند کند و الگویی از کشورداری اسلامی را ارائه دهد، بدون شک دیگر نمی‌شد جلوی انقلاب ملت‌های منطقه را گرفت. بنابراین، اینگونه بود که رژیم بعثی را تحریک کردند تا به ایران حمله کند و به گمان خود انقلاب اسلامی را در نطفه خفه کند؛ خیال خامی که با دفاع همه‌جانبه ملت ایران ناکام ماند. (مهدی سعیدی)

 

گزارش روز  

   اولین نبرد پیروز

انقلاب اسلامی‌ نقطه عطفی در سرنوشت ایران بود. رهبر فرزانه انقلاب درباره جنگ‌های دو قرن اخیر در ایران می‌فرمایند: «در همه جنگ‌هایی که ایران در این ۲۰۰ سال اخیر با کشوری داشته، ایران شکست خورده. این جنگ ۸ ساله اولین جنگ و تنها جنگی است که ایران طرف را شکست داده و شکست نخورده و یک وجب از خاک کشور به دست بیگانه نیفتاده است.» نبرد ایران و روس اولین نبرد در دو قرن‌ گذشته است. در نبرد اصلاندوز، ارتش روس با ۲۲۶۰ سرباز به ارتش ایران، به‌ فرماندهی عباس میرزا با ۳۰ هزار سرباز حمله کرد. در نهایت ارتش روس ۱۲۰۰نفر از سربازان ایرانی را کشت و ۵۳۷ نفر را اسیر کرد. این در حالی بود که شمار سربازان کشته و مجروح روسی تنها ۱۲۷ نفر بود. پس ‌از آن‌ کشور ایران ‌مورد تهاجم بریتانیا قرار گرفت که نهایتاً با عقد معاهده پاریس و جداشدن‌ افغانستان از ایران صلح برقرار شد. این در حالی بود که حدود 70 سال بعد، صدام به ایران حمله کرد و خرمشهر را به اشغال درآورد. با آنکه‌ چیزی از انقلاب نگذشته بود و هنوز قدرت نظامی ایران به ثبات نرسیده بود، اما رزمندگان اسلام وقایعی را آفریدند که جهان را متحیر کرد. برای نمونه، پل خیبر که طولانی‌ترین پل شناور  نظامی جهان  است، به دست رزمندگان ایرانی ساخته شد و در عملیات خیبر از آن بهره‌برداری شد. خبرگزاری «یونایتدپرس» درباره این عملیات نوشت: «نیروهای ایران با گذشتن ازموانع ضمن تصرف بیش از ۱۰ روستا، رودخانه‌های دجله و فرات و در چندین نقطه بزرگراه استراتژیک بصره ـ بغداد که پایتخت عراق را به خلیج فارس متصل می‌سازد، قطع کرده‌اند.» در همین گزاره به وضوح میتوان تفاوت ایران در زمان انقلاب اسلامی را با قبل آن دریافت. در جنگ جهانی دوم نیز با آنکه ایران اعلام بی‌طرفی کرده بود، اما شوروی و انگلستان به‌بهانه فعالیت خصمانه کارمندان آلمانی مقیم ایران ‌به کشورمان حمله کردند. دولت ایران بلافاصله به ارتش خود دستور ترک مقاومت داد و پالایشگاه آبادان  به تصرف دشمن درآمد. اکثر قوای ایران در این منطقه غافلگیر شدند و به وسیله کامیون‌ها از مهلکه گریختند. این نتیجه آن همه هزینه و مانوری بود که رضاخان روی ارتش می‌داد. پس از انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی عراق علیه ایران به بهانه مردود دانستن توافق الجزایر و در واقع به دلیل تصور رژیم بعث از ضعف دولت ایران در شرایط ابتدایی انقلاب اسلامی روی داد. دو نگرش تحلیلی درباره جنگ تحمیلی وجود داشت. نگرش اول، نگرش غربی بود که تصورمی‌کرد با راه‌اندازی جنگ، نیرو‌ی نظامی ایران به تحلیل خواهد رفت و ملت انقلابی ایران نیز به ستوه خواهد آمد و سپس آنها هر چه بخواهند، عملیاتی می‌کنند؛ اما نگرش دوم، جنگ تحمیلی را مقدمه‌ای برای استحکام پایه‌های انقلاب ایران در نظام بین‌الملل قرار داد. در نهایت، در اردیبهشت ۱۳۶۹ صدام در نامه‌های محرمانه‌ای ‌به ‌ایران، خواستار مذاکره برای دستیابی به صلح پایدار شد. مقامات ایران ضمن تأکید مجدد بر اینکه در چارچوب قطعنامه ۵۹۸ به صلح پایدار می‌اندیشند، پیشنهاد صدام برای تعیین مرز آبی در اروندرود را مخالف با مفاد قرارداد الجزایر دانستند تا اینکه صدام از موضع پیشین درباره اروند عقب‌نشینی کرد. (محمد حکیمی)

خبر ویژه 

خواست بخش کوچک!

یک روزنامه اصلاح‌طلب تلاش کرد لایحه حجاب و عفاف را یک تبعیض تعریف کرده و از سوی دیگر آن را در تضاد با وفاق ملی تعریف کند. روزنامه اصلاح‌طلب «هم‌میهن» در مطلبی با بیان اینکه وفاق ملی را باید عدم تبعیض و پذیرش حقوق و آزادی‌های اساسی توصیف کرد، کوشید این تعریف را در برابر لایحه حجاب و عفاف قرار دهد! این روزنامه اصلاح‌طلب در ادامه پروژه مشترک سایر اصلاح‌طلبان که می‌کوشند مسئله حجاب را صرفاً مسئله بخش کوچک جامعه القا کنند، تأکید کرد در لایحه حجاب و عفاف مطالبه بخش مهمی از جامعه توسط ساختار قانون‌گذاری کشور مورد بی‌توجهی قرار گرفته است. این روزنامه از افرادی که در اغتشاشات سال ۱۴۰۱ حاضر بودند، به عنوان بخش بزرگ جامعه یاد کرده و می‌نویسد: «بخش قابل توجهی از زنان جامعه در جریان اعتراضات سال ۱۴۰۱ مواضع خود نسبت به اجبار در حجاب را شفاف و بدون تعارف روشن کردند.»

 

  اخبار

در کمین هستیم تا انتقام خون مهمان عزیزمان را بگیریم

«محسن رضایی» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: «بعضی وقت‌ها لازم است ما نرمش قهرمانانه داشته باشیم. این هم خودش یک استراتژی است، کما اینکه در رابطه ‌با مسئله هسته‌ای رهبر بزرگوار انقلاب، حکیمانه دستور دادند که در اینجا ما باید نرمش قهرمانانه داشته باشیم. یک جا بالعکس، به کنسولگری ما در یک کشوری مثل سوریه حمله می‌شود، بلافاصله و با تمام قدرت ما باید مقابله کنیم که جنگ نشود، چون نتانیاهو دنبال این بود که بین ما و آمریکا جنگ در بگیرد، اما ما با قدرت جلوی جنگ را گرفتیم، بعضی وقت‌ها ما باید در کمین باشیم، مثلاً ما برای خون‌خواهی مهمان عزیزمان(اسماعیل هنیه) الان در کمین هستیم.» وی تصریح کرد: «بنابراین برای پرهیز از جنگ، استراتژی‌های مختلفی وجود دارد. ما از درون جنگ به این نتیجه رسیدیم، تجربه جنگ به ما این را گفت که متناسب با هر پدیده‌ای باید استراتژی متناسب با خودش را در پیش بگیریم.»

حاشیه‌های یک انتصاب رسانه‌ای!

انتصاب «حسین جابری انصاری» به عنوان مدیرعامل خبرگزاری «ایرنا» حاشیه‌ها و انتقاداتی را به همراه داشت. در همین زمینه روزنامه زنجیره‌ای «هم‌میهن» از اینکه چهره‌ای از افراطیون مدعی اصلاحات به ریاست خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) منصوب نشده، ابراز ناخرسندی کرد. سردبیر این روزنامه با انتقاد به انتصاب «حسین جابری‌‌انصاری» نوشت: «آیا در مجموعه قدیمی و ریشه‌دار روزنامه اطلاعات که وزیر فرهنگ مدیریت آن را برعهده داشته‌اند و بسیاری از روزنامه‌نگاران نامدار کشور سابقه فعالیت در آن را دارند، یک نفر نبود که مورد اعتماد ایشان باشد و به کار مدیریت خبرگزاری رسمی کشور بیاید؟ اگر وزیر محترم یک نفر را در کل جامعه رسانه‌ای برای مدیریت ایرنا نیافته‌اند که «وای بر ما» و اگر اصولاً جست‌وجویی نکرده‌اید که «وای بر شما». وقتی چنین انتصابی را می‌بینیم و آن را در کنار بی‌توجهی مجموعه دولت به چهره‌های مؤثر رسانه‌ای در روی کار آمدن مسعود پزشکیان می‌گذاریم؛ این شائبه به ذهن می‌آید که برای دولت محترم، اهالی رسانه صرفاً نقش مبلغ و پلکانی را برای پیروزی در روزهای رقابت داشته‌اند.»

 

اعتراف ناخواسته به قدرت جمهوری اسلامی ایران!

«رضا پهلوی» با سخنرانی در شورای اسرائیلی- آمریکایی در واشنگتن که از لابی‌های مهم و کلیدی صهیونیست‌ها در آمریکاست، بر بیعت سال گذشته خود با دولت جعلی صهیونیسم تأکید و ضمن حمایت از جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان، خواستار اتحاد اسرائیل و آمریکا با خودش برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران شد. صهیونیست‌ها و سلطنت‌طلب‌های حاضر در جلسه هم همراه با تکان دادن پرچم‌های اسرائیل و پهلوی سخنان او را تأیید کردند. وی با بیان اینکه شما اسرائیلی‌ها تحت محاصره از شمال و جنوب و شرق و غرب هستید، همه را تقصیر جمهوری اسلامی می‌اندازد و می‌گوید : «تمامی اینها توسط رژیم (جمهوری اسلامی) ساخته و حمایت و کارگردانی می‌شود و این وضعیت شما را به صورت دائمی دچار آسیب‌پذیری کرده است.» رضا پهلوی تلاش می‌کند خطر جمهوری اسلامی برای اسرائیل را به صهیونیست‌ها یادآوری کند تا آنها با او در ضدیت با رژیم بیشتر همراه شوند! نکته این است که او در واقع با این کار بر قدرت جمهوری اسلامی در مدیریت منطقه و به قول خودش کارگردانی فضای ضدصهیونیستی به دست ایران صحه می‌گذارد.

 

تحمیل تحریم به آسمان سرزمین‌های اشغالی!

پاسخ‌های موشکی گسترده حزب‌الله به مناطقی از سرزمین‌های اشغالی به لغو و تغییر مسیر بسیاری از پروازها منجر شد. رسانه‌های عبری‌زبان اعلام کردند با سلسله حملات موشکی حزب‌الله به عمق اسرائیل پروازها از فرودگاه بن گوریون تل‌آویو به مقاصد دیگری تغییر مسیر دادند. در حالی ‌که موشک‌های حزب‌الله  به مناطق اشغالی الجولان،‌ الجلیل، حیفا و عکا  شلیک شده، اسرائیل بسته‌شدن حریم هوایی به روی هواپیماهای غیرنظامی در شمال سرزمین‌های اشغالی تا حیفا را تا پایان سپتامبر تمدید کرده است. در همین حال رسانه‌های عبری از آتش‌سوزی‌های بزرگ در شهرک‌های صهیونیست‌نشین کرانه باختری شامل غرب سلفیت، شرق قلقیلیه و جنوب نابلس بر اثر اصابت موشک‌های حزب‌الله به این مناطق خبر دادند. ایرفرانس، شرکت آلمانی لوفت هانزا، خطوط هوایی بین‌المللی سوئیس و خطوط هوایی بروکسل از جمله 14 شرکت خارجی هستند که بنا به اعلام‌شان پروازها به اسرائیل را تا آخر سپتامبر لغو کردند.

 

اخبار کوتاه

در پی گزارش برخی رسانه‌های رژیم صهیونیستی درباره ترور «علی کرکی» فرمانده جبهه جنوبی حزب‌الله در حمله ساعتی پیش جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به ضاحیه بیروت، حزب‌الله لبنان طی بیانیه‌ای رسماً اعلام کرد که برادر مجاهد، علی کرکی در سلامت کامل به سر می‌برد و به مکان امن منتقل شده است. پیش از این، سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از منبعی امنیتی ادعا کرده است: «هدف حمله هوایی به ضاحیه بیروت علی کرکی به عنوان نفر سوم حزب‌الله بوده که رتبه وی هم ردیف فواد شکر و ابراهیم عقیل است که اخیراً ترور شدند.»

«الیاس حضرتی» رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت با اشاره به حاشیه‌سازی دروغین برخی رسانه‌های غربی در رابطه با مواضع دکتر پزشکیان در زمینه رژیم صهیونیستی خاطرنشان کرد: «آقای پزشکیان مواضع‌شان از ابتدای فعالیت سیاسی‌شان در رابطه با رژیم صهیونیستی کاملاً مشخص و روشن و شفاف بوده و هست، اما متأسفانه برخی رسانه‌های غربی به دنبال حاشیه‌سازی و شیطنت درباره سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به نیویورک هستند.» وی افزود: «در این موضوع حاشیه‌سازی رسانه بلومبرگ هم به وضوح یک شیطنت رسانه‌ای شکل گرفته و کسی هم این دروغ‌ها را باور نمی‌کند و آقای دکتر عراقچی هم به درستی این موضوع را تکذیب کردند.»

خبرگزاری «بلومبرگ» نوشت: «دولت آمریکا نگران افزایش همکاری‌ها میان روسیه، ایران، چین و کره شمالی و رسیدن آن به نوعی اتحاد است که سلطه واشنگتن و متحدانش را به چالش بکشد. مقامات رسمی به شرط فاش نشدن هویت خود در این باره می‌گویند، آمریکا و متحدان آن نگران سرعت و شدت تعمیق روابط این دو کشور و کره شمالی با روسیه هستند که سلطه آمریکا را به‌رغم شدیدترین تحریم‌هایی که غرب اعمال کرده است، به چالش می‌کشد.»

وزیر کشور افزایش تعداد اتباع نسبت به ظرفیت‌های کشور را باعث نگرانی دانست و گفت: «البته مواجهه ما با این موضوع حساس باید متعادل باشد و فعالیت‌های ما نباید به مهاجرستیزی منجر شود.» رئیس شورای امنیت کشور بر جلوگیری از ورود غیر قانونی اتباع تأکید و تصریح کرد: «انسداد مرزها حتما انجام خواهد شد؛ اما این به معنی نادیده گرفتن سایر برنامه‌ها در این حوزه نیست.»

«سعد حریری» نخست‌وزیر پیشین لبنان در سخنانی عنوان داشت: «همبستگی ملی یک وظیفه اخلاقی و سیاسی در این مرحله از تاریخ لبنان است.» وی تأکید کرد: «مردم ما در جنوب، بقاع و ضاحیه امانتی بر گردن تمامی لبنانی‌ها هستند و یاری رساندن به آنها بر هر ملاحظه‌ای ارجحیت دارد.» پیشتر وزارت بهداشت لبنان اعلام کرد، در نتیجه حملات هوایی امروز رژیم صهیونیستی ۴۹۲ لبنانی به شهادت رسیده و ۱۶۴۵ نفر هم زخمی شدند.