صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۸  ، 
کد خبر : ۳۱۶۱۲۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 30 تیر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): اقتدار روزافزون جمهوری اسلامی در مقابل چشمان حسرت‌زده‌ دشمنان، نشانه‌ بی‌تردیدِ حمایت خداوند متعال از انقلاب اسلامی و ملت ایران است.(1398/4/25)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز تغییر

قاعده بازی غرب!

با روی کارآمدن دولت یازدهم سیاست مذاکره از سوی دولت و دستگاه دیپلماسی با هدف کاستن از دشمنی غرب نسبت به ایران پیگیری شد و پس از کش و قوس‌های فراوان برجام میان ایران و گروه 1+5 به امضا رسید که طبق آن طرف‌ها باید به تعهدات خود عمل می‌کردند؛ اما آمریکا از توافق خارج شد و سه کشور اروپایی نه تنها نسبت تعهد خود هیچ گونه مسئولیتی را پذیرا نشدند؛ بلکه امروز دشمنی خود را با سناریوی جدیدی با عنوان «دزدی دریایی» تعریف کردند. با نگاهی به تیتر رسانه‌های بین‌المللی در چند روز گذشته روشن است که غرب به دنبال تغییر قاعده بازی است؛ به این صورت که اصل موضوع را که تعهدات‌شان در برجام است، به فراموشی بسپارند و افکار عمومی را به موضوع دیگری سوق دهند. بنابراین در تبیین چرایی وضعیت فعلی توجه به سه نکته حائز اهمیت است؛
1ـ طبق نظریه روابط بین‌الملل در غرب دو اصل «واقع‌گرایی» و «آرمان‌گرایی» مبنای سیاست خارجی کشورها قرار می‌گیرد. جریان فعلی حاکم در غرب در مواجهه با دیگر کشورها با رویکرد واقع‌گرایی برخورد می‌کنند؛ یعنی مذاکره با کشورهای دیگر از سر احترام متقابل به منافع دیگر کشورها صورت نمی‌گیرد؛ بلکه همواره از موضع قدرت با کشورها برخورد می‌کنند. رفتار حاکمان غرب با کشورهای جهان سومی به خوبی خوی استکباری غرب و رویکرد واقع‌گرایی آنها را نشان می‌دهد. در چنین شرایطی با تجربه بدعهدی و دشمنی آشکار غرب باید طبق سفارش قران کریم خود را قدرتمندتر کنیم تا در مقابل دشمن خود را نبازیم:«وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ وَمِن رِباطِ الخَيلِ تُرهِبونَ بِهِ عَدُوَّ الله.»(انفال/ 60)
2ـ سیاستمداران غرب و اتاق فکر آنها، با ایجاد چالش‌های مجدد برای کشورمان سعی دارند از ایران امتیاز دیگری بگیرند. فراموش نکنیم اختلاف اصلی ایران با غرب به دلیل پایبند نبودن آنها به تعهدات‌شان است و ایجاد هر چالش جدیدی تلاش غرب برای به فراموشی سپردن تعهدات برجامی آنهاست.
3ـ به گواه تاریخ هر دولت و ملتی که به غرب اعتماد کرده است، با بدترین دشمنی و خیانت از طرف غرب مواجه شده است. با مروری در تاریخ نمونه‌های بسیاری از جنایت غرب علیه بشریت را می‌توان مشاهده کرد.
خلاصه کلام اینکه نیاز ایران، قدرتمندسازی خود در همه زمینه‌هاست. نیروهای مسلح در این زمینه پیشتازند؛ اما باید بخش‌های دیگر به ویژه در عرصه‌های اقتصادی و صنعتی با جدیت درصدد ارتقای جایگاه کشورمان باشند.

 

▼ گزارش روز

پایان ابرقدرت!

بیش از 48 ساعت از ادعای دونالد ترامپ مبنی بر ساقط کردن پهپاد ایرانی به دست نظامیان پنتاگون بر فراز تنگه هرمز در ساعت 10 صبح پنج‌شنبه به وقت محلی و بیش از 24 ساعت از اعلام مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه فیلم لحظه هدف قرار گرفتن پهپاد ایرانی را منتشر می‌کنیم، گذشته است! اما همچنان سند، تصویر و اطلاعاتی که ادعای ترامپ را ثابت کند از سوی آمریکایی‌ها ارائه نشده است! این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران به فاصله کمتر از یک ساعت پس از آنکه اعلام کرد گفته‌های رئیس کاخ سفید درباره ساقط کردن پهپاد ایرانی کذب محض است، به وعده خود عمل کرد و تصاویر ضبط شده در پس و پیش از ساعت ادعایی رئیس‌جمهور آمریکا به وسیله پهپاد ایرانی از حرکت ناو جنگی «یواس‌اس باکسر» در تنگه هرمز را در اختیار شبکه «پرس‌‌تی‌وی» قرار داد. تصاویری که نشان می‌دهد، پاسداران مرزهای جمهوری اسلامی ایران با دقت و اشراف کم‌نظیر همه تحرکات در منطقه را تحت مراقبت و نظارت دارند؛ اما این اتفاق فراتر از به نمایش گذاشتن اشراف امنیتی جمهوری اسلامی ایران بر خلیج‌فارس از یک واقعیت دیگر پرده برداشت و آن نیاز آمریکا به بازسازی چهره خود در تقابل با جمهوری اسلامی است! نیازی که آنقدر برای سران کاخ سفید ضروری و فوری است که حاضر هستند به دروغ‌هایی تا این حد بی‌بنیان و سست متوسل شوند. سران ایالات متحده که خود را قدرت اول امنیتی، نظامی و اقتصادی جهان می‌دانند، در مقابل ایران هیچ یک از این عناوین به کارشان نیامده است! نه در بُعد اقتصادی، نه در بُعد اطلاعاتی و نه در بُعد امنیتی با وجود آنکه سخت‌ترین تحریم‌های اقتصادی، پیشرفته‌ترین ابزارهای نظامی و مدرن‌ترین روش‌ها و راه‌های امنیتی را به کار گرفته‌اند، موفقیتی به دست نیاورده و راه به جایی نبرد‌ه‌اند و ملت ایران با صلابت در برابر همه زیاده‌خواهی‌ها ایستاده است! مسئله‌ای که پیامدهای آن برای ایالات متحده فراتر از تقابل میان تهران و واشنگتن بوده و در حال بی‌اعتبار کردن عنوان ابر قدرتی آمریکاست.

 

▼ اخبار ویژه      

تلاش احمدی‌نژادی‌ها برای حضور در انتخابات

یک پایگاه اینترنتی نزدیک به اصلاح‌طلبان مدعی شد احمدی‌نژادی‌ها به احتمال بسیار زیاد با دو لیست متفاوت در انتخابات حاضر خواهند شد؛ لیست اول از کسانی تشکیل می‌شود که خودشان احتمال می‌دهند رد صلاحیت شوند؛ مانند عبدالرضا داوری، بهمن شریف‌زاده و افرادی از این دست که وزن چندانی ندارند؛ اما سوخت موتور حرکت لیست دیگر را با مظلوم‌نمایی فراهم می‌کنند. لیست دوم از افراد جدی‌تر از نزدیکان احمدی‌نژاد بسته خواهد شد. در این میان افرادی چون تمدن و شیخ‌الاسلام محوریت کار را برعهده دارند. در مرتبه‌ای بالادست مجتبی هاشمی‌ثمره قرار دارد که همچنان تمایل دارد مرد پشت پرده آنها باشد. این پایگاه همچنین خبر داد رایزنی‌های احمدی‌نژاد با برخی از اصولگرایان، از جمله باهنر نیز آغاز شده است.

تهران رکورد ٣٠ ساله مصرف آب را شکست!

معاون آب و آبفای وزیر نیرو با بیان اینکه شهروندان تهرانی رکورد مصرف آب در سی سال گذشته را شکسته‌اند، گفت: مصرف روزانه ٣ میلیون و ۶٨٠ هزار مترمکعب مصرف آب برای تهران یک تهدید به شمار می‌رود. مسئولان می‌گویند در تهران هر آنچه می‌توانستیم از اطراف آب بیاوریم، آورده‌ایم و دیگر راهی جز بهینه مصرف کردن وجود ندارد. بیش از ٢٢٠ شهر ایران در تنش آبی به سر می‌برند و مدیریت عرضه و تقاضا در این شهر‌ها به طور جد در دستور کار قرار دارد. کرمان و کرج در وضعیت بحرانی هستند. هر فرد در شبانه‌روز باید ١۵٠ لیتر آب مصرف کند، اما سرانه مصرف در شهر‌هایی، نظیر تهران به ٢۵٠ لیتر در روز می‌رسد.


▼ اخبار

1ـ آمریکا به زودی از خلیج‌فارس فرار خواهد کرد

روزنامه «رأ‌ی‌الیوم» در سرمقاله خود با اشاره به اشتباه بزرگ دیدار وزیر خارجه بحرین با همتای صهیونیست خود نوشت: «به آل‌خلیفه تأکید می‌کنیم که اولاً اسرائیل هرگز حمایت مجانی به بحرین ارائه نخواهد کرد؛ همچنان‌که این رژیم قادر به حمایت از خود نیست و در برابر موج عظیم موشک‌های با دقت بالا عاجز مانده است. ثانیاً آمریکا پس از صرف ۹۰ میلیارد دلار هزینه در سوریه شکست خورده و از آنجا فرار کرده است؛ اکنون نیز برای فرار از افغانستان پس از صرف میلیاردها دلار و با وجود سه هزار نظامی، برنامه‌ریزی می‌کند؛ لذا به زودی از خلیج‌فارس نیز فرار خواهد کرد؛ آن‌گونه که از سومالی نیز گریخت.» رأی‌الیوم در پایان با ذکر این جمله از «حسنی مبارک» رئیس‌جمهور سابق مصر و دوست تاریخی آل‌خلیفه و بحرین که گفته بود آن کس که خود را با آمریکایی‌ها بپوشاند، برهنه خواهد بود، افزود: این جمله درباره همه مقامات حاشیه خلیج‌فارس که شیوه وزیر خارجه بحرین را در پیش گرفته‌اند، صدق می‌کند.

2ـ اگر جنگی روی دهد، پایان آن را آمریکا رقم نخواهد زد

«سیدحسن نصرالله» با قدردانی از حمایت‌های قاطع و مؤثر رهبر معظم انقلاب و دولت و ملت ایران در کمک به تثبیت صلح و امنیت منطقه به‌ویژه در لبنان، اظهار داشت: همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند، آمریکا قادر به تحمیل جنگ نظامی علیه ایران نیست؛ اما کاخ سفید می‌داند اگر جنگی علیه ایران روی دهد، همه منطقه درگیر می‌شود و قطعاً پایان آن را آمریکا رقم نخواهد زد. دبیرکل حزب‌الله لبنان افزود: طرح سیاسی و دموکراتیک جمهوری اسلامی ایران مبنی بر برگزاری همه‌پرسی در میان ساکنان اصلی و تاریخی فلسطین و با حضور همه ادیان الهی اعم از مسلمان، یهودی و مسیحی، طرحی سیاسی، منطقی و واقع‌بینانه است که بر مبنای آن ساکنان اصلی فلسطین درباره سرنوشت خود تصمیم خواهند گرفت؛ اما صهیونیست‌های غاصب، بی‌منطق‌ترین موجودات روی زمین هستند و فقط و فقط زبان مقاومت را می فهمند.

3ـ سهم قابل توجه اصلاح‌طلبان در وضعیت کنونی کشور

«محمدعلی وکیلی» عضو فراکسیون امید مجلس با اشاره به نقش نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس در روی کار آمدن دولت اعتدال گفت: فراکسیون امید که نماینده جریان اصلاح‌طلبی در حاکمیت است و در پیدایش دولت روحانی بالای ۹۵ درصد نقش داشته است، از نظر مسئولیت در بروز وضعیت کنونی کشور سهم قابل توجهی دارد. این نماینده اصلاح‌طلب مجلس افزود: هر یک از اعضای فراکسیون امید ده‌ها سخنرانی برای پیروزی روحانی انجام دادند و جریان اصلی حمایت از کاندیداتوری روحانی در انتخابات دور دوم، بر عهده فراکسیون امید بود و این موج مردمی را فراکسیون امید و جریان اصلاح‌طلب در دوره دوم برای روحانی خلق کرد. به عبارت دیگر کارنامه آقای حسن روحانی نمی‌توانست در دوره دوم آرای مورد نیاز را جلب کند.

4ـ چالش‌های اساسی نخست‌وزیر جدید انگلیس

روزنامه «گاردین» نوشت: «بوریس جانسون» گزینه اصلی محافظه‌کاران انگلیسی برای نخست‌وزیری این کشور با وجود اینکه بحران بزرگی به نام «برگزیت» را از هم‌اکنون روی دوش خود حس می‌کند؛ اما در روزهای آغازین با بحران بین‌المللی بزرگ‌تری مواجه می‌شود که یک طرف آن ایران است. او اگر نتواند واکنش مناسبی به تنش‌ها در غرب آسیا نشان دهد و روی حل بحران تمرکز نکند، ممکن است انگلیس با چالشی اساسی روبه‌رو شود. این روزنامه همچنین با اشاره به سابقه سیاه جانسون در گاف دادن درباره یک جاسوس انگلیسی بازداشتی در ایران تأکید کرد: شک و تردید درباره توانایی جانسون و دولت جدید وی برای رفع و رجوع کردن بحران نفت‌کش‌ها با ایران باقی است.

 

▼ اخبار کوتاه

«محمدجواد ظریف» در پیامی توئیتری با اشاره به توقیف یک نفت‌کش حامل نفت ایران به دست انگلیس نوشت: برخلاف دزدی دریایی در تنگه جبل‌الطارق، اقدام ما در خلیج‌فارس اجرای قوانین بین‌المللی کشتیرانی دریایی است. وی ادامه داد: همان‌طور که در نیویورک گفتم، این ایران است که امنیت تنگه هرمز و خلیج‌فارس را تأمین می‌کند. ظریف همچنین خاطر نشان کرد: انگلیس باید شریک (جرم) بودن در تروریسم اقتصادی آمریکا را متوقف کند.

خبرگزاری «رویترز» طی گزارشی نوشت: دو کشتی فله‌بر ایران که با محموله اوره به برزیل آمده و قرار بود با محموله ذرت به ایران برگردند، بدون سوخت ماندند؛ زیرا شرکت دولتی «پتروبراس» از فروش سوخت بانکر به آنها به علت تحریم‌های آمریکا خودداری کرده است. برخی از تجار برزیل بیم دارند این وضعیت بر تجارت با ایران تأثیر بگذارد. گفتنی است، ایران یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان غلات برزیل است.

«ندیم قطیش» یک مجری لبنانی که به شدت ضد ایران و حزب‌الله بوده و در خط جریان المستقبل و همسو با عربستان و آمریکاست، در واکنش به توقیف نفت‌کش انگلیسی در تنگه هرمز نوشت: آنچه ایران انجام داد شجاعتی بی‌سابقه و روحیه مبارزه‌طلبی قابل تأمل است. رهبر ایران امتیازهای بسیار بسیار ارزشمندی در بازی مقابل ترامپ کسب کرد و نشان داد غرب ترسو است.

«سیدحمید حسینی» دبیر اتاق مشترک ایران و عراق با بیان اینکه کردستان عراق ظرفیت ماهیانه ۱۳۰ هزار تا ۱۴۰ هزار تن سوخت را دارد که از ایران وارد کند، گفت: با توجه به قاچاق گسترده از طریق کولبرها این میزان سوخت در حال تأمین است. هر وقت بتوانیم این میزان سوخت مورد نیاز را به کردستان عراق بفروشیم، این کار را می‌کنیم.

«کلاوس ارنست» رئیس کمیسیون اقتصادی پارلمان آلمان ضمن انتقاد از تحریم‌های اروپا علیه روسیه تأکید کرد، اگر ملاک این اتحادیه برای اعمال تحریم‌ها علیه کشوری نقض قوانین بین‌المللی است، پیش از همه باید آمریکا را تحریم کند.

 

شماره 906 صبح صادق منتشر شد

در سرمقاله این شماره می‌خوانید؛ عقب‌نشینی دلار/ «پاسداران قانون»؛ پرونده ویژه بررسی جایگاه شورای نگهبان در ساختار نظام اسلامی به همراه پیوست «صفر و یک گران قیمت»؛ بررسی فرصت‌ها و تهدیدهای ارز دیجیتال/ گزارشی از آخرین تحولات تنگه هرمز؛ امنیت به وقت خلیج‌فارس/ گرد زمان بر روی عروسک‌های خاطره‌ساز.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات